Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
13 November 2019 
(2) 
(0) 
(2) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 November 2019 
(7) 
(5) 
(3) 
(3) 
(4) 
(2) 
11 November 2019 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
10 November 2019 
(10) 
(5) 
(4) 
(0) 
09 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
08 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
07 November 2019 
(17) 
(3) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2019 
(5) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 November 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 November 2019 
(5) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
03 November 2019 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 November 2019 
(0) 
(0) 
01 November 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
31 Oktober 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
30 Oktober 2019 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 Oktober 2019 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Oktober 2019 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(4) 
(4) 
27 Oktober 2019 
(2) 
(1) 
(2) 
(0) 
26 Oktober 2019 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(3) 
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Waarom gamehoesjes er toe doen!
Review:

Blue Dragon: Awakened Shadow


Door Joni Philips op 04-10-2010 om 18:20
Bron: Gamed

Origineel ontwikkelde Mistwalker exclusief voor de Xbox 360 met Blue Dragon en Lost Odyssey, maar na het matige succes van beide RPGs besloot Mistwalkerde Japanse ontwikkelaar hun Blue Dragon franchise over te zetten naar de Nintendo DS.

Een jaar geleden kwam Blue Dragon Plus, een tactisch vervolg voor Blue Dragon welk door Mistwalker, Feelplus en Brownie Brown werd ontwikkeld. Op het eerste zicht verkocht Blue Dragon Plus niet schitterend, maar financieel was Blue Dragon Plus wel een succes. Het inspireerde Namco Bandai om Mistwalker te contacteren en met hulp van Eternal Sonata ontwikkelaar tri-Crescendo ontwikkelden ze Blue Dragon: Awakened Shadow, een Real-Time RPG voor de Nintendo DS. Met Blue Dragon: Awakened Shadow gaat Blue Dragon dus voor een derde keer een nieuwe kant op. Het origineel werd namelijk stevig geďnspireerd door traditionele Final Fantasy games, terwijl het vervolg werd beďnvloed door Final Fantasy Tactics. Heeft Mistwalker nu eindelijk de juiste formule gevonden om hun Blue Dragon verhaal te vertellen? Je leest het in deze review.

In Blue Dragon: Awakened Shadow kruip je niet langer in de huid van Shu, het hoofdpersonage uit Blue Dragon en Blue Dragon Plus, maar speel je als een anoniem personage dat je ontwerpt via een eenvoudige ontwerper aanmaakt. De oude personages zijn echter nog wel aanwezig in het verhaal. Jouw personage wordt wakker (zonder geheugen) in een wereld waarin iedereen zijn schaduw - hun krachtbron - kwijt is. Enkel jouw personage beschikt nog over zijn krachten, wat betekent dat jij de taak krijgt om de wereld te redden. Echt origineel is de start van het verhaal niet en dat verandert ook niet eens het echt op gang komt, maar dat is het probleem niet in deze game. De dialogen zijn het probleem, zij zijn zeer zwak en bevatten taalfouten.


Een ander probleem is de manier waarop het verhaal wordt verteld. De filmpjes onderbreken te vaak de actie, waarbij de dialogen niets toevoegen. Hierbij moeten we wel opmerken dat het spel twee types filmpjes bevat, namelijk in-game filmpjes die je meestal zo snel mogelijk wil overslaan, en CGI filmpjes die er prachtig uitzien. Ook buiten die filmpjes ziet de game er aangenaam uit met mooie sprites en leuke personages. Op gebied van karakter-ontwerpen toont Blue Dragon: Awakened Shadow logischerwijs grote gelijkenissen met Dragon Quest IX, de belangrijkste Real-Time RPG op de Nintendo DS. Door de inbreng van Dragon Ball bedenker Akira Toriyama in beide franchises is dat natuurlijk onoverkomelijk, maar tegelijk zijn vergelijkingen met Dragon Quest IX hierdoor veel te gemakkelijk en die vergelijkingen zijn niet positief voor Blue Dragon.

Ook de gameplay vertoont gelijkenissen met Dragon Quest IX waarbij de game bestaat uit tientallen quests die variëren van sidequest als 'Dood X Monsters' of 'Versla Baas X' tot meer diepgaande quests die het verhaal verder helpen en die je nieuwe personages leren kennen. Die sidequests zullen je sterk afleiden van het verhaal, maar je zal ze allemaal moeten doen om de game effectief te overleven. De vijanden in de game zullen naar het einde toe genadeloos sterk worden en je staat er meestal helemaal alleen voor. Technisch gezien heb je wel hulp in de vorm je teamgenoten, maar de AI is zo slecht dat ze vaak afgeslacht worden voor het gevecht echt start. Een off- en online multiplayer voor drie personen maakt de ervaring beter, maar spelers vinden is niet gemakkelijk.


