Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Review:

The Saboteur


Door Rene Groen op 08-12-2009 om 06:40
Bron: Gamed

December is een rustige gamemaand, zo konden jullie eerder in onze gamekalender zien. Om de decembermaand toch niet geheel leeg te laten brengt Electronic Arts The Saboteur van de inmiddels gesloten ontwikkelaar Pandemic. Of het dessert van 2009 ook goed smaakt lezen jullie hieronder.

The Saboteur, titel van deze game, is een verwijzing naar de Ierse racecoureur Sean Devlin. Hij heeft zijn Ierse roots achter zich gelaten en heeft zich gevestigd in Parijs, om aldaar mee te doen met diverse autoraces. Zijn wereld wordt echter ondersteboven gezet wanneer het Franse verzet hem inschakelt om mee te vechten tegen de Nazi’s, de game speelt zich namelijk af ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Daar waar je zou denken dat Devlin bedankt en snel terug vlucht naar zijn eigen land komt bedrogen uit, door zijn geschiedenis (die ik hier niet uit de doeken zal doen, dit zal je zelf moeten ontdekken) is hij zeer gemotiveerd om zijn steentje bij te dragen.

De wereld van The Saboteur is te vergelijken met die van bijvoorbeeld Grand Theft Auto en Assassin’s Creed. Middels een mini-map kun je kijken waar je je bevindt en waar je de volgende missies kunt selecteren. Net als bij deze games kun je ervoor kiezen om je geheel op het hoofdverhaal te storten, maar je kunt eveneens zijmissies spelen om bijvoorbeeld extra geld te verdienen dat je kunt gebruiken om wapens te kopen. Een bekend concept dat ook hier aardig werkt.



Wanneer we het hebben over een game die zich afspeelt ten tijde van de Tweede Wereldoorlog denken we al snel aan een shooter, maar dit is slechts deels waar. De ontwikkelaar heeft getracht de game interessanter te maken door er ook handgevechten in te stoppen, alsmede stealth gameplay. Een mooie gedachte, maar helaas faalt de game in de uitwerking. Bij het vechten is Devlin veel te sterk (met één slag schakel je een tegenstander uit) en het stealthsysteem is lachwekkend te noemen. De game geeft je twee opties: of je bent compleet onzichtbaar, of je bent gezien en alle toeters en bellen worden ingeschakeld. Bij het laatste geval kun je ontkomen, maar omdat de kans groot is dat je ook daarna weer gezien wordt verval je al snel in een run-and-gun gameplay. De game helpt je hier ook graag bij, je zult namelijk niet snel sterven, hetgeen ook al niet motiveert om een stealth gameplay toe te voegen. Een gemiste kans aangezien het wel mogelijk is om Nazi-kostuums aan te trekken, hetgeen je minder op doet vallen in je eigen outfit. Deze goede implementatie wordt echter weer teniet gedaan door het falende stealth-systeem.

Helaas is dit niet het enige punt waarin de game faalt. Zoals gezegd lijkt Devlin een soort nieuwe Superman die gehele kogelregens op kan vangen, maar dat de ontwikkelaar dit wel erg ver heeft doorgevoerd is merkbaar op andere momenten, zo kan hij van metershoge gebouwen springen, overleeft hij met gemak een explosie in zijn auto en is een kopstoot een nieuwe gameplay-element om een kist te openen. Helaas stopt het hier echter niet, zo kon ik flink wat ravage aanrichten zolang er maar geen Duitse soldaten in de buurt waren. Of ik nu met een auto (welke je kunt pakken om grotere afstanden te overbruggen) de helft van de bevolking uit Parijs naar het hiernamaals stuurde of een compleet tankstation opblies, er kwam niemand kijken wat ik aan het doen was. Los je echter één schot waar wél een Duitsers rondloopt, dan moet je meteen maken dat je weg komt. Dit soort zaken zijn zonde, zeker omdat Pandemic met The Saboteur juist een serieuze game neer wilde zetten, iets wat Mercenaries bijvoorbeeld niet was.



Daar waar de gameplay dus faalt in het beoogde doel, daar gaat er gelukkig op ander gebied wel veel goed. Ten eerste de visuele stijl, waar de ontwikkelaar een Sin City-stijl toegepast lijkt te hebben. De gebieden die bezet zijn door de Nazi’s zijn donker en grauw, met overwegend zwarte en grijze kleuren. De gele straatlichten en de rode armbanden van de Nazi’s steken hierin fel af en geven de bezette gebieden een grauwe, onprettige indruk. Krijgt Devlin het echter voor elkaar om deze gebieden te bevrijden, hetgeen je doet door Nazi’s te vermoorden en dingen op te blazen, dan keert de kleur terug als teken dat het gebied niet langer bezet is. Hoewel we niet kunnen ontkennen dat de graphics op zichzelf niet mee kunnen met veel van de games die onlangs uit zijn gekomen weet de gehele stijl wel indruk te maken.

