Beat’em uppers maken dit jaar hun comeback, maar meer vanwege oud sentiment dan innovatie. Sterker nog, in de tien jaar dat ik het genre volg lijkt het maar enkele centimeters progressie hebben gemaakt. En dat voor zo’n intelligent genre. Gaat Tekken 6 baanbrekend werk leveren?
Neem nou eens een ‘dom’ genre als de First Person Shooter. Al jaren draait het om simpelweg vijanden afknallen. Toch blijven de games evolueren. Onder andere Doom, Quake, System Shock, Thief, Half-Life, Rainbow Six, Counter Strike, Metroid Prime en Call of Duty brachten het genre op een nieuw niveau. Hoe kon het anders dat Wolfenstein met zijn RPG-, Sandbox- en spektakelelementen toch een middelmatige game bleef? Vijf jaar geleden hadden we hiervoor op de banken gestaan, verwonderde überchagrijn Yathzee Croshaw zich.
Vechtgames lopen op dat punt ver achter – hoe intelligent ze ook zijn. Kijk naar Tekken 6. "Wat bedoel je niet vernieuwend", roept Katsuhiro Harada verongelijkt. "Deze Tekken speelt als eerste met een constante 60 frames per seconde, man! Daarnaast hebben we veel moves, modes en extra’s – en maar liefst veertig verschillende karakters! Het kost wel veel tijd ze allemaal in balans te brengen, een verhaallijn te geven en dan zijn er nog de films. Daardoor zijn de ontwikkelingskosten torenhoog, maar ik denk dat het het waard is."

Hier zit het probleem. Veel fighters verschijnen zo snel achter elkaar dat de makers enkel in hoeveelheden denken. Nog meer vechters erbij. Vooral niemand uit het rooster gooien want anders krijgen we ruzie met de fans en daar hebben we geen tijd voor. Want we moeten nog films maken, animaties verbeteren en vooral balanceren, balanceren, balanceren. Alle modes houden we er ook in, want we kunnen ze nu even kritisch niet tegen de lamp houden. Innovaties komen er wel, maar ze zullen klein zijn en enkel de elite zal ze opmerken. Resultaat: Prachtige games, maar nauwelijks vernieuwende gameplay.
Oké, ik ben wellicht een beetje hard voor het genre. Tekken 6 speelt immers wel een beetje leentjebuur. De interactiviteit van Dead or Alive hebben ze overgenomen, wat weer een nieuwe dimensie aan het knokken zal geven. Grafisch ziet het er weer schitterend uit en er zijn nog een lading modes waar Namco nog erg geheimzinnig over doet. De ode aan de run and punchgenre is er weer – dit keer heet het Scenario Campaign. En ze hebben ruim vijf jaar aan dit deel gewerkt. Dus wellicht toveren de jongens en meisjes aan het eind van de maand iets prachtigs uit de hoge hoed.

Ik zou alleen eens willen dat het genre met een ‘wapen’ als de Gravity Gun van Half-life 2 kwam. Die zorgde ineens voor een zee van nieuwe mogelijkheden – waardoor Valve en de concurrentie ineens hard moesten gaan nadenken over de volgende serie games. Hierdoor wordt het toch simpele FPS genre iedere 2-3 jaar weer fris en vernieuwend. Dat kan ik van de vechtgames niet meer zeggen. Dat Tekken na tien jaar pas een gimmick van de concurrent overneemt zegt heel veel over het genre.
Wordt Tekken 6 innoverend? Het oogt in ieder geval solide, grafisch uitstekend en het zal de fans zeker plezieren. Dus daarover geen kwaad woord. Maar ik word het zat om iedere vechtgame op dezelfde manier te previewen. Eerst de graphics dan weer ‘nieuwe’ vechters, dan weer de zoveelste ‘nieuwe’ mode en wellicht dat-dit-element-dan-toch-vernieuwend-wordt. En tenslotte leg ik de game na een week spelen voorgoed in de kast. Genoeg. Deze preview is daarom een hartekreet van mijn kant: Maak mij gek! Breek het genre open!
|