Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
03 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(4) 
(0) 
02 Juni 2024 
(0) 
01 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
31 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
30 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Mei 2024 
(0) 
25 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Mei 2024 
(0) 
23 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(2) 
22 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
17 Mei 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 Mei 2024 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
15 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
13 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Mei 2024 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Review:

Operation Flashpoint: DR


Door Cor op 25-10-2009 om 15:10
Bron: Gamed

Veel shooters stellen je in staat je een held te voelen. Met een groot geweer in je armen storm je elke ruimte binnen en ga je stapels vijanden te lijf. Leuk, maar niet erg realistisch. Operation Flashpoint: Dragon Rising, ontwikkeld door Codemasters, gooit het over een andere boeg. Deze game benadert oorlog realistisch, zodat je opeens erg kwetsbaar bent en tactisch moet spelen. Kan realisme ook leuk zijn?

De game weet het realistische aspect goed door te voeren, terwijl het tegelijk nog leuk om te doen blijft. De gameplay is alleen niet helemaal foutloos. Een grote ergernis is de AI van je teamleden. Deze doen te vaak niet (meteen) wat je ze opdraagt om te doen. Zo kan het een tijdje duren voor ze onderdrukkend gaan vuren, of blijven ze gewoon als doelwit staan terwijl je ze opdracht geeft om naar beschutting te gaan. Op een ander moment gaf ik mijn team de opdracht een gebouw in te nemen, waarna ze prompt besloten om het gebouw heen te gaan en de achteringang te nemen, wat me meteen een teamlid kostte. Ook is het team in wat krappere omgevingen niet goed in navigeren, wat bijvoorbeeld opvalt in de missie waarin je een klooster in moet nemen. Raar gedrag kom je ook bij je tegenstander tegen. Zo komt het wel eens voor dat je iemand neerhaalt met je scherpschuttergeweer, zonder dat de persoon ernaast erop reageert, wat hem meteen ook tot een doelwit maakt.


Je geeft je teamleden commando’s via het zogeheten snelle commandoradiaal. Dit wil in lastige situaties niet altijd even snel werken. Het systeem geeft je een menu met vier opties, waarbij verschillende opties weer naar nieuwe submenu’s leiden. Om je manschappen uit vrije wil te laten schieten, moet je bijvoorbeeld eerst naar het tactical submenu, dan rules of engagement, en dan fire at will. Doordat er veel opties in het menu staan is het nog wel eens zoeken naar wat je wil hebben, en dat kost vaak teveel tijd. Om het wat eenvoudiger te maken is het menu context sensitief; als je bijvoorbeeld op een gebouw richt staat de assault optie bovenaan. Dit is op zich een goed idee, maar het pakt niet altijd lekker uit. Wanneer je op een gewonde teamgenoot richt om het commando te geven hem te helen, en hij doet een stap opzij, dan geef je een move order.

De campagnemodus kent een totaal van elf missies. Na het uitspelen ervan stond de teller van de game bij mij nog onder de zes uur, dus erg lang is de game niet. De multiplayer moet de speelduur verlengen. Het starten van een multiplayerpotje heeft nog wel wat voeten in de aarde; er zijn vaak niet al te veel servers beschikbaar, en bij het verbinden met een server wil het nog wel voorkomen dat je zonder reden meteen gekickt wordt. Er is een totaal van drie modi. In twee hiervan speel je tegen elkaar. De annihilationmodus is een standaard team deathmatch, en in de infiltrationmodus speelt een klein team van Amerikaanse mariniers tegen een groter team Chinezen, die hen moeten opsporen. De multiplayer tegen andere spelers is in deze game meer een zaak van lange afstand geworden en verloopt daardoor wat anders dan in veel andere games. De multiplayer op de PC is 16 tegen 16. Computergestuurde teamleden vullen eventuele gaten in teams op, maar zorgen zo wel voor makkelijker doelwitten dan de menselijke spelers. De laatste multiplayermodus is de coöperatieve modus, waarin je met menselijke teamgenoten de volledige campagne kan doorspelen. Dit haalt de frustratie over de AI weg en is leuk om te doen, maar het is wel aan te raden om deze modus met vrienden door te spelen. Gekoppeld worden aan enkele schietgrage teamgenoten maakt een stealthmissie namelijk vrij lastig. Sowieso geldt dat de paar stealthmissies toch wat minder geschikt zijn voor multiplayer, omdat met z’n vieren lange stukken lopen niet echt een spannende invulling van je tijd is.


