Review: Alan Wake
Door Roderick op 13-05-2010 om 10:27
|
Bron: Gamed
|
Als je kijkt naar de berichtgeschiedenis over Alan Wake op Gamed, dan kom je terecht in 2005, het jaar waarin de game werd aangekondigd. In 2006 maakte Microsoft bekend de uitgeefrechten op de game te hebben vergaard, waardoor een release op de Xbox 360 duidelijk werd. Na een uitstel in 2007, 2008 en 2009 is de game er dan eindelijk. Was het het wachten waard?
Alan Wake is het nieuwste project van Remedy Entertainment, een Finse studio die we kennen van Death Rally, Max Payne en Max Payne 2. In haar bestaan heeft Remedy dus niet heel veel games gemaakt, maar zijn ze wel allen goed ontvangen door de pers en het publiek. De release van Alan Wake is daarom meteen al een beetje speciaal, want een volgende Remedy game kan wel weer een tijdje op zich laten wachten. Voor we alweer veel te ver vooruit kijken is er eerst Alan Wake, een phychologische actie-thriller (zoals op het doosje pronkt) met in de hoofdrol schrijver Alan Wake. Wake is al jaren een succesvol schrijver van meerdere bestsellers, maar heeft al twee jaar geen woord op papier kunnen krijgen. Om los te komen van alle publiciteit en stress besluit Alans vrouw Alice een tripje naar Bright Falls te plannen. Samen vertrekken ze met de auto om een tijdje in een blokhut, op een eiland midden in een meer, uit te rusten en te genieten van de natuur. Eenmaal aangekomen in Bright Falls gebeuren er rare dingen.

Alice verdwijnt nadat de stroom uitvalt in de blokhut en blijkt ontvoerd te zijn. De taak is meteen aan Alan om haar terug te krijgen, maar ondertussen stuit hij zelf op allerlei bedreigingen. Een donkere kracht omringt zijn omgeving en neemt de bewoners van Bright Falls over. Hierdoor vallen ze hem aan zonder na te denken en moet Alan Wake zelf vechten voor zijn leven. Wat er verder gebeurt in Alan Wake mag je zelf uitvinden. Het verhaal in Alan Wake blijft echter niet bij een ontvoerde vrouw en een donkere kracht. De game heeft een sterk plot, met op het juiste moment een stel stevige wendingen. Continu vraag je je als speler af wat er nu écht aan de hand is en hoe het verhaal af zal lopen. Het verhaal is hiermee één van de sterkste punten van de game en kent een originele benadering. Net als in populaire televisieseries wordt het verhaal verteld in verschillende afleveringen, die eindigen met een cliffhanger. De verhaalvertelling in Alan Wake werkt net als in series zoals Lost, waarbij je maar verder wil kijken (in dit geval spelen). Het einde van een aflevering in Alan Wake betekent dus dat je meteen door wil spelen om te zien hoe het verder gaat.
Omdat Alan Wake volledig draait om licht en donker heeft dit ook alles te maken met de gameplay. Kort gezegd is Alan in gevaar als hij in het donker loopt en is hij veilig als het overdag licht is. De game kent dan ook twee ‘fasen’ die elkaar afwisselen. Bij daglicht leer je meer over de gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden, de mensen in Bright Falls, het plaatsje Bright Falls zelf, en de problemen die Alan Wake heeft met zichzelf en de mensen om hem heen. Bij daglicht is het dus rustig praten met mensen, de omgeving verkennen en in het verhaal gezogen worden. Gaat de zon onder, dan komt de actie. De donkere kracht neemt mensen over die je met allerlei wapens te lijf gaan. Bij nacht geldt weer dat licht veilig is en donker onveilig. Om de ‘bezeten mensen’ (de Taken) te lijf te gaan heb je dus licht nodig. Een zaklamp biedt hierbij uitkomst. De ‘truuk’ in Alan Wake is dan ook simpel: de Taken verzwak je met de zaklamp zodat de donkere kracht die ze beschermt tegen kogels verdwijnt, vervolgens maak je het af door een schot met één van de wapens van de game. Dit truukje herhaalt zich gedurende de hele game, waarbij nieuwe wapens zoals flashbangs en alarmpistolen de gevechten nog intenser maken.

