Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Dragon Quest IX


Door Simon op 28-07-2010 om 09:29
Bron: Gamed

Sinds jaar en dag zorgt het verschijnen van een nieuwe Dragon Quest game in Japan voor een nationale stopzetting van het werk – zoveel houdt men van de serie in het verre Oosten. Square-Enix doet al jaren zijn best de serie ook in het Westen populair te maken, maar het wil maar niet baten. Dragon Quest IX is de laatste telg in de langlopende serie, maar zorgen de vernieuwingen ervoor dat ook wij ditmaal massaal aan het Dragon Quest'en gaan?

Aan de kwaliteit van de games ligt het in ieder geval niet. Ieder deel in de serie is weer van topkwaliteit, hetzij misschien ietwat traditioneel. En dat is nou net de achilleshiel van Dragon Quest: de serie kan maar moeilijk loslaten van het fundament dat in 1986 is gelegd met de eerste Dragon Quest game. Voor Japan geen probleem – ieder deel gaat men weer vrolijk tot in het oneindige grinden om het gewenste level te bereiken – maar wij mensen in het Westen blijken daar geen baat bij te hebben. Natuurlijk generaliseer ik het nu wel heel erg, ik weet dat er genoeg Europeanen en Amerikanen zullen zijn die deze speelstijl zullen waarderen. Echter zijn zij in de minderheid: het gros van de bevolking is inmiddels gewend aan de hedendaagse, Westerse RPG’s, die bijvoorbeeld real-time gevechten, geen willekeurige gevechten en een non-linear verhaal introduceerden. Japanse bedrijven blijken over het algemeen juist vast te houden aan de roots van de serie, maar gelukkig (?) komt daar langzamerhand wel verandering in. Zo hebben Level 5 en Square-Enix hun Dragon Quest IX ook ‘verwesterd’, maar of dat gelukt is, zal je in deze review ontdekken.


Laat je niet misleiden door de moderne look van de game: Dragon Quest IX is in de essentie nog altijd een echte Dragon Quest game. Je volgt nog steeds een linear verhaal (dat is niet helemaal waar, hierover later meer), je bezoekt weer talloze dorpjes die ieder weer nieuwe equipment introduceren en je gaat langs verschillende, elementaire dungeons. Tot zover klinkt het allemaal redelijk traditioneel, maar Square-Enix heeft op meerdere vlakken een aantal verrassingen geďntroduceerd – sommigen die gelijk te raden waren, maar sommigen die ook écht verrassend zijn. Zoals het een echte Japanse RPG’s betaamt, zal je weer gehinderd worden met talloze willekeurige gevechten, nouja, willekeurig? Zoals in meerdere moderne Japanse RPG’s zie je de vijand gewoon rondlopen op de worldmap en in dungeons. Een grote verademing, zo zul je namelijk niet om de vijf stappen gepest worden met een gevecht, maar heb je nu ook echt de kans om een confrontatie te ontlopen.

Een ander punt wat vaak voor een beginnende speler die een JRPG wil spelen een grote drempel is, is het flinke grinden dat te pas komt. In menig (traditionele) Japanse RPG besteed je meer tijd aan het levellen van je personages (tegen je zin in) dan aan het genieten van de game. Voor mensen die al gruwelen bij de gedachte van het urenlange trainen van je personage heb ik goed en slecht nieuws: ten eerste het goede, het turn-based vechten is ontzettend goed uitgewerkt. Om de beurten kies je wat voor actie je wilt uitvoeren, maar het gaat nog lagen dieper dan dat. Zo kun je een multiplier opbouwen die ervoor zorgt dat je meer schade toedient. Deze multiplier wordt echter alleen geactiveerd bij dezelfde soort aanvallen (bijvoorbeeld melee of magie). Het slechte nieuws is dat grinden nog altijd in de game zit. Maar dit was gewoon niet te voorkomen, en het valt nog reuze mee: voor een baasgevecht moet je vaak een level of twee/drie trainen, wat te tolereren is. En veteranen van de serie zullen nog altijd gretig de Metal Slime truc kunnen toepassen (je merkt vanzelf wel wat dit inhoudt als je de game speelt).


Wat niet te tolereren valt, is de manier hoe je geld in de game verdient. In Dragon Quest IX word je voorgesteld aan een enorme klerenkast aan armor, wapens en accessoires, maar je bent een knappe jongen als je ook daadwerkelijk steeds het nieuwste van het nieuwste equipment in bezit hebt (en meestal komt er na een baasgevecht weer nieuwe equipment beschikbaar, waardoor laatst gekochte alweer oud aanvoelt). De prijzen van deze spulletjes liggen zo verschrikkelijk hoog en je verdient zo weinig geld in de game dat het op een gegeven moment gaat irriteren. “Is dit niet een kwestie van smaak?”, nee, ik ben van mening van niet. Vroeger was het niet leuk om letterlijk tientallen vijanden te verslaan voor net genoeg geld, en dat is het tegenwoordig ook niet. Een gemiste kans, want op dit punt had Square-Enix goed kunnen moderniseren.