Op audiogebied doet de game het goed. Muziek is er enkel in het hoofdmenu, voor de rest moet je het doen met de wapen- en omgevinggeluiden en het vele gepraat op de radio met het commando. Dit klinkt allemaal prima. Wel hadden de wapens nog wat overtuigender kunnen klinken, en sporadisch komt het voor dat bepaalde zinnen niet uitgesproken worden. Op grafisch vlak is de game wat gemengd: Omgevingen zien er vanaf een afstandje mooi uit, maar wanneer je tussen het gras zelf ligt merk je dat het detail wat lager is. Karaktermodellen zijn mooi, de animaties zijn alleen wat minder. Ook missen op bepaalde plekken animaties: als je bijvoorbeeld iemand in een auto ziet stappen zit hij er van het een op het andere moment in, iets dat niet echt bij de term realisme past. Als je een huis opblaast is deze ook zonder tussenliggend proces opeens in een ruďne veranderd, wat de inleving wel vermindert. Rookeffecten op het slagveld zien er mooi uit, en de paar missies waar je een opgaande zon kunt zien geven goede lichteffecten. Wel zorgt de belichting soms voor een erg eentonig kleurenpalet, zodat je missies hebt die voornamelijk rood of groen ogen.

Operation Flashpoint: Dragon Rising heeft dus uiteindelijk zijn goede en slechte kanten. Het realisme en de uitdaging zijn leuk, en het overleven van de vuurgevechten met je team intact geeft voldoening, maar de game kampt nog wel met problemen. Zo werkt de AI niet altijd goed mee en mist er hier en daar wat afwerking. De gameplay is niet voor iedereen weggelegd: de game vereist een rustige aanpak en wat meer planning. Voor wie dit kan waarderen is het zeker, ondanks de fouten, een leuke game om door te spelen.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   81
Sound   77
Graphics   79
Replay   76

Bereid je voor op veel doodgaan.
78


15:27  Atelier Lina op eerste scans
15:06  Zeven plaatjes pop 'n music
 Reacties (18)
 Pagina: 1
Gast (82.146.97.xxx) op 25-10-2009 om 15:21
best wel een hoog cijfer voor deze game
mooie review:)

Gast (86.90.69.xxx) op 25-10-2009 om 15:22
terecht cijfer, maar zonder de irritante bugs (2 magazijnen in iemand kop geknald van dichtbij!) zou ik het een hoger cijfer geven. Frustrerend soms

the_dan op 25-10-2009 om 15:39 [Niv: 310 / Exp: 15521]
ik heb het eve gespeeld bij iemand....

maar ik vond dat gele menutje niet relaxed + de ai is egt DOM

Kutabare!!!!! op 25-10-2009 om 15:50 [Niv: 166 / Exp: 8292]
Lijkt me wel een interessant spel, maar meer voor in de kortingsbak.

Gast (85.149.148.xxx) op 25-10-2009 om 15:52
Eerste keer dat ik het echt eens ben met een cijfer. Mooie review.

Brastin op 25-10-2009 om 15:57 [Niv: 58 / Exp: 2921]
ik vind alles klope maar de graphics zijn echt wel geweldig in het spel en hoort minimaal 85 te hebben.

Aaruman op 25-10-2009 om 16:26 [Niv: 62 / Exp: 3086]
''Bereid je voor op veel doodgaan''

Dit zou toch een pluspuntje moeten zijn?
Realisme?

Gast (87.212.92.xxx) op 25-10-2009 om 16:28
Nou, zou deze links laten liggen als k jullie was. Heb de titel sinds dag 1 in huis, maar kan nog steeds niet online spelen, omdat CM maar niet opschiet met de 1e patch..

Gast (81.70.207.xxx) op 25-10-2009 om 17:30
gast 97.212.92.xxx


dat het bij jou het niet doet hoeft niet te betekenen dat het bij anderen ook niet doet. ik kan gewoon joinen.

ps dit is echt geen game voor in kortings bak,

veel te mooi voor en er is een ai mod voor ofp.
kan je vinden op de website van CM

Talicus op 25-10-2009 om 19:23 [Niv: 66 / Exp: 3303]
@Aaruman

Het probleem van realisme in games is dat teveel realisme helemaal niet leuk is. Er is een zorgvuldige balans tussen wat realistisch voelt, en wat realistisch is, en je moet niet teveel teveel naar de rechterkant verschuiven.

Dit is overigens iets waar veel van de shooters die ik heb gespeeld last van hebben, of deze dat ook heeft kan ik niets over zeggen want ik heb dit spel nooit gespeeld.