Hoewel het gebruik van zaklamp en wapen vrij simpel lijkt zorgt het er niet voor dat gevechten in het donker eentonig of saai worden. Alle gevechten in Alan Wake zijn intens, doordat er vijanden van alle kanten komen, je ze door alle donkere plekken om je heen soms niet ziet aankomen en ze ook echt een bedreiging vormen. Continu heb je het gevoel dat een enkele klap van een Taken je meteen van het leven kan beroven. Om die reden heb je ook echt het gevoel te vechten voor je leven, wat de intensiteit van de game flink vergroot. Het systeem van zaklamp plus wapen en de dreiging van de Taken blijft gedurende de hele game leuk, waardoor je je geen moment zult vervelen. Had de gameplay op dit front beter gekund? Altijd. Een grotere variatie in typen vijanden was leuk geweest. In de game bestrijd je slechts een zevental verschillende vijanden. Ook het wapenarsenaal had iets groter mogen zijn. Daarnaast voegen de stukken waarbij de auto gepakt kan worden bijster weinig toe. Toch zijn dit geen punten die de fun van de game in de weg staan. Dankzij de afwisseling tussen dag en nacht kent Alan Wake een goede balans tussen actie en verhaal. Deze balans wordt aan het eind echter iets minder omdat de actie toch de grootste rol krijgt.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
90 |
Sound |
91 |
Graphics |
93 |
Replay |
75 |
Remedy heeft weer een prachtige game gemaakt.
|
88 |
|
|
|
10:29 Gears of War 3 met nieuwe details
10:27 ModNation Racers - Create
|
Reacties (34) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
PsYkOfOoL
op 14-05-2010 om 00:05
[Niv: 9 / Exp: 460]
|
ziet er wel leuk uit, maar ik koop eerst Red Dead Redemption!
|
|
Gast (94.227.6.xxx)
op 14-05-2010 om 23:32
|
deze is een absolute topgame, en fanboykes jullie zijn een stelletje zielige personen weten jullie, kunnen jullie het niet hebben dat het canceled staat op jullie ps3? lol en voor er 1 flamed op mijn tekstje ik heb elke console dus je geraakt geen kant op consolefanboykes word es een keertje terug gamefanboykes!
|
|
Gast (83.81.149.xxx)
op 15-05-2010 om 08:15
|
het is een fantastische game, gave sfeer, vernieuwende gameplay, must have en weer eens wat anders in je collectie
|
|
Gast (83.84.93.xxx)
op 15-05-2010 om 15:43
|
Ja lekkere game idd, heb hem net pas in huis, begin nu aan het 2e chapter.
Wat me alleen wel opvalt (en ik hoop dat dat niet door de hele game het geval is) is dat de manuscript pagina's die je vind elke keer iets vooruitlopen op wat je in de game voorgeschoteld krijgt. Eigenlijk zijn het gewoon spoilers die je leest. Ik kijk het nog ff aan maar als het zo blijft dan skip ik die pagina's wel.
Verder erg goed verhaal en een ZEER goede sfeer in het spel. :P
|
|
Gast (91.182.61.xxx)
op 15-05-2010 om 18:54
|
omg beste game dat ik ooit gespeeld heb op gelijk welk platform, ongeziene grafix waar zelfs uncharted 2 bij verbleekt
|
|
Toretto
op 18-05-2010 om 12:57
[Niv: 1 / Exp: 60]
|
@Maupie: Dat is net het idee achter het manuscript. Alan Wake komt er achter dat de dingen, die in dat boek staan, daarna ook echt gebeuren. Alsof hij in zijn eigen verhaal is terechtgekomen... }>
|
|
X B34stm4n
op 24-05-2010 om 01:25
[Niv: 1 / Exp: 49]
|
de game is egt zot ik heb em al een paar keer uitgespeeld en egt zot het was het wachten echt wel waard ik zou het spel 9.5 geven
|
|
X B34stm4n
op 24-05-2010 om 01:36
[Niv: 1 / Exp: 49]
|
crono999 heavy rain suckt een pak en de graphics zijn veel slechter
|
|
XboxFan785
op 11-06-2010 om 10:47
[Niv: 8 / Exp: 402]
|
Heavy Rain is een goed spel en graphics zijn héél goed. Heb dit spel nog niet maar ben wel van plan het te halen.
Een demonstratie van Heavy Rain graphics van de intro:
http://www.youtube.com/watch?v=kHsk7WPSDu4
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|