Wat eveneens indruk maakt is de keuze voor de muziek en de stemmen die aan de karakters zijn gegeven. De muziek is allemaal afkomstig uit de tijdspanne van waarin de game zich afspeelt en de stemmen zijn allemaal zeer goed verzorgd. Met name het Ierse hoofdkarakter is een genot om naar te luisteren wanneer deze weer eens in het Iers aan het schelden is.

The Saboteur heeft getracht een unieke Tweede Wereldoorlog game te worden, maar slaagt hier helaas slechts deels in. Het doel leek om niet simpelweg weer met een shooter te komen, maar de toevoegde elementen falen in hun uitwerking. Tegelijkertijd wil dit niet zeggen dat de game geheel gefaald is. De betrokkenheid bij het verhaal, de unieke grafische stijl en de perfect verzorgde sound zorgen ervoor dat de game lang speelbaar is, en met zo’n 12 uur gameplay (enkel kijkend naar het hoofdverhaal) is er genoeg om te doen. Het maakt The Saboteur geen toptitel, daarvoor zul je toch echt terug moeten grijpen naar reeds uitgebrachte titels, maar echt zo’n game die je voor een gereduceerde prijs gerust mee kunt nemen.
Beoordeling
Gameplay   60
Sound   87
Graphics   73
Replay   81

The Saboteur doet niet alles goed, maar maakt op ander gebied veel goed.
73


16:39  PSP Minis deze maand naar PS3
06:38  Kruistochten winnen met Lionheart
 Reacties (38)
 Pagina: 1 | 2
sjeffie op 08-12-2009 om 16:39 [Niv: 33 / Exp: 1655]
smaken verschillen en dat zal altijd zo blijve. Rene groen heeft een mooie neutrale review geprobeerd te maken en dat is hem goed gelukt. het is alleen wel zo dat fans van dit spel het altijd hoger schatten dan de review doet, maar smaken verschilllen nu eenmaal.

Gast (85.147.17.xxx) op 08-12-2009 om 17:25
dit spel is echt goed, hou je van sandbox games? dan moet je deze gewoon kopen!

eehbiertje op 08-12-2009 om 18:04 [Niv: 76 / Exp: 3825]
niet failliet en meer ontwikkeltijd had het dus een super game kunnen maken begrijp ik hier uit

Shadowx op 08-12-2009 om 18:11 [Niv: 155 / Exp: 7765]
@Gezer

Sorry ik weet je kan niet normaal reageren.

Maar waar zie je in mij reply mij moeilijk doen ?.

De enige die normaal reageerde was Rene Groen en die begreep mij reply dat jij hem weer niet begrijpt tja ach ik had wel zo`n vermoeden.

prangstar op 08-12-2009 om 19:08 [Niv: 99 / Exp: 4926]
@ rene,

ik vraag me af of jij de game hebt uitgespeeld.
ook vind ik dat je te vel op het stealth systeem reageert, want dat werkt een beetje op dezelfde manier als in AC waarbij je aandacht van bewakers trekt door verdacht gedrag, en je kunt afleiden met een explosie en dan flanken, je kunt je als nazi omkleden waardoor je makkelijker in een basis kunt infiltreren.

daarnaast krijg je steeds betere moves waardoor het makkelijker word om te stealthen zoals instant kills van voren.

mijn eerste berichtje was ik er niet helemaal bij, maar ik vind ook dat je te makkelijk praat over je health, want je gaat toch bijhoorlijk vaak dood in het spel, ook door hoge sprongen, in AC overleef je net zulke hoge vallen.

en als allerlaatste vind ik je link met een shooter heel vaag, dit is gewoon gta 2e wo stijl en dat zeg je in eerste instantie ook maar daarna vergelijk je het ineens met een shooter.

maar goed, ik vind persoonlijk dat het spel wel iets hoger had mogen scoren, van mij krijgt ie een 8

punten waar bij mij de game tegenvalt zijn het freerunning aspect maar dat is meer omdat er al zoveel games zijn die het beter doen en dan ben je dat gewend.

en er zit geen fast travel systeem is, wat de game wel goed kan gebruiken.

