Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Assassin's Creed Shadows
Split Fiction
Review:

Homefront


Door MaartenL op 19-03-2011 om 10:01
Bron: Gamed.nl

Je zou denken dat we tegenwoordig wel genoeg first-person shooters op de markt hebben waarvan er enkele de markt domineren. Toch vind THQ dat er nog wel eentje bij mag komen en dat is het door Kaos Studios ontwikkelde Homefront. De ontwikkelaar kennen we reeds van Frontlines: Fuel of War dat in 2008 het levenslicht zag. Hoewel de game potentie had, kon het niet volledig overtuigen. Zal Homefront dan toch uiteindelijk bewijzen wat Kaos Studios in zijn mars heeft?

In Homefront krijgen we een fictieve toekomst te zien waar Noord Korea zich heeft ontwikkeld tot een grotere en sterkere factie. Tegen het jaar 2027 is het zelfs zo krachtig dat het grote delen van Amerika heeft veroverd en de burgers er onderdrukt met geweld. Klinkt misschien absurd maar na de intro gezien te hebben, zou dit best wel eens mogelijk scenario kunnen worden. Niet alleen is dit verhaal een sterk uitgangspunt voor de game, de setting ervan komt op zijn minst uniek over. Gevechten gebeuren op Amerikaans grondgebied, dat er weliswaar vervallen bij ligt, waardoor de omgevingen een hele verfrissing zijn ten opzichte van andere shooters die graag terugkeren naar de meer bekendere omgevingen. Ook de scènes die de speler onder ogen krijgt zijn memorabel vanwege de gruwelijkheid. Burgers worden geëxecuteerd op straat, lijken worden opgestapeld en ouders worden voor de ogen van hun kinderen neergekogeld. Niet zo'n al te beste toekomst om in te vertoeven.

Gelukkig kan de speler daarvoor een stokje steken. Na een bruuske raid van de KPA (de Koreanen dus) wordt de speler gevangen genomen en vervoerd. Voor je echter je bestemming bereikt, komt het verzet in actie en zonder veel woorden vuil te maken ben je al snel de bezetters een koekje van eigen deeg aan het geven. Dusver nog niet meteen iets speciaals dat de game kan onderscheiden van de andere stapel shooters. Je kan bukken, springen, platliggen, mikken en oude vertrouwde granaten gooien. De missies zijn erg straightforward en lineair en vaak komt het erop neer om simpelweg iemand te volgen en alles wat niet-Amerikaans is neer te schieten. Het voorafgaande verhaal mag dan wel sterk zijn, het verhaal dat de campagne voortstuwt, is dat niet. Je gaat gewoonweg mee met leden van het verzet zonder dat er een goed beeld wordt gegeven van wat precies de bedoeling is of wat het uiteindelijke doel is. Jammer want dit had gerust wat beter uitgewerkt kunnen worden.


Na een zes- of zevental uurtjes heb je de singleplayer-campagne al achter de kiezen en heb je een goed idee hoe de verschillende wapens in het spel werken, een ervaring die zeker van pas komt voor multiplayer-sessies. In het begin zal je nog weinig keuze hebben in wapens om online mee aan de slag te gaan en zit je een beetje vast met de standaard uitrustingskits: assault, SMG, heavy, sniper, tactical en explosive. Elke kit heeft zijn eigen wapens, gadgets en bonussen. Door ervaring op te doen en te stijgen in rank wordt bijkomende uitrusting vrijgespeeld en kunnen de kits aangepast worden aan jouw favoriete speelstijl. Enkele gadgets waar je uit kan kiezen zijn drones met bijvoorbeeld een machinegeweer of anti-voertuig wapen, airstrikes, mortiergranaten, kogelvrije vesten, raketwerpers enzoverder. Er is wel één belangrijk punt om te onthouden: deze extra's moeten namelijk in-game gekocht worden met de punten die je behaalt. Het is dit systeem van battle points en gadgets dat Homefront toch een iets apart karakter geeft. Alles wat jouw team helpt, geeft battle points om uitrustingen en eventueel voertuigen mee aan te schaffen.

Er zijn echter maar twee verschillende modussen online: team deathmatch en capture & hold. Echter kan dit gevarieerder worden als de Battle Commander modus actief is. Vanaf nu worden er ook bepaalde objectieven meegegeven aan spelers om meer punten te kunnen scoren. Een voorbeeldje: een vijand maakt drie van je teammates af waarna de battle commander AI deze vijand markeert als een 'threat'. Twee spelers van jouw team krijgen dan een speciale marker op de map met het gebied waar deze threat zich bevind. Ben je succesvol en schakel je het doel uit, dan scoor je meer punten. Lukt het niet en gaat het doel meer kills maken dan wordt hij meer punten waard en worden er geleidelijk aan meer spelers toegewezen aan de 'threat'. De speler die gemarkeerd wordt is echter ook niet de pineut, omdat hij aangewezen wordt krijgt hij per threat-level minder schade waardoor hij zich toch kan verweren. Niet alleen spelers worden zo gemarkeerd, ook voertuigen of zelfs drones kunnen als doelwit worden aangeduid. Dit is een erg leuke feature die er toch voor zorgt dat je team beter samenwerkt.


