Tales of Legendia is de naam van de nieuwste Tales RPG, dit is al de vierde Tales game die op de PlayStation 2 verschijnt. Dit lijkt echter de meest aantrekkelijke van de vier games te worden, Tales of Destiny II en Tales of Symphonia waren ports en Tales of Rebirth was een 2D RPG. Tales of Legendia lijkt echter een Tales game te worden die zelfs de concurrentie aankan met de GameCube Tales of Symphonia en de SNES Tales of Phantasia. Namco werkt dan ook al enkele jaren hard aan deze game.
Het gaat over een jongen die samen met zijn zusje aanspoelt op een strand. Dat blijkt later geen strand te zijn maar een schip genaamd "Legacy". Die boot is meer dan 100 kilometer lang dus de game gaat zeker lang worden. Het tijdsverschil tussen de voorkant en achterkant van de boot is maarliefst 6 uur. De mensen hebben, door gebruik te maken van Melnes technologie, een samenleving gebouwd op de boot. De Melnes waren een soort priester-krijgers die plotseling ophielden met bestaan. Senel moet de reden van hun verdwijning achterhalen.
Senel Coolidge is een zeventienjarige Marine Trooper. Hij vaart over de zeeën en moet monsters elimineren. Hij is gespecialiseerd in man-op-man gevechten met zijn klauwen. Hij is zeer koppig en impulsief. Hij praat niet graag en heeft een overdreven neiging om het rechtvaardige te doen. Senel Coolidge is zonder twijfel dus het typische mannelijke hoofdpersonage in een RPG. Shirley Fennes is zijn twee jaar jongere zus. Ook zij is koppig en impulsief maar ze verschilt ook van haar broer. Ze wordt bijvoorbeeld ziek als ze in aanraking komt met zeewater. Ze zou tevens afstammen van de Melnes, een volk uit de Oudheid die de bron van een groot conflict waren.
Legacy, constant in beweging.
Ed Curtis en Isabella Rubbins zijn de bazen van Lighthouse Town en je zult hen vaak liedjes horen zingen bij de fontein van de stad. Kyuppo, Pippo and Poppo zijn drie Mofumofus en ze zullen deel worden van je party om het schip te verkennen. De Mofumofus zijn geëvolueerd uit otters en kunnen dan ook goed zwemmen. Daarnaast zijn er nog personages zoals Will Reynard, de oudste van je teamleden, hij is vredesofficier; Chloe Valens, op 17 jaar een typische tiener die wegvluchtte van haar nobele familie; Norma Biatty die op zoek is naar een schat die alle wensen kan vervullen; Moses Sandor die uit een familie van monstertemmers komt en dan ook rondreist met Giedt, zijn huismonster; Jay is de typische strateeg, goed in het verzamelen van informatie maar niet echt sociaal en verkleed als een clown; en als laatste Grune, de prachtige dame die haar verleden kwijt is.
In de game leer je ook veel bij van je personages. Tijdens filmpjes vinden er zogenaamde skit events plaats waarbij je de stemming van je personages kan aangeven, als je tijdens gevechten aan bepaalde condities voldoet, kan er een skit event komen. Afhankelijk van je reactie op dit skit event kan er een filmpje starten waarin je meer leert over de achtergrond van je personages. Nadat je het spel hebt uitgespeeld, kun je na het zien van het eindfilmpje een speciale Character Quest starten met elk personage waarin je meer te weten komt over hem of haar. Namco gaf al één voorbeeld, de Chasing A Dream-Quest van Norma.

Het script voor Tales of Legendia bestaat uit vijftien boeken die samen een torentje van 14 cm vormen. Dat is meer dan twee keer de dikte van het script van elke vorige Tales game. De game zal 15 uur gesproken dialoog bevatten. Toch zou je maar een 30 uur nodig hebben om de Main Quest uit te spelen en dan 25 uur voor de Character Quests volgens de mensen bij Namco. Het zou ons echter niet verbazen dat je met alle sidequests erbij toch 60 uur nodig hebt om de game uit te spelen.
|