Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Review:

Crysis 2


Door Rene Groen op 01-04-2011 om 06:27
Bron: Gamed

De beste AI die we ooit meegemaakt hebben, graphics waar we bij watertanden en een verhaal waar geen ander aan kan tippen en dit alles op zowel de PC als consoles. Crytek zet hoog in met Crysis 2 en de vraag is of ze aan deze verwachtingen kunnen voldoen.

Drie jaar zijn verstreken sinds het origineel, waarbij een alieninvasie duidelijk zonder vrede naar onze aarde was gekomen. In de tussentijd hebben de aliens, de zogeheten Cephs, flink huisgehouden, echter is dit niet het enige probleem. Een lek in een biochemisch lab zorgt ervoor dat een virus ontsnapt is welke vele levens in New York heeft aangetast. Eén van de geïnfecteerden is Prophet, bekend uit het origineel. Het verleden wordt echter los gelaten, zo spelen we dit keer niet langer met Nomad. In plaats daarvan maken we kennis met Alcatrzaz, echter begint ook zijn verhaal opvallend. Terwijl hij op missie is met zijn Army Delta Force vallen de Cephs aan en weet hij als enige te overleven. De hoofdrolspelers uit het verleden en het heden komen elkaar tegen en hierbij vindt de overdracht van de Nanosuit plaats, een pak met vele functies waar we later meer over zullen vertellen.


Het bovenstaande verhaal is onderdeel van een groter geheel die helaas niet overal even goed uit de verf komt. De ontwikkelaar leunt teveel op gamers die het origineel gespeeld hebben, echter zullen ook zij regelmatig met vragen komen waar niet altijd een antwoord op volgt. Doel is dan ook om altijd je ogen en oren open te houden, zo ook om collectibles te vinden die het verhaal ondersteunen en je additionele informatie geven over de gebeurtenissen.

Hoewel het verhaal zo nu en dan vraagtekens oproept en de ontwikkelaar het zichzelf op momenten onnodig lastig maakt zijn er op ander gebied wel aangename vernieuwingen doorgevoerd. De eerste die in het oog springt is de wisseling van de setting. Nadat we in Far Cry en Crysis al de jungle binnenstebuiten gekeerd hadden kiezen ze nu voor een vernietigd New York. Het resulteert is een meer gesloten speelstijl: de groots en wijds opgezette omgevingen worden vervangen door smallere gebieden. Hoewel dit klinkt als een negatief punt is dit het zeker niet, iets wat aan de enorme diversiteit is toe te wijzen.


Hier komt de Nanosuit 2.0 namelijk om de hoek kijken, waarbij het cijfer verwijst naar een upgrade van de versie die we uit het origineel kennen. Het betreft een pak die speciale vaardigheden aan de speler geeft, ingedeeld naar stealth, strength, speed en armor. Spelers worden hierdoor gedwongen om keuzes te maken aangezien de vaardigheden niet allen tegelijkertijd ingezet kunnen worden en het maakt van de kleiner opgezette, lineaire omgevingen juist kleine sandboxes. Een situatie kan hierdoor op verschillende manieren benaderd worden: word ik tijdelijk onzichtbaar en schakel ik de vijand achter de turret uit, val ik vanaf een afstand met een sniper aan of maak ik de vijanden één voor één af? De Nanosuit is hierbij uit te breiden middels verkregen ervaringspunten, net zoals de wapens te upgraden zijn met bijvoorbeeld scopes en geluidsdempers. Eenmaal de game uitgespeeld dan kun je gelukkig teruggrijpen op de reeds opgedane ervaringen aangezien deze overdraagbaar zijn naar je nieuwe game.

Gelukkig zul je de credits pas na een uur of tien voorbij zien rollen en in de tussentijd zal je mond dan al regelmatig opengevallen zijn van de graphics uit Cryteks eigen engine. Het verwoeste New York wordt schitterend in beeld gebracht, waarbij met name de licht-, rook- en watereffecten een aparte benoeming verdienen. Gelukkig gaat dit hand in hand met de geluiden, zowel de effecten, onderliggende muziek als gesprekken tussen vijanden zijn tot in perfectie uitgewerkt en helpen mee aan de belevenis die je krijgt gedurende het spelen.


Helaas weet de ontwikkelaar echter niet ieder punt tot in dezelfde perfectie uit te werken. Op het eerste gezicht lijkt de AI van zowel de Cephs als de CELL, een militaire instelling die tegen de Nanosuit is, van uitzonderlijk niveau. Vijanden zoeken dekking, wachten hun moment af, werken samen en proberen je in te sluiten wanneer ze hiertoe de mogelijkheid krijgen. Helaas blijkt op enig moment wel dat de AI tegelijkertijd steken laat vallen. Het komt hierdoor voor dat vijanden niet schrikken van heftige vuurgevechten of je niet opmerken wanneer je in hun gezichtsveld staan. In aanvulling op deze vijanden vinden we ook nog grotere bazen, eindbazen zo je wilt, die een speciale tactiek vereisen om te verslaan. De wisselvallende AI vormt, samen met de soms ongelukkig geplaatste checkpoints, gelukkig één van de weinige kritiekpuntjes.

