Ieder normaal mens heeft ze, en dus ook ontwikkelaars: nachtmerries. De meeste delen we niet graag met de buitenwereld, maar David Cage is niet zo moelijk.
De ontwikkelaar van Heavy Rain heeft de afgelopen twee jaar namelijk steeds dezelfde nachtmerrie gehad: het uitleggen van zijn game aan het publiek. In deze periode moest hij over zijn titel praten om mensen te laten weten dat deze in ontwikkeling was, maar hoe hard hij zijn woorden ook kracht trachtte bij te zetten, mensen snapte simpelweg niet welke ervaring de game zou gaan geven.
Nu de game eenmaal uit is kunnen mensen de game zelf ervaren, waarmee Cage de nachtmerrie ook overgegeven heeft aan het publiek:
quote: “Now, it’s really funny to see players who played the game try to explain it to their friends and facing the same issues. Because if I ask you ‘what do you do in Heavy Rain?’ — you know, if I ask you ‘what you do in any shooter?’ you say ‘I shoot and it was exciting because of this or that,’ but if I ask you ‘what you do in Heavy Rain?’ it’s a difficult question to answer."
Cage legt verder uit dat de titel altijd een sterke boodschap uit zou zenden, of deze nu commercieel zou falen of juist een succes zou worden. In het eerste geval zou het iedereen laten weten dat niemand geïnteresseerd is in het creëren van een aparte ervaring voor een volwassen publiek, een ervaring die bestaat uit een interactief verhaal en emoties.
Werd de game wel een succes, dan zou het deuren kunnen openen voor andere mensen. De titel zou uitdragen dat je creatief kunt zijn en iets nieuws kan proberen, iets waarmee je ook nog eens een commercieel succes kunt bereiken.
Inmiddels weten we wel in welke categorie we de game kunnen plaatsen.
|