Riiidge Racerrrr... Ridge Racer? Het is Sony’s eigen Kaz Hirai die op de E3 2006 een (onbedoeld) ‘plaatsvervangende schaamte’ moment creëerde bij de aankondiging van Ridge Racer voor de PSP. Hopelijk pakken Namco Bandai en Nintendo het wat dat betreft beter aan bij de promotie van Ridge Racer 3D voor de Nintendo 3DS.
Je zou het niet zeggen, maar de Ridge Racer serie behoort eigenlijk alweer tot ‘de oude garde’. De serie startte ooit in de arcades en maakte faam op de PlayStation, waar de arcade gameplay ook prima in de smaak viel. Wat leek op een echte ‘Sony’ serie werd verrassend genoeg ook op de Nintendo 64 een succes en later, wanneer we vele jaren de toekomst inschieten, bleek de racer zich prima thuis te voelen bij Microsoft. Een grappig feitje is dat de serie opvallend vaak bij de launch van een console (PlayStation, Xbox 360 en/of PlayStation 3) of handheld (PSP, Nintendo 3DS) aanwezig is. Meestal pakt dat goed uit, maar of dat bij Ridge Racer 3D ook het geval is?
De serie staat bekend om zijn arcade gameplay en dat zal in dit nieuwste deel niet anders zijn. Wederom is het doel om zo snel mogelijk van punt A naar B te komen. Dit kan in een klassieke strijd tegen meerdere tegenstanders of in een ouderwetse Time Trial. Hoe het ook zij, het gaat om de snelheid en dat is iets wat Namco Bandai zo mooi mogelijk in 3D zal proberen weer te geven. Het is meteen ook de grootste vernieuwing in een game die vooral zal doen herinneren aan de vorige delen. Zo zullen er wel enkele nieuwe banen aanwezig zijn, maar bestaat het aanbod grotendeels uit oude bekenden. Dit is op zich natuurlijk niet erg, daar ook deze tracks naar verwachting voldoende uitdaging bieden.

Ridge Racer 3D zal meteen bekend aanvoelen voor de fans. Dat kan een goed teken zijn, maar het gevaar is dat de game teveel ‘meer van hetzelfde’ is. Ben je nog niet bekend met de serie, dan zal dit probleem aan jouw voorbij gaan. Ben je helemaal nieuw in het (arcade)racer genre, dan hoef je niet bang te zijn; er is een nieuwe functie toegevoegd aan de besturing. Zo is het mogelijk om met een aparte knop een drift in te zetten, zonder te hoeven priegelen met de gas en remknop. Voor de die-hards is het mogelijk om op de ouderwetse manier te racen, mocht je dat verkiezen.
Toch zijn er een aantal opmerkelijke functies die schitteren door afwezigheid. Waar is bijvoorbeeld de online multiplayer? Met de mogelijkheden van de Nintendo 3DS zou je verwachten dat dit een inkoppertje is voor een serie als Ridge Racer, maar niets is minder waar. De vier speler optie lijkt wat dat betreft een schrale troost. De camera van de Nintendo 3DS wordt daarentegen weer wel gebruikt, je kunt namelijk een foto van jezelf nemen welke als avatar wordt gebruikt tijdens de race (iets wat dan weer ontzettend leuk was geweest als je online speelt…). Vooralsnog lijkt ook StreetPass niet gebruikt te worden, zul je niet kunnen racen met het touchscreen of de bewegingssensoren en ontbreekt elk spoor van de tuningfunctionaliteit welke zo populair was in het zevende deel.

Het ontbreken van enkele modi welke eigenlijk standaard in een game als Ridge Racer 3D zouden moeten zitten zou de game wel eens kunnen nekken. Daarentegen biedt de game qua tracks wel het beste uit de serie en zijn de typische Ridge Racer elementen weer van de partij. Het racen in 3D lijkt er prima uit te zien, maar de game heeft natuurlijk concurrentie van Asphalt 3D. Vanaf 25 maart 2011 kunnen we bekijken welk van de twee titels uiteindelijk aan het langste eind trekt.
|