Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Juni 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

WarioWare: Touched!


Door Ruben Meintema op 10-09-2005 om 00:00

WarioWare: Touched! is one crazy motherfucker. Er is geen spel met meer idioterie en gekkigheid dan dit. Vond je een spel als Project Rub al grappig door de bizarre Japanse humor, dan zul je hier nog meer van jouw gading vinden. Als je op zoek bent naar gekkigheid voor in je DS, dan is Wario de man om bij aan te kloppen.


Non-gaming elementen
Maar wat de Toyroom nu zo interessant maakt, zijn de toys die eigenlijk geen spelletjes zijn. Dit zijn de non-gaming elementen die sterk vertegenwoordigd zijn in WarioWare: Touched!

Non-gaming is een element in een videogame die eigenlijk (tot nu toe) niet in een videogame hoort. Het onderscheid zit hem voornamelijk in het al of niet aanwezig zijn van een vastomlijnd doel, en de problemen die een speler daarvoor moet overwinnen. Meestal speelt het gamen zich af volgens dit schema:

doelstelling -> hindernissen overwinnen -> doel bereiken.
Link moet de prinses redden. -> Hij overwint kerkers en vijanden. -> Hij redt de prinses.
Tommy Vercetti moet geld en macht vergaren. -> Hij pleegt veel misdaad en vergaart daarmee steeds meer geld en macht. -> Tommy Vercetti is de onofficiële baas van Vice City.

Maar niet alle spellen volgen dit schema. Zelfs in een spel als Grand Theft Auto: Vice City waarnaar ik net al verwees, zitten non-gaming elementen. Als jij namelijk een mooie auto steelt, een daarmee maar gewoon een beetje door de stad gaat toeren, gewoon puur voor de ervaring daarvan, en niet omdat jij één of ander doel hebt voor ogen, dat jij door hindernissen te overwinnen probeert te bereiken, dan ben je eigenlijk al bezig met non-regulier gamen. Andere bekende voorbeelden van spellen waarin de ervaring zelf de grootste rol speelt, en niet het bereiken van een doel zijn: The Sims, Animal Crossing, Nintendogs, Electroplankton, etcetera.

Er zijn toys die een minigame zijn, maar ook bijvoorbeeld toys die een puddinkje zijn. Je krijgt in dat geval een gelatinepuddinkje op je touchscreen, die je kunt laten drillen. Dan is er nog een bellenblaasset, een piano en nog veel meer. Veel van deze toys zijn saai, maar er is één die hele leuke non-gaming ervaring met zich meebrengt: de papegaai. Dit is een foto van een papegaai (herkenbaar onderdeel van de stijl van dit spel), die rustig beweegt op het scherm. Het leuke is dat de papegaai je na praat, net als een echte. Dit is zo ongeveer het grappigste wat ik ooit in een spel meegemaakt heb, en ik heb op sommige momenten hevige kramp in mijn kaak gekregen van het lachen. Wij zijn gehecht geraakt aan de papegaai en we hebben hem Paarot genoemd.



Japanse cultuur
WarioWare: Touched! is op een bepaalde manier ook nog wel leerzaam. Zoals ik in de review van Project Rub al uiteen zette, zijn dit soort spellen een belangrijk kanaal waardoor de Japanse moderne cultuur ons bereikt. Ook WarioWare is een voorbeeld van dit soort spellen, die voornamelijk voor de Japanse markt ontwikkeld zijn, en dus aansluiten op de hedendaagse Japanse cultuur.

In WarioWare: Touched! is het mogelijk om de Japanse cultuur nog explicieter tot zich te nemen. Er is namelijk een microgame die van je vraagt om mooie Japanse karakters te kalligraferen. Die Japanse karakters heten Kanji, en vormen één van de vijf schriftsoorten die het Japans gebruikt. Ze geven in plaats van de klank de betekenis weer van een woord. Er zijn minstens acht Kanji toegevoegd, die jij als speler netjes na moet schrijven. Dat zijn de Kanji met de betekenis hand, yen, vrouw, kracht, koe, edelsteen, koning en grot. De speler maakt via dit spel dus kennis met enkele eenvoudige karakters. En hoewel de speler niet de betekenis, de uitspraak en de volgorde en richting van de lijnen leert, raakt hij of zij wel vertrouwd met de vorm en de opbouw van de Kanji.

Retro
Nintendo ooogst veel succes bij hun fans door het uitbrengen van retro games. Ook Sega, Atari, Capcom en Namco doen mee aan de "retro hype". Maar Nintendo is wel koploper met het porten van de SNES spellen en de NES classics op de Game Boy Advance en de in de toekomst downloadbare retro spellen op de Revolution. In deze Wario Ware is er ook een serie minigames gewijd aan de klassieke Nintendo games. Mario, Link, Samus, Donkey Kong en nog veel meer oude helden en spelomgevingen passeren de revue.

Ik ben blij met de retro hype. De beelden en misschien vooral de geluiden van de oude spellen geven mij een aangenaam gevoel, en deze serie microgames weet dit gevoel ook nog goed te verwoorden: "I wish I could play games all day."

Eindoordeel
Het aangename gevoel dat dit spel mij geeft, waar in de vorige alinea al melding van maakte, is het belangrijkste waar men een game op kan beoordelen. Het zit gewoon goed met dit spel. Er valt ook veel aan te ontdekken, het is heel ruim en gevarieerd. Het spel is origineel en mooi gemaakt, de geluiden klinken mooi. Ik heb zelden zo gelachen om een game, de papegaai heeft mij heel wat buikpijn en kaakkrampen bezorgt. Dit spel is je zuurverdiende euro's waard.
Pagina: 1 | 2 | 3 | 4 | 5
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   85
Graphics   70
Replay   70

Mis dit onvergetelijke spel niet!
80


00:01  Vijf screenshots Ankh
23:05  Nieuwe trailers Lunar: Dragon Song
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Red_Army op 10-09-2005 om 01:44 [Niv: 28 / Exp: 1392]
beetje laag vind ik
btw een hele goeie review Ruben

Gast (81.71.81.xxx) op 10-09-2005 om 07:55
goeie review beetje laat alleen

Ruben Meintema op 10-09-2005 om 09:11 [Niv: 16 / Exp: 796]
Consumenten moeten weten hoe een spel is voor ze het kopen, en aangezien WarioWare nog voor dezelfde prijs in de winkel ligt, moet de consument met een bepaald budget weten hoe goed alle spellen binnen dat budget zijn. Met andere woorden: WarioWare is nog steeds een voor de hand liggende keuze als aankoop van een nieuw spel voor veel gamers.

--BbPower-- op 10-09-2005 om 14:53 [Niv: 2 / Exp: 112]
Uhmmm, Replay 70? Ga je mond spoelen!

Ruben Meintema op 10-09-2005 om 20:21 [Niv: 16 / Exp: 796]
Replay 70. Lees de paragraaf "Het verrassingselement"

DiDa_DoeDa op 11-09-2005 om 00:19 [Niv: 140 / Exp: 6989]
Mwa vond het wel lollige game

desondanks ik eigelijk diep van binnen een scheithekel heb aan mario en z'n vriendjes ( als Nintendo de enige game bedrijf was, zodat ook zo zijn hoor )
Dus dat ze voor mij deze game als boeiend hebben neergezet vind ik nog knap..
ik heb wel een DS gehad..
misschien in de toekomst koop ik er nog een, als die minder als 100 word, want ik heb hier nog steeds WW: touched liggen:p

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
WarioWare Touched!
Type:
Game
Releasedatum:
11-03-2005
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:







Meer media