Hoewel deze singleplayer op zichzelf al een kwalitatieve game op zou leveren is ook een multiplayer aanwezig. De zestal verschillende modi op de twaalf aanwezige maps zijn op zichzelf misschien niet erg vernieuwend, het is de Nanosuit die ook hier het verschil maakt. Middels het toekennen van ervaringspunten, vergelijkbaar met de singleplayer, kunnen we ons ook hier specialiseren in een eigen stijl. Het kan hierdoor zijn dat je ondanks gerichte schoten iemand niet raakt vanwege diens armor, of dat je de dood vindt omdat een tegenstander zich onzichtbaar achter je had opgesteld. Helaas zijn er ook wat kleine kritiekpuntjes, zo zijn enkele maps wat klein opgezet voor twaalf spelers, waardoor het geheel wat chaotisch aan doet. Tevens kunnen de eerste uren in de multiplayer wat saai aan doen omdat je pas vanaf een bepaalde rank nieuwe modi vrij speelt.


Kijkend naar de inleiding kunnen we concluderen dat Crytek iets te hoog van de toren heeft geblazen voorafgaande aan de release. Het verhaal wint zeker geen prijs en de AI weet de perfectie weliswaar te benaderen, maar niet voortdurend vast te houden. Een game rekenen we echter niet af op de uitspraken van een ontwikkelaar, maar op wat het ons aanbiedt in de game zelf. Gelukkig kunnen we concluderen dat de titel daarin op geen enkel moment teleur weet te stellen. De Nanosuit 2.0 is de stuwende factor achter zowel de single- als de multiplayer en doet dit op zeer overtuigende wijze. Hoewel Crysis 2 minder groots is opgezet daagt het ons juist uit om te experimenteren met verschillende speelstijlen. Het gevoel wordt nog eens onderstreept met uitstekende graphics en een overdonderend geluid, hetgeen de titel nu al één van de beste titels van het jaar maakt.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   95
Graphics   95
Replay   90

Laat Crysis 3 maar komen!
92


06:27  Dissidia 012: [Duodecim] Final Fantasy
06:27  Dragon Age II
 Reacties (35)
 Pagina: 1 | 2
Gast (84.82.206.xxx) op 01-04-2011 om 18:30
@ Gast (83.85.94.xxx)

met alle respect, maar als jij 3d in crysis vond tegenvallen dan is 3d niets voor jouw.

crysis is het 1ste spel in 3d ( na kz 3 ) die 3d echt super vet heeft uitgevoerd. alleen maar om het feit dat de diepte klopt, de pop out fenominaal is en dat er gewoon geen enkel verschil is qua framerate als de 2d versie is het spel al 3d game van het jaar waard.

als jij dit vind tegen vallen dan is 3d niets voor jouw. 3d van dit spel is niet te vergelijken met 3d spellen zoals : wipeout, star dust, motor storm of enslaved.

alleen kz 3 komt heel erg in de buurt van crysis 2. echter kz 3 heeft te veel issues met rates en bepaalde blurs op de textures om problemen enigszins te verbloemen.

Rene Groen (Eindredacteur) op 01-04-2011 om 18:33 [Niv: 751 / Exp: 37552]
@ Gast (84.82.206.xxx)
Gamed is een onafhankelijke website van gamers voor gamers. We krijgen geen financiële steun, en nee, overige alternatieven zijn er niet. Nogmaals: de vermelding naar de reviews waarin de 3D optie wel staat is een prima aanvulling voor de geïnteresseerden, echter hebben wij er om eerder genoemde redenen voor gekozen deze buiten beschouwing te laten.

@ zie_sang: Ten eerste zeg ik nergens dat de 3D optie geen pluspunt is, ten tweede trek ik nergens een vergelijking tussen de verschillende versies en ten derde hebben we het hier over een review, niet over gamegerelateerde onderwerpen, daarvoor hebben we een nieuwssubmit op ons forum.

Gast (46.129.62.xxx) op 01-04-2011 om 18:55
ik heb deze game sinds 1 weekje in huis. zeer coole game. ik ben fan vanaf het eerste uur. de verhaallijn is wel iets minder maar is totaal geen minpunt in deze game. de problemen met de AI heb ik nog niet meegemaakt. maar geen enkele game is perfect !! op naar Crysis 3 8)

Gast (83.85.94.xxx) op 01-04-2011 om 20:34
84.82.206 ik had verwacht dat er veel uit het scherm kwam net als killzone 3, daarom vond ik het 3d in deze game tegen vallen

Gast (82.73.142.xxx) op 01-04-2011 om 21:00
Terechte score. Heb hem laatst uitgespeeld op 1 na moeilijkst, speel nu door op Supersoldier. Echt een heel mooi spel. Wel is de connectie met deel 1 erg mager. Toch, superspel. Ben blij dat ik hem heb! Deel 3 mag er komen :)

Jonezy op 01-04-2011 om 21:02 [Niv: 192 / Exp: 9611]
^Was ik.

Gast (84.193.114.xxx) op 01-04-2011 om 21:08
ik vind het zeker een zeer goed spel en best ook wel mooi op de ps3 ik ga deze nog wel eens op de pc halen wanneer ik een nieuwe grafische kaart heb maar helaas men portemonnee staat dat niet toe :P

gastrion op 01-04-2011 om 21:29 [Niv: 67 / Exp: 3362]
h-epic

MaartenL (Redacteur) op 02-04-2011 om 01:43 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Gast (84.82.206.xxx): "dus ik vind persoonlijk de review hier op de website onvolledig.."

Yup, want zonder financiële steun, een privé en professioneel leven hebben we zoveel geld over dat we dit vast willen investeren in een TV met een functie die we zelf nooit zullen gebruiken maar mensen wel graag een zin van willen lezen in een review.

Sheesh...

Jord-O op 02-04-2011 om 18:25 [Niv: 153 / Exp: 7628]
echt een geweldig spel, totdat die kut aliens non stop op je afkomen gerend echt jammer

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Crysis 2
Type:
Game
Releasedatum:
25-03-2011
Ontwikkelaar:
Crytek
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media