Met de PlayStation Portable heeft Sony een succesvolle handheld gelanceerd qua hardware verkoopcijfers, maar qua software wordt de handheld geplaagd door piraterij.
Enkele maanden geleden vertelde SCEAs Rob Dyer dat Sony gefaald was in het stoppen van piraterij, maar dat Sony werkt aan een nieuwe technologie. Sindsdien zijn we drie maanden verder en Dyer herhaalt vandaag zijn statement Piraterij is in zijn ogen het grootste probleem van de PSP. Sony heeft nu echter een oplossing die piraterij dertig tot zestig dagen moet vertragen. Volgens Dyer heeft Sony code bedacht waardoor het toch een maand of twee duurt eer de game gekopieerd wordt en op BitTorrent belandt. Hij hoopt dat games hierdoor meer kans op financieel succes hebben en dat we meer games op de PSP krijgen. Volgens hem zorgt piraterij er namelijk voor dat Amerikaanse bedrijven niet willen investeren in PSP games in tegenstelling tot Japanse bedrijven waar piraterij een kleiner probleem is. De piraterij stoppen lijkt dus voorlopig onmogelijk, maar Sony geeft het niet op en dat is goed nieuws voor eerlijke gamers en de gamebedrijven.
We also believe that there's a way that you will be able to, not stop, but slow down the piracy in the first 30 to 60 days from a tech perspective. There's some code that you can embed that we've been helping developers implement in order to get people at least to see a 60-day shelf life before it gets hacked and it shows up on BitTorrent.
|