Review: Sid Meier's Civilization V
Door Cor op 10-10-2010 om 15:10
|
Bron: Gamed
|
Het heeft vijf jaar (en enkele uitbreidingen) geduurd, maar nu is eindelijk het nieuwste deel van Sid Meier’s Civilization serie uitgekomen. Het vierde deel was een erg verslavende game waarmee je je vele uren zoet kon houden. Is Civilization V een waardige opvolger?
De bonus die een stadstaat geeft kan je aardig helpen om je rijk verder op te bouwen, en het is me dan ook al overkomen dat ik in een oorlog met een andere beschaving verwikkeld raakte omdat hij mijn stadstaat wou vernietigen. Wat dat betreft kunnen de stadstaten voor wat opschudding zorgen in de diplomatieke verhoudingen tussen de verschillende naties. Daar hebben we meteen een volgende verandering te pakken, want ook de diplomatie is flink aangepast. Het handelen van technologieën en kaarten met elkaar is nu verleden tijd. In plaats daarvan kun je een research agreement sluiten, wat inhoudt dat je beide een bepaald bedrag betaalt en enkele beurten later automatisch een nieuwe technologie krijgt. Om het geheel van diplomatie wat natuurlijker aan te laten voelen kan je nu niet meer in een oogopslag zien hoe je verhoudingen met de andere beschavingen zijn. De getallen die dit vroeger weergaven zijn nu verdwenen. Deze verandering zorgt ervoor dat je nu nooit zeker weet hoe je relatie met een andere natie precies is. Staat je buurman op het punt je aan te vallen of niet? Doorgaans heb je geen flauw idee. Interessant genoeg heb je dit keer bij het onderhandelen de optie om een samenwerkingsverband met de ander aan te gaan. Volgens de tooltip zou het de relaties moeten verbeteren, maar omdat je hier geen zicht op hebt is het nut van deze overeenkomsten vrij onduidelijk. Deze veranderingen zorgen er voor dat diplomatie bedrijven een stuk vager en minder effectief is geworden.
Aan de andere kant is het verzamelen van cultuur dit keer belangrijker geworden. Net als in het vierde deel gaan de grenzen van je gebied groeien wanneer je steden cultuur produceren. Hoewel dit erg handig was, was het verzamelen van cultuur vooral van belang voor iemand die de culturele overwinning wou behalen. Voor een speler die zich liever met technologie bezig hield was het minder relevant. Dit keer is dat veranderd, omdat het verzamelen van cultuur nu iedere speler kan helpen. Dit komt door de toevoeging van het social policies systeem. Wanneer je nu genoeg cultuur hebt verzameld kan je een nieuwe beleidsverbetering kiezen. Deze policies zijn ingedeeld in een tiental takken, waarbij elke tak zich op een ander deel van de game richt. Verbeteringen uit de honortak verbeteren je legers, door je bijvoorbeeld bonussen tegen barbaren te geven, terwijl verbeteringen uit de commercetak je inkomen doen stijgen. Dit systeem vervangt de civics uit Civilization IV. Het grootste verschil is dat je nu veel minder lastige keuzes hoeft te maken. Voorheen moest je wisselen tussen verschillende civics, waardoor je je oude bonus zou verliezen, maar dit keer bouw je voort op de bonussen die je al vrijgespeeld hebt.
Het verzamelen van geld is dit keer een stuk belangrijker geworden. Vanouds had Civilization een schuifbalk waarmee je kon kiezen hoeveel geld naar onderzoek ging en hoeveel je in de schatkist wou stoppen. Omdat je geld niet eens aan zoveel verschillende dingen kon uitgeven ging bij mij vaak het volledige budget aan onderzoek op. Deze schuifbalk is dit keer verdwenen, waardoor je geld nu eindelijk voor andere doeleinden kan gebruiken. Zo kan je nu als je genoeg geld hebt eenheden of gebouwen rechtstreeks kopen in plaats van enkele beurten te besteden om ze te produceren. Ook kun je stadstaten goed te vriend houden als je diepe zakken hebt. Wie de grenzen van zijn rijk snel wil laten uitbreiden kan dit doen door veel cultuur te produceren, maar hij kan ook gewoon de nieuwe tegels kopen.
Civilization V biedt zo tal van nieuwe mogelijkheden. Niet elke keuze die gemaakt is werkt even goed, maar er zijn genoeg veranderingen, zoals de stadstaten en de vernieuwingen in het oorlogvoeren, die dit ruimschoots recht zetten. Hier en daar heeft de game nog wel enkele bugs. Zo komt het heel sporadisch voor dat je je beurt niet kan beëindigen omdat de game zegt dat je een nieuwe technologie moet uitkiezen om te onderzoeken, terwijl je dit al gedaan hebt. Na wat rondklikken in je steden verdwijnt deze boodschap gelukkig en kan je verdergaan. Zo zijn er wat meer kleinigheidjes die je het idee geven dat de game op enkele vlakken wat meer getest mocht worden.