Ondanks de slechte AI kun je af en toe toch genieten van het spel. Met de stylus - wat onhandig werkt omdat je een deel van het scherm dan niet ziet want het bovenste scherm is de map en het onderste stelt de actie voor - of de D-Pad beweeg je jouw personage. In deze omgevingen loop je onder andere NPCs en monsters tegen het lijf. Eens je in de buurt komt van een vijand, begint het gevecht automatisch zonder van scherm te veranderen waardoor de ervaring vloeiend aanvoelt. Het vechten zelf is redelijk oppervlakkig: je loopt rond over het scherm, doet een standaardaanval met de A-knop en regelmatig kun je een speciale aanval doen die automatisch opnieuw oplaadt. Je hebt hierbij geen nood aan healing-items want zowel je gezondheid als magie vullen automatisch aan.

Door veel gevechten te winnen wordt je personage sterker, maar de ervaring verandert niet. Je nieuwe aanvallen veranderen je strategie niet. Het vechten voelt ook weinig vloeiend aan, er lijkt een zekere vertraging op je aanvallen en blocks te zitten waardoor je beter moet anticiperen. Gelukkig is er buiten het vechten nog een leuke feature, namelijk de mogelijkheid tot item crafting wat je toelaat meerdere nutteloze wapens te combineren en een sterker wapen te maken. Dit systeem is zeer diepgaand en zowat het sterkste punt van de game. Spijtig genoeg is de rest eromheen te zwak om een aankoop te rechtvaardigen. Op de Nintendo DS zijn veel sterke RPGs beschikbaar, deze mag je gerust aan de kant laten staan. Het vechten en de vertaling van het verhaal zijn gewoon te zwak voor een hedendaagse RPG.
Beoordeling
Gameplay   60
Sound   70
Graphics   70
Replay   70

Blue Dragon: Awakened Shadow staat in de schaduw van andere RPGs.
68


18:54  'GoldenEye 64 verhaal is verouderd.'
17:36  Wings of Luftwaffe
 Reacties (7)
 Pagina: 1
dantekloon op 04-10-2010 om 18:26 [Niv: 172 / Exp: 8597]
Had deze game bijna gekocht Gamemania in Gringenen kon hem niet vinden in de kast en ging dus later voor Valkyria Chronicles II

en euh Joni Blue Dragon Plus is niet beinvloed op Final Fantasy Tactics maar op Final Fantasy XII-Revenant Wings.

Maar deze komt er wel.
voor 30 euro maar.

Joni Philips (Eindredacteur) op 04-10-2010 om 18:52 [Niv: 1164 / Exp: 58187]
Door welke game is Revenant Wings geďnspireerd denk je?

Weslii op 04-10-2010 om 19:38 [Niv: 167 / Exp: 8326]
FFXII?

Gast (87.66.6.xxx) op 04-10-2010 om 20:21
In ieder geval niet door Tactics aangezien FFT een SRPG is en RW een RPG met RTS elementen is. Totaal verschillende stijlen. In FFT beweeg je een op voorhand bepaald personages over wat je gerust een schaakbord kan noemen en gaat het beurt om beurt. In RW kan je steeds summons bijroepen en is er bijlange geen sprake van een beurten systeem.

Zie niet in hoe RW op FFT gebaseerd is. RW was gewoon een nieuw idee voor de serie, gebaseerd op spellen die niets met FF te maken hadden. En op XII, natuurlijk.

Joni Philips (Eindredacteur) op 04-10-2010 om 20:46 [Niv: 1164 / Exp: 58187]
SE heeft het zelf gezegd Het moest een soort real-time evolutie van FFT worden. Maar laten we terug naar BD gaan.

Gewijzigd door Joni Philips op 04-10-2010 om 20:49

Gast (84.24.185.xxx) op 09-10-2010 om 17:07
Fail. Waarom niet gewoon terug naar de 360 met een echte blue dragon game?

Heb plus gekocht denkende dat het net zoals het orgineel was :( Is misschien wel het slechtste spel dat ik ken. Kan deze het verbeteren? Zal ik in ieder geval niet testen.

Gast (213.73.199.xxx) op 18-10-2010 om 20:30
Ik vind BD wel leuk

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Blue Dragon: Awakened Shadow
Type:
Game
Releasedatum:
24-09-2010
Ontwikkelaar:
Tri-Crescendo
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media