Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
17 November 2019 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
16 November 2019 
(0) 
(0) 
15 November 2019 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 November 2019 
(0) 
(0) 
(4) 
(3) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(5) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 November 2019 
(2) 
(0) 
(2) 
(7) 
(0) 
(0) 
(1) 
12 November 2019 
(7) 
(5) 
(3) 
(7) 
(4) 
(3) 
11 November 2019 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
10 November 2019 
(10) 
(5) 
(4) 
(0) 
09 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
08 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
07 November 2019 
(17) 
(3) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2019 
(5) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 November 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 November 2019 
(5) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
03 November 2019 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 November 2019 
(0) 
(0) 
01 November 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Layton's Mystery Journey: Deluxe Edition
Bizerta: Silent Evil
Call of Duty: Modern Warfare
Gamed Interview: Rain of Reflections
Feature:

Poll Roundtable - Oktober 2009


Door Joni Philips op 01-11-2009 om 08:17
Bron: Gamed

Maandelijks peilt Gamed naar de mening van de bezoekers en de redactie over een prangende stelling. In onze Poll Roundtable kun je onze mening over de stelling vinden en kun je zelf je mening geven over het onderwerp.

We willen deze maand weten wat jullie denken van downloadbare content, oftewel DLC. Ooit was DLC een vage term die gebruikt werd om gratis mods of downloadbare games aan te duiden, maar door de Xbox veranderde dat allemaal. De Xbox was zeker niet de eerste console met downloadbare content, maar wel de eerste console waar geld gevraagd werd voor de DLC. De DLC was grotendeels gratis, maar er waren uitzonderingen zoals de Mech Assault DLC wat de eerste niet-gratis DLC werd. Het was echter pas op de Xbox 360, en later op de PlayStation 3 en de Wii dat het fenomeen algemeen doorbrak. Door deze doorbraak kunnen we nu wekelijks tientallen euro's uitgeven om onze games verder uit te breiden.


Ik ben geen fan van downloadbare content. Tegenwoordig koop je een game en na het uitspelen van de game kom je tot de conclusie dat het verhaal verder gaat in een stuk DLC. Je hebt dus een onvolledige game gekocht. Natuurlijk gebeurde dat vroeger ook al: je kocht een game en het verhaal ging verder in een vervolg. Er is echter één verschil: een vervolg maken neemt minstens een jaar in beslag en developers gebruikten deze tijd vaak om verbeteringen door te voeren aan de gameplay of om de graphics te verbeteren. Met DLC moet dat allemaal niet meer. En dan hebben we het nog over DLC die een stuk verhaal toevoegen. Sommige DLC is niets meer dan nieuwe personages of nieuwe items waarvoor we dan enkele euro's moeten neertellen. Op zich lijkt het niet veel, maar het voegt niets toe aan de game en de kosten lopen hoog op als je jouw game volledig wil houden. Daarom ben ik niet blij met de huidige DLC trend.


Downloadable content geeft mij een zeer dubbel gevoel. DLC als GTA, welke een ánder verhaal vertellen dan het origineel in een stad waar veel plezier beleefd kan worden vind ik prima, zolang ik weer echt enkele uren zoet ben. Echter heb je ook DLC in de vorm van map-packs en hiermee worden spelers gewoon belazerd. Natuurlijk krijg je nieuwe locaties, maar eigenlijk ben je als online-speler verplicht deze content aan te schaffen, want anders zul je met weinig man overblijven op de oude maps. Downloadable content vind ik dus eigenlijk wel oké, maar de prijzen zouden ernstig omlaag moeten. 15 euro voor een extra verhaaltje vind ik veel, helemaal gezien de kosten laag blijven en de inkomsten toch wel binnenstromen. DLC moet voor de gamers worden, niet een extra centje voor de uitgever.


Ik ben zelf een voorstander van DLC, inclusief betaalde DLC. Mischien komt het omdat ik als gamer ook nooit moeite had met MMO's en de maandelijkse bijdrage. Al moet ik wel zeggen dat ik alleen een voorstander ben van DLC die echt waardevolle content toevoegt aan een game. Neem nou bijvoorbeeld Fallout 3, waar door middel van DLC stevig verder gebouwd wordt op de originele game. Dat is DLC waar ik zeker voor wil betalen. Hetzelfde geldt voor Dragon Age: Origins, waar nu al DLC voor is aangekondigd die extra gebieden, skills, quests en karakters gaat toevoegen. Ik vind het simpelweg een mooie manier om iets extra's uit bepaalde games te halen die je geweldig vindt. Moet ik er voor betalen? Prima, ik heb er dan ook het geld voor over. Eigenlijk geldt hetzelfde principe als bij MMO´s. Als er niet betaald wordt, is er ook geen extra geld voor de ontwikkeling. Lijkt mij logisch, programmeurs en designers zijn nu eenmaal niet de goedkoopste werkkrachten. Daarnaast ga je immers niet zomaar al je geld in een game investeren die al uit is, als dat ook geinvesteerd kan worden in een game die nog uit moet komen.