Gast (217.27.227.xxx) op 25-10-2009 om 19:43
Ik heb het even gespeeld maar dat het te realistisch is ben ik niet tegen gekomen. Ik speel al erg lang Operation Flashpoint en de daarna echte opvolgers Arma 1 en 2 en daar heb ik genoeg die hard mods gespeeld die het echte spel nog even voorbij gingen. Daar komt deze nieuwe Ofp niet bij in de buurt dus te realistisch? Er zit wel her en der realisme in dat wel.

Verder grafisch vrij zwak vergelijken met bijv. Arma 2 dat er stukken overtuigender uit ziet. De Call of Duty achtige semi rambo gameplay sprak me ook niet echt aan en als casual shooter steld het ook niet echt veel voor en zal het weer mensen afschrikken.

Al met al vond ik het een beetje een doelloos spel, het kiest geen kant en wat het wel heeft is vaak slecht uitgewerkt en bugged. Het spel raakt kant nog wal en slaat de plank volledig mis. Spijtig dat het deze naam draagt want zijn voorganger was stukken beter maar ja, dit spel heeft eigenlijk ook niks met Operation Flashpoint te maken want het lijkt er bijhalve kwa naam totaal niet op, helemaal niks.

Gast (81.70.207.xxx) op 25-10-2009 om 20:27
echt stelletje zeikerds jullie.

jullie zijn gewend aan run and die.oftewel call of duty 4.


ps arma is een rip off

D i R T Y op 25-10-2009 om 21:47 [Niv: 31 / Exp: 1538]
Hmm toch te hoog cijfer. Althans, het is wel een leuk spel. Ik vind alleen de grphx er een beetje verneukt uit zien. Ook zijn bepaalde dingen niet goed uitgewerkt. Qua realisme is dit spel echt top. Het is alleen in bepaalde punten niet goed uitgewerkt. Zoals een opdracht geven om een team maat te laten healen. Dan rent de medic de hele tijd de gewonde achterna. Ook ziet het er niet uit als de medic een spuit geeft om jou te healen.

Kortom. Goed spel + Realisme - graphics - soms slecht uitgewerkt...

GekooktEi op 25-10-2009 om 21:49 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Het is wel een leuk spel, maar momenteel online onspeelbaar jammer genoeg. Nu heb ik dus een beetje een negatief beeld van het spel omdat ik eigenlijk helemaal geen zin heb om te spelen voordat er groot nieuws komt over een huge connectivity update.

Gast (85.144.88.xxx) op 26-10-2009 om 03:31
Inderdaad deze game is online slecht te spelen op 10+ player servers. Het is wachten op de update.

Deze game is grandioos, Ik heb nog nooit zo'n goede war game gespeeld als dit. De omgevingen kloppen en geeft een realistisch gevoel. Bij de update moet er ook een automatisch map download zijn zoals deel 1. Ik heb nu al een paar maps in de mission editor gemaakt en deze moet je mailen naar elkaar. Ik ben blij dat de mission editor in deze game zit want de huidige maps zijn zeer klein.

Ik ben wel ready voor mooie oorlogen in nieuwe grotere maps waar je toch wel 1 uurtje mee bezig bent per match. en geen knullige dearthmatch van 10 minuten want daar is deze game persoonlijk niet voor bedoelt.

Hitmanhenk op 26-10-2009 om 13:33 [Niv: 39 / Exp: 1935]
heb de pc versie voor 25 euro weten te bemachtigen ben toch wel benieuwd hoe die speelt na een verschrikkelijke speelsessie arma2. Die game is werkelijk zo ongelooflijk instabiel en vol met bugs

Demon1 op 26-10-2009 om 20:18 [Niv: 3 / Exp: 129]
Voor mensen die niet helemaal happy zijn over de multiplayer, er zijn ook genoeg hamachi servers waar je echt lag-free kan spelen.

Als je weinig geduld hebt zijn die lange stukken lopen inderdaad behoorlijk irritant
Ook leuk voor de lange stukken lopen, een beetje met je flashlight teammates gaan irriteren.

Ik vind het zeker geen game voor de kortingsbak want ik denk dat het met patches wel een betere game wordt en als je met mensen speelt die je min of meer kent wordt het leuker.

Gewijzigd door Demon1 op 26-10-2009 om 20:20

Gast (83.82.154.xxx) op 28-10-2009 om 16:25
mijn neef heeft dit spel en het is erg realistisch. net toen mijn neef met zijn sniper wou schieten kreeg hij een jam(vastgelopen wapen) en moest hij die eerst verhelpen om verder te gaan. dit is echt realistisch. *D . thank you god _O_ voor dit spel.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Operation Flashpoint: Dragon Rising
Type:
Game
Releasedatum:
09-10-2009
Ontwikkelaar:
Codemasters
Uitgever:
Codemasters
Media:








Meer media