In Dragon Quest IX volg je het verhaal van een engel die Guardian is over het plaatsje Angel Falls. Zijn taak is om het geluk van de bevolking te verzamelen en dat uiteindelijk aan de Yggdrasil boom te geven. Deze zal op zijn beurt dan speciaal fruit genaamd Fyggs produceren wanneer er genoeg geluk aan haar geofferd is. Op een dag is het dan eindelijk zover, het fruit kan na honderden jaren geluk verzamelen geoogst worden. Zoals verwacht gaat het echter helemaal mis en door stralen uit de hemel wordt de omgeving rond de boom verwoest, waardoor de zeven Fyggs de wereld in geslingerd worden. De engel verliest zijn vleugels en speciale krachten en aan hem is het nu om de Fyggs terug te halen. Het is een niet al te opzienbarend verhaal wat niet eens negatief is: je kunt lekker onderuit gezakt deze game spelen zonder je zorgen te maken over het verhaal. Overigens is de manier waarop het wordt verteld wel interessant. In iedere stad speelt zich namelijk weer een ander voorval af met zijn eigen kleine verhaaltje, wat uiteindelijk allemaal leidt naar het overkoepelende plot. Leuk is dat je zelf kunt kiezen in welke volgorde je de Fyggs terughaalt, wat het gevoel van lineariteit een beetje onderdrukt.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   85
Graphics   90
Replay   95

Een geweldige RPG die je lange tijd zal bezighouden.
87


16:58  Blacklight: Tango Down
09:06  Plants vs. Zombies verwijdert Michael Jackson
 Reacties (13)
 Pagina: 1
laraishond op 28-07-2010 om 09:44 [Niv: 154 / Exp: 7700]
samen met okamiden en misschien golden sun 3 een van de laatste ds spellen die ik nog koop.

Gast (87.98.254.xxx) op 28-07-2010 om 10:22
primeur Gamed! Volgens mij is dit de eerste DQIX review in NL. Anyway, goed informatief, ik ben in ieder gevval overgehaald :)

Gast (83.163.8.xxx) op 28-07-2010 om 10:31
@gast boven mij:
fout Ngamer had er al eerder 1

No'tje op 28-07-2010 om 12:57 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Volgens mij heeft Simon nog nooit Dragon Quest VIII gespeeld voor de Ps2 als ik de review zo doorlees.

Vind het om eerlijk te zijn ook niet echt een goed review, het leest gewoon niet lekker door, er word teveel aandacht besteed aan de punten die de reviewer niet leuk vind. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Weslii op 28-07-2010 om 14:17 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Ik ga dit spel denk ik in 2011 kopen. Mijn DS is zo gaar als boter, helemaal kapot gespeeld. Vorige week stond ik in de gameshop te twijfelen tussen dit spel en 3D Dot Game Heroes en heb de laatste gekozen.

Overigens klopt het niet dat dit de eerste JRPG met multiplayer is.

In bijna alle vroege delen van Final Fantasy had je ook turnbased multiplayer.

Joni Philips (Eindredacteur) op 28-07-2010 om 15:59 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Er staat niet dat dit de eerste RPG met een multiplayer is, maar de eerste waar het goed werkt.

Weslii op 28-07-2010 om 16:12 [Niv: 167 / Exp: 8338]
En dat klopt dus niet. In de vroege FF delen werkte het perfect. Het was alleen niet zo uitgebreid.

kubus op 28-07-2010 om 17:06 [Niv: 26 / Exp: 1310]
Ik vond Secret of Mana anders geweldig met co-op!

No'tje op 28-07-2010 om 17:45 [Niv: 205 / Exp: 10245]
Secret of Mana was dan ook een action-rpg.

Er staat dat dit een van de eerst turn-based rpg`s is met co-op.

Wii gamer op 28-07-2010 om 18:48 [Niv: 290 / Exp: 14517]
Deze recensent lijkt niet veel verstand te hebben van de franchise zelf, maar heeft niettemin een mooie beschouwing neergezet op deze site. Met nadruk op beschouwing, want het spel wordt wel overduidelijk vanuit het perspectief gezien van de schrijver zelf en niet zozeer vanuit een neutraal standpunt met eigen mening er tussendoor.

Uiteraard is dit ook weer mijn mening, maar als een informatieve tekst 50:50 verdeeld is tussen goede en slechte punten, dan zou ik deze recensie zetten op 65:35, waarbij sommige punten van het spel toch echt onderbelicht zijn.

Stammetje91 op 28-07-2010 om 23:27 [Niv: 302 / Exp: 15113]
"Laat je niet misleiden door de moderne look van de game: Dragon Quest IX is in de essentie nog altijd een echte Dragon Quest game."
Ik denk ook niet dat de recensent vorige delen gespeeld heeft. Ik zie niet in hoe dit deel er moderner uitziet als DQVIII op de PS2.

Ook zal het prettiger zijn als de recensent iets standvastiger bij z'n punten blijft. Een paar voorbeelden hiervan zijn:
"Je volgt nog steeds een linear verhaal (dat is niet helemaal waar, hierover later meer)"
"Zoals het een echte Japanse RPG’s betaamt, zal je weer gehinderd worden met talloze willekeurige gevechten, nouja, willekeurig?"

Een verhaal is lineair of niet. Punt.
Gevechten zijn willekeurig of niet. Punt
In dit geval is het verhaal dus vrij lineair met af een toe optionele opdrachten. Ook zijn de gevechten hier niet willekeurig, aangezien je van tevoren weet wanneer je ze aangaat.

Het geheel leest gewoon voor geen meter naar mijn mening. Er zijn nog wel meer punten waar ik iets over kan zeggen, maar ik heb geen zin om hier een betoog van te gaan maken. Het is overigens niet bedoeld om de recensent af te kraken, want die is ook nog maar net begonnen in het vak. Echter heeft hij in de toekomst misschien nog wat aan de opmerkingen die bij dit topic geplaatst worden.

Gast (83.83.106.xxx) op 29-07-2010 om 08:22
Slechte review door dubieuze onderbouwingen.

Joni Philips (Eindredacteur) op 29-07-2010 om 08:35 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Eigenlijk heb je wel variaties in lineariteit, sommige games geven nu eenmaal de illusie van vrijheid.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dragon Quest IX: Protectors of the Starry Sky
Type:
Game
Releasedatum:
23-07-2010
Ontwikkelaar:
Level-5 Inc.
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media