Deze week hebben we al veel aandacht besteed aan MotoGP4 en zijn voorgangers. Vandaag hebben we een review van het vierde deel. Na MotoGP3 gaf Namco zichzelf wat meer tijd om de vierde game te maken, er werden dan ook heel wat vernieuwingen beloofd, waarvan enkele zoals de online mode uiteindelijk niet in de game voor komen. Of de game de moeite waard is, kun je nu lezen.
Naast de singleplayer is er nog een multiplayermode waarin je via LAN met acht personen tegen elkaar kan spelen. Voor mensen zonder netwerkadapter zijn er nog enkele modes voor twee spelers, in de eerste race je direct tegen elkaar en in de tweede rijd je met nog 20 andere tegenstanders. Als je wil kun je in de laatste zelfs een volledig seizoen afwerken, hoewel ook een seizoen van één, drie en vijf races mogelijk is. Voor een goede race-ervaring in de multiplayer moet je dus vooral uitkijken naar de Split Screen - Grand Prix mode.
MotoGP4 heeft ook nog een mode gelijkaardig aan de licenties van Gran Turismo. Je krijgt een zware motor voorgeschoteld en je moet een kort stukje afstand afleggen zonder fouten te maken en zonder buiten de tijd aan te komen. Deze zijn niet al te moeilijk en leren je de basis van het rijden met een MotoGP klasse moto.

De gameplay van MotoGP4 kan ofwel simpel gemaakt worden of wel moeilijk. Die verandering is simpel te maken, zet Brake Assist af en Simulation aan en dan ervaar je veel beter hoe het echt voelt om met een dergelijke motor door de bochten te gaan. Maar als je de instellingen zo activeert, dan wordt de kleinste fout afgestraft. Als je bijvoorbeeld iets te ver over de curbs gaat, vlieg je hopeloos uit de bocht. Anders bestuurt de game zich eigenlijk als een racer met wagens, het enige verschil is dan dat je platlegt om sneller door S-bochten te gaan.
Het spelen van MotoGP zul je nooit lang volhouden als de Brake Assist aanstaat. Je zult dan namelijk amper moeten remmen en gewoon constant op de gasknop rammen. Dat kan na een vijftal races wel pijnlijk worden, je krijgt namelijk spierkrampen, zelfs als je het gewend bent om veel te gamen. Na een tijdje rijden met de Brake Assist aan weet je toch hoe je moet remmen in de bochten en heb je hem niet meer nodig.

Tijdens de game ben jij trouwens niet de enige die een fout zal maken. Een rijder die onder druk staat zal ook een fout maken wat dan resulteert in een grandioze crash en een betere plaats voor jou. Soms merk je echter dat een rijder volledig de mist ingaat en gewoon de baan afschuift of uit zijn zitje springt, dat is echter het enige minpuntje dat aan de AI te vinden is. Voor de rest vormen de rijders op elke moeilijkheidsgraad een goede uitdaging en er zullen geen rijders uit verloren posities terug komen. En als je een foutje maakt, moet je ook niet op medelijden rekenen zoals de AI wel eens durft te doen in andere racegames.
Door het spel heen krijg je afhankelijk van je prestaties en de gereden kilometers GP, de munteenheid in MotoGP4. Met dat geld kun je circuits, foto's en racers kopen die je dan gebruiken in de Career Mode. Dat verzamelen gaat redelijk snel en eens je alle challenges voltooid hebt, heb je ongetwijfeld genoeg geld om alles te kopen.
|