Nelus op 08-12-2009 om 19:14 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Lol, jullie lullen allemaal over hetzelfde maar toch niet met elkaar eens? Rene heeft punten aangegeven die zijn mening sturen en zal waarschijnlijk niet alles genoemd hebben ofzo, maar kom op, 73 is echt wel goed. Het verschil tussen een 8 en 7.3 is ook maar 0.7, dus als die 0.7 hoger was dan was het zeker gelijk een topspel?

Laat meningen gewoon subjectief zijn en sommige minpunten wegen voor de ene zwaarder dan de ander, hetzelfde geldt voor pluspunten.

Gast (87.65.181.xxx) op 08-12-2009 om 19:19
geen online? geen Irish pubgames :P ?
het zal zijn charme wel hebben maar dit had beter een film kunnen worden en blablablabla :P
Rene, wat voor sidemissions?

Rene Groen (Eindredacteur) op 08-12-2009 om 21:24 [Niv: 752 / Exp: 37605]
@ prangstar: Ik heb de game inderdaad uitgespeeld, van daaruit kun je ook concluderen dat veel missies dezelfde opbouw hebben (ga naar een punt, zet een bom en vlucht weer). Dat het systeem hetzelfde werkt in AC is slechts deels waar, je moet hier namelijk de kanttekening bij plaatsen dat je in deze game vele malen sneller op zult vallen.

Dat je een kostuum aan kunt trekken klopt, maar heel veel helpt dit niet. De genoemde run-and-gun gameplay is veel meer van toepassing, simpelweg omdat het vele malen sneller is en stealth gameplay te slecht is uitgewerkt om goed in te kunnen zetten, zoals in de review beschreven.

Ik ben het niet eens met het punt dat je snel dood gaat. Wanneer je op blijft letten is de game redelijk makkelijk te voltooien op een normale moeilijkheidsgraad, simpelweg omdat je heel veel kogels op kunt vangen. Ook de hoge sprongen (mits niet tot in het extreme overdreven) geven aan dat het realisme niet op ieder punt goed is doorgevoerd, voor zover dat al mogelijk is in deze titel.

Betreffende de link met de shooter: ik zeg nergens dat deze game een shooter is, ik zeg enkel dat de shooterelementen teveel worden opgedrongen omdat de overige elementen (waaronder stealth) te slecht zijn uitgewerkt. Het is dus een action game waarin de shooterelementen de overhand hebben. Of je dat wil vergelijken met GTA in WO II stijl? Tsja, ik doe het niet omdat ik GTA in stijlopzicht beter in elkaar vind zitten, maar dat is een persoonlijk punt.

Persoonlijk heb ik iets meer minpunten in de game dan jij, vandaar de score van een 73. Dit is nog altijd geen slecht cijfer, echter zijn er teveel puntjes die niet goed uitgewerkt zijn om het een hoger cijfer te doen rechtvaardigen. Die punten staan duidelijk in de review vermeld, en a.d.h.v. deze punten kan ieder voor zich bepalen of hij deze game de moeite waard vind.

@ Gast: Sidemissions als autoracen en dingen opblazen, om maar enkele te noemen. Ze verschillen niet heel veel met de hoofdmissies, maar hebben meestal net een andere invulling.

Gast (87.65.181.xxx) op 08-12-2009 om 22:08
thanks Rene :)

prangstar op 09-12-2009 om 01:20 [Niv: 99 / Exp: 4926]
ik heb zelf geen problemen met het stealth gedeelte, maar het is idd zoals je zegt het heeft meer met persoonlijke ervaring te maken.


Gast (83.86.46.xxx) op 09-12-2009 om 05:01
Gast (62.132.129.xxx) op 08-12-2009 om 14:18

"Ik heb zelf bijvoorbeeld de grote eindejaars titels allemaal al uit. dan is de saboteur leuk tussen door. "

Wat een slecht leven heb jij, nou moet je weer wachten op nieuwe titels... sommige mensen hebben blijkbaar tijd teveel :)


Gast (80.126.80.xxx) op 12-12-2009 om 23:52
minpunten zijn ook de onwaarheden, zoals die fabriek in het begin die er wel heel erg futuristisch uitzag (compleet met giga uithang bord met lichtjes), en de erg modern ogende race uniformen waar die duitsers in het begin mee rondlopen in de bar.

Gast (80.126.80.xxx) op 12-12-2009 om 23:53
oja, en het klimmen van hoge gebouwen gaat ook wel erg makkelijk, spiderman is er niks bij. wel leuk die hoerebar in het begin

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Saboteur
Type:
Game
Releasedatum:
04-12-2009
Ontwikkelaar:
Pandemic Studios
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media