Zelf heb ik gemengde gevoelens bij downloadable content. DLC komt namelijk uitermate goed tot zijn recht in muziek games als Guitar Hero en Rock Band, de prijs die je hier voor nummers betaalt is niet te hoog en het aanbod is enorm. Minder tevreden ben ik met andere vormen van DLC, waar je ook voor moet betalen. Neem nu bijvoorbeeld Prince of Persia 2008, na de aftititelingssequence kreeg ik de melding 'Wordt Vervolgd', hierdoor ga je er automatisch vanuit dat er een volledige sequel zou komen. Helaas, ik kwam tot de ontdekking dat Ubisoft een matig stukje downloadbare content had uitgebracht die voor een prijs van 10,- euro te downloaden was, de helft van wat ik voor de game zelf gegeven had. Vaak is DLC gewoon te duur en komt men er gemakzuchtig vanaf met bijvoorbeeld een extra kostuum, of een 'speciale' gamemode vlak na de release. Als je dus net 60,- euro hebt neergeteld voor een game en er een week later achter komt dat de game nog veel gaver gaat worden met de nieuwe DLC, voel je jezelf beroofd. Nee, veel ontwikkelaars hebben de perfecte vorm van DLC nog niet gevonden, vaak brengt het meer van hetzelfde in mindere vorm, voor een redelijk hoge prijs. Met als enige uitzondering natuurlijk Rockstar Games met de GTA IV Episodes, hoewel deze moeilijk als DLC kunnen worden beschouwd, meer als een Liberty City Stories bij GTA III en Vice City Stories bij GTA Vice City. Zolang ontwikkelaars DLC nog niet onder de knie hebben laten ze het maar lekker achterwege.


08:37  Kaigler: 'Geen plannen voor Wii HD'
00:19  God of War III met Ultimate Edition
 Reacties (7)
 Pagina: 1
no-ps4-no-living op 01-11-2009 om 09:35 [Niv: 16 / Exp: 790]
over het algemeen ben ik het wel met joni eens op 1 punt.

namelijk, soms als ik een spel uitgespeeld heb denk ik bij me zelf wauw ik wil meer ik kan niet nog een hele jaar wachten ik wil nu meer.

en ik denk dat dlc daar perfect voor is.

maar voor de rest was het erg goed

Lawliet op 01-11-2009 om 09:58 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Zo lang het maar gratis is, ben ik tevree. Maar voor mensen die niet online kunnen enzo is het vervelend. Maar ik ook ben tegen DLC.

im2 op 01-11-2009 om 11:40 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Ik ben niet tegen DLC, op voorwaarde dat het content is die pas na de release van de game werd afgewerkt.

Ike op 01-11-2009 om 16:02 [Niv: 24 / Exp: 1186]
De L4D dlc was echt crap. Die van GOW2 viel ook erg tegen steeds. De episodes van GTA spreken mij wel aan. Ik hoop iig geval dat er meer gratis DLC wordt aangeboden.

Zuigertje op 01-11-2009 om 18:27 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Kben alleen bang dat het de verkeerde kant opgaat met DLC.

Goof op 02-11-2009 om 14:08 [Niv: 93 / Exp: 4663]
Ja, ik ben ook een beetje bang dat het de verkeerde kant zal opgaan met DLC. Straks komt er méér en méér en voel je je nog vakerverplicht of wordt je als ware verplicht (bij prince of persia) DLC aan te schaffen. Ben het eens met Joni.

Louis Tinner op 02-11-2009 om 15:09 [Niv: 201 / Exp: 10063]
DLC is geldklopperij, ontwikkelaars stoppen bapaalde dingen niet in de hoofdgame zodat ze het later voor geld kunnen aanbieden. Je krijgt een onvolledige game, opzettelijk! DLC content is vaak al voor de release gemaakt bedacht of al afgewerkt. dadelijk moet je 100 euro neerleggen voor een volledige game

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Poll Roundtable
Type:
Feature
Releasedatum:
Maandelijks
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden