De XCOM franchise is zeker niet nieuw te noemen, al in 1993 verscheen het eerste deel onder de naam UFO: Enemy Unknown, ook wel bekend als X-COM: UFO Defense. In de tussentijd kwamen er nog eens vier titels uit, maar toch is dat nog niet genoeg.
Wanneer de ontwikkelaar achter Bioshock 2 aan een nieuw project werkt zijn mijn oren meteen gespitst. Toen ik hoorde dat het project XCOM heette wist ik dat het ging om een bestaande serie, maar deze kende ik niet goed genoeg om te weten of dit een goed of slecht iets was. Inmiddels is dit natuurlijk wel anders en moet ik zeggen dat de setting van XCOM me erg tof lijkt worden. Het jaren vijftig sfeertje komt goed naar voren en omdat ik geen band heb met het verleden heb ik er ook geen problemen mee dat de titel als shooter wordt neergezet. De game verschijnt pas volgend jaar en de ontwikkelaar heeft dan ook voldoende tijd om alles goed uit te werken, ondanks dat ik nu al zeer enthousiast ben en halsreikend uit kijk naar het eindresultaat.

De game komt alleen naar de Xbox 360 en de PC, waardoor ik de game niet meteen zal kunnen spelen, wat ik zeer spijtig vind. XCOM lijkt namelijk een ongelofelijk leuke game te worden. De game is misschien niet trouw aan zijn voorgangers, maar hij lijkt echt interessant te worden. Het kiezen van de gadgets, het opzet van de missies waarbij je keuzes deels bepalen welke missies je kunt spelen, en de mogelijkheid om tijdens missies je opdracht te veranderen. Het klinkt allemaal zeer positief in mijn horen. Enkel over de buitenaardse wezens ben ik niet opgetogen. Een vloeibare substantie lijkt zo dom, ik verkies mijn aliens in vaste vorm. Als de game weet te scoren, zal dat me echter niet tegenhouden om de game ooit te kopen.
|