De multiplayer van Homefront zit eigenlijk sterk in elkaar. De gameplay werkt vlot, de gadgets zijn enorm leuk en control-vriendelijk en voertuigen kosten veel maar geven daar ook veel vuurkracht voor terug. Je kits en wapens aanpassen aan je speelstijl is ook erg leuk al is het haast gelijkaardig aan het systeem dat we reeds kennen van Call of Duty. Ook de maps zijn erg interessant en gebalanceerd. Het maakt niet uit hoe je kiest te spelen want aan elke optie zitten voor- en nadelen. Het jammere is dat er slechts negen maps zijn maar de objectieven liggen niet vast waardoor je niet constant over dezelfde punten zit te knokken. Wedstrijdjes in Homefront duren overigens niet lang, het langste wat ik totnogtoe heb gespeeld was 17 minuten. Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is, een goede focus en sterk teamwerk zijn vereisten want fouten zijn nefast in een korte tijdsperiode. Tussen de matches door heb je dan een minuut pauze om je uitrusting aan te passen maar aangezien er geen lobby is gedurende deze periode ben je eigenlijk een beetje geforceerd om wat doelloos te wachten.

Op het vlak van graphics is met Homefront niet slecht gesteld. De Unreal 3 engine levert zoals gewoonlijk vloeiende beelden met voldoende detail op je scherm. Een grafisch monster is het echter ook weer niet, daarvoor zijn sommige textures iets te dof en als er toch één erg negatief punt aangeduid moet worden dan zou dit zeker de vreselijk slechte animatie van het granaatwerpen zijn. De game is gelukkig zeer stabiel en heeft nog voor geen enkel probleem gezorgd desondanks de drukke gevechten. De geluiden daarentegen zijn een beetje standaard. Geweren klinken goed, stemmen zijn duidelijk en explosies vrij duidelijk toch mist het een beetje die kick die je van je stoel wegblaast. Alles bij elkaar genomen is Homefront toch aangenaam voor het oog en oor en de systeemeisen zijn daarbij ook niet meteen erg hoog waardoor iedereen er wel van kan genieten.


Als conclusie kan ik zeggen dat Homefront me aardig kon verrassen. De game combineert reeds gekende functies met een nieuw puntensysteem en leuke gadgets. De singleplayer is wat aan de zwakke kant maar het merendeel van de tijd in een shooter speel je online, waar het meeste plezier te beleven valt. Dit is alvast een hele verbetering op Frontlines en het is zeker geen game die simpelweg als 'kloon' bestempeld kan worden. De aardige gameplay samen met de toch wel knappe graphics en intense online maken van Homefront een ervaring die nog enkele uren bezig zal houden. Mocht je nog zoeken naar een FPS en had je wat interesse in Homefront, dan ga je vast en zeker geen miskoop doen.
Beoordeling
Gameplay   86
Sound   85
Graphics   86
Replay   90

Een sterke poging van Kaos Studios.
87


13:46  Sony zamelt geld in voor Japan
09:25  PSOne - Deel 58
 Reacties (31)
 Pagina: 1 | 2
Joni Philips (Eindredacteur) op 20-03-2011 om 09:59 [Niv: 1183 / Exp: 59165]
Battlefield 1942 is nog altijd jonger dan Tribes 2, dus Tribes 2 was de eerste. En innovatie draait nu eenmaal om wie het eerst was, niet om wie het populairst was. CoD en Battlefield haalden beiden de inspiratie ergens anders, dus dat is ook niet echt origineel eh.

Gast (81.164.178.xxx) op 20-03-2011 om 10:34
Het scheelde wel minder dan een jaar tussen beide releases dus het zou me verbazen moest DICE, dit van Tribes 2 gehaald hebben, gameplay-technisch zijn die games gewoon te anders :)

Gast (77.251.122.xxx) op 20-03-2011 om 12:25
Ik heb het al eens gezegd, maar ik ben veel meer benieuwd naar het cijfer van de Power Unlimited. Zij hebben deze game zo gehyped met al die advertenties. Als zij dit spel nu laag beoordelen, worden ze in één klap ongeloofwaardig voor hun puberdoelgroep. Aangezien het gemiddelde nu op en 7,1 staat, ben ik erg benieuwd.

MaartenL (Redacteur) op 20-03-2011 om 17:16 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Om de score even nog maar eens te verklaren:

De game innoveert niet grandioos maar heeft toch een sterke multiplayer waarbij het spel inderdaad wat elementen heeft overgenomen van pakweg CoD. Als dit alles nu een beetje bij elkaar geplaatst was en het vervolgens niet werkte, had ik de game een lagere score gegeven maar de balans zit dik in orde en daardoor is de game online erg vermakelijk.

En wat nou? Punten aftrekken voor de campagne? Elke shooter heeft tegenwoordig een korte campagne, zelfs CoD:BlackOps kon je makkelijk in een zestal uurtjes afwerken. De hoofdbrok van dit type shooters, is de multiplayer.

Overigens is deze versie die besproken is de PC versie en op grafisch gebied is deze game toch zeker niet slecht. De mappen zijn knap en open en er is aardig wat detail in terug te vinden en nog belangrijker: de maps zijn ideaal in multiplayer voor elk speltype.

Over de drones en het feit dat deze uit Frontlines komen: verwondert niet. Kaos Studios heeft namelijk Frontlines ontwikkeld en elementen overgebracht naar Homefront.

Gast (212.178.144.xxx) op 21-03-2011 om 13:37
De graphics zuigen echt teeeering op de xbox. Echt vreselijk pixellig, snap niet dat deze game zo hoog scoort voor de graphics.

MaartenL (Redacteur) op 21-03-2011 om 14:52 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Het is dan ook geen review van de console versies. Dit is exclusief de PC versie waarover gesproken word en daar waren de graphics toch zeer aangenaam.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Homefront
Type:
Game
Releasedatum:
18-03-2011
Ontwikkelaar:
Kaos Studios
Uitgever:
THQ Inc.
Media:








Meer media