De Twisted Metal serie van Sony en Incognito Entertainment gaat al een tijdje mee, een flinke tijd zelfs. De Playstation mocht al heel vroeg de eerste Twisted Metal game ontvangen, vanaf die dag zijn er verschillende games uitgekomen in de serie die allemaal trouw waren aan het oerconcept. Natuurlijk is de serie over de jaren gemoderniseerd en komen we in het laatste deel: Head On wat nieuwe toevoegingen tegen.
Het gaat voornamelijk om de gameplay waar je verliefd op kunt worden of compleet op afknapt. De andere aspecten van de game zijn solide en daar kun je moeilijk omheen, ik kom hier later op terug. Zoals al eerder is gezegd, het doel van de game is arena gevechten te houden met verschillende, met wapens belanden, auto's. Niets meer, en niets minder.
Als je dit wilt spelen door gewoon een arena in te duiken, al je wapens leeg te schieten en dan hoopt dat je wint raak je snel verveeld. De hoeveelheid verschillende wapens die je op kunt pakken is weliswaar voldoende, van volgraketten tot ricochet projectielen en elk personage heeft zijn eigen speciale wapen, maar daar kun je snel op uitgekeken zijn als je niet wat moeite neemt om er dieper op in te gaan.
De kracht van de game begint dus pas als je je verdiept in de verschillende personages, bekijkt wat de pluspunten en minpunten zijn van elk personage en zijn of haar wagen en de abilities leert gebruiken. De personages verschillen op voertuig. Het ene personage heeft bijvoorbeeld een flinke bak met veel armour, maar is heel traag. Een andere auto is snel en heeft bijvoorbeeld een sterk speciaal wapen, maar kan heel snel kapot. Natuurlijk kun je altijd beter met een sterke auto beginnen, want je zult nog flink vaak geraakt worden aan het begin. Leer je eenmaal hoe het echt moet, dan kun je je makkelijk redden met wat minder bescherming. Naarmate je meer speelt leer je de arena's kennen en weet je precies waar de pick-ups liggen.
|