De multiplayer bestaat in dit deel nog steeds, en is net zo verslavend als anders. Tot nog toe heb ik enkel met twee man gespeeld, maar dit werkte prima, afgezien van het feit dat het opslaan van de game wat raar werkt. In plaats van een savescherm ben je nu afhankelijk van de autosave. Civilization V heeft dit keer een ingebouwd communitydeel, zodat je vanuit de game gemakkelijk door mods kan bladeren en installeren. Een prima toevoeging voor wie graag zijn game wat wil aanpassen.
De game is meteen in een nieuw jasje gestoken. De veel te drukke interface van het vierde deel is nu vervangen door een rustiger en duidelijker interface, met grotere iconen en knoppen. Zo staat een hoop belangrijke informatie nu in een statusbalk bovenin het scherm, met handige tooltips als je er met de muis overheen gaat. Toch is niet alles even snel te vinden: zo was het lang zoeken voor ik een overzicht vond van de missies die stadstaten me gegeven hadden, en vreemd genoeg ontbreekt er een lijst van de luxegoederen waar je toegang toe hebt. De enige plek waar dit zichtbaar is is tijdens het onderhandelen met een andere beschaving, maar het is vrij omslachtig om deze basisinformatie zo te verkrijgen. De interface is voor het grootste gedeelte prima, totdat je opeens specifiek naar informatie zoekt, wanneer je erachter komt dat dit soms ver weg gestopt is.
Grafisch is Civilization V een grote stap voorwaarts. De landtegels waren vroeger altijd vierkant, maar zijn nu zeshoekig. Dit klinkt als een kleine verandering, maar het zorgt ervoor dat de kaart er veel overtuigender uit ziet, met natuurlijker wisselingen tussen de verschillende landtypes. Steden kan je langzaam zien groeien, de wereldwonderen die je bouwt torenen boven je stad uit en ook de gevechten zijn nu plezierig om naar te kijken. Een leuke extra zijn de volledig geanimeerde omgevingen waarin je nu de andere leiders ontmoet. Hierbij praat elke leider zowaar in zijn eigen taal. De soundtrack van de game weet erg goed de beurten op te vullen, hoewel de muziek van het voorgaande deel wat meer memorabel was.
Civilization V blijkt uiteindelijk dezelfde verslavende factor te hebben als zijn voorgangers. Uren vliegen voorbij als je er mee bezig bent. De complexiteit van enkele spelonderdelen is verlaagd, zodat het ook makkelijker is voor nieuwkomers om in te stappen. Dit is misschien een negatief punt voor de oudgedienden, maar de game blijft genoeg diepgang houden. Het is jammer dat er hier en daar nog wat fouten te vinden zijn, vooral op het gebied van AI en diplomatie. Maar laat dat je niet weerhouden. Civilization V biedt genoeg nieuws om je lang mee bezig te houden.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
89 |
Sound |
85 |
Graphics |
87 |
Replay |
95 |
Anders dan zijn voorgangers, maar nog steeds even verslavend.
|
89 |
|
|
|
10:52 Voetbal domineert Nederlandse charts
14:43 Ace Combat: Joint Assault
|
Reacties (6) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (83.85.13.xxx)
op 10-10-2010 om 15:36
|
Dit is de eerste keer dat ik een civilazation speel en het is best vet. Een echte aanrader _O_
|
|
Lucas
op 10-10-2010 om 15:43
[Niv: 3 / Exp: 134]
|
Ik speel de game zeker met veel plezier  Wat je ook voor ogen moet houden bij het vergelijken met Civ4 is dat deze game net uit is en C4 al 2 zeer goede uitbreidingen verder was.
Verder: Als je je muis boven de happiness houdt bovenin het scherm zie je welke luxegoederen je hebt en hoeveel happiness ze geven.
|
|
Cubic X
op 10-10-2010 om 16:01
[Niv: 203 / Exp: 10171]
|
Ik vind games zoals Age of Empires (alle delen) en de Anno-serie echt helemaal geweldig, maar Civilization games zijn voor mij echt te complex en te ingewikkeld.
|
|
Gast (84.197.136.xxx)
op 10-10-2010 om 20:52
|
ubergame die een beetje diepgang en tactiek wil hebben! kost je wel veel vrije tijd :)
wel beetje laat ermee he jongens :9
|
|
Doojz
op 13-10-2010 om 12:48
[Niv: 2 / Exp: 113]
|
ben het aan t spelen met veel plezier
|
|
Gast (94.212.135.xxx)
op 13-10-2010 om 16:06
|
Heb de game nu een aantal week maar moet jammer genoeg toch concluderen dat ik Civ4 + alle expansions leuker vind.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|