Rod Fergusson heeft een rijk CV. Program Manager bij Microsoft, hoofd achter de Gears of War serie bij Epic Games, functies bij Irrational Games, 2K en Black Tusk Studios, wederom werkend aan Gears of War en nu al vijf jaar bij Blizzard. Vraag is wat we aan deze rij toe kunnen voegen.
[Update] Naar nu blijkt heeft Fergusson de overstap gemaakt naar Cloud Chamber om als hoofd te fungeren van de BioShock franchise. Hiermee krijgt hij de leiding over niet alleen de nieuwe game, maar ook over uitbreidingen binnen de franchise zoals de Netflix film die in ontwikkeling is.
Fergusson komt ook meteen met slecht nieuws door een herstructurering, die eerder werd bericht door journalist Jason Schreier, te bevestigen.
quote: "Hoewel ik enthousiast ben om de komende weken aan de slag te gaan, besef ik dat de herstructurering van de studio een moeilijke tijd is voor het team. Ik ben enorm dankbaar voor het werk dat tot nu toe is verricht en ik ben vastbesloten om een BioShock-game te bouwen waar we trots op zullen zijn en waar onze spelers dol op zullen zijn."
De oprichting van ontwikkelaar Cloud Chamber en de nieuwe BioShock game werd in 2019 aangekondigd door 2K. Afgelopen augustus bleek echter dat de game geen goede beoordeling kreeg van de uitgever, en dat er een onaangekondigde remake van het origineel was geannuleerd.
Het is niet de eerste keer dat Fergusson te maken krijgt met de BioShock franchise, in augustus 2012 werd hij eveneens ingehuurd door 2K om mee te helpen aan BioShock Infinite dat destijds in de problemen verkeerde. In 2014 liet de website Polygon weten dat veel medewerkers niet geloofden dat de game nog zou worden uitgebracht zonder zijn hulp.
[Eerder bericht] Fergusson verliet The Coalition vijf jaar geleden om zich aan te sluiten bij Blizzard en als hoofd van de Diablo serie te fungeren. Met de verkoop van Activision Blizzard aan Microsoft ging hij voor de derde keer bij het bedrijf werken. Via social media laat hij nu weten dat er een einde komt aan dit hoofdstuk en dat hij op zoek is naar een nieuwe uitdaging.
Via LinkedIn laat hij weten dat hij een belangrijk doel had toen hij zich bij Blizzard voegde, en dat was het revitaliseren van zijn geliefde franchise. Terugkijkend denkt hij dat dit gelukt is door samen te werken met een geweldig team waarin hij ook als mens gegroeid is. In dertig jaar tijd is de Diablo franchise volgens hem sterker dan ooit, met dank aan een gepassioneerd en getalenteerd team.

|