Ruim acht jaar geleden kwam Bohemia Interactive met Operation Flashpoint, een realistische en tactische FPS die ondanks zijn moeilijkheidsgraad toch aardig wat liefde van de PC gamers mocht krijgen. In 2007 bracht diezelfde ontwikkelaar ons ArmA dat ongeveer dezelfde opzet had. Ondertussen zijn we weer een tijdje verder en is het tijd voor ArmA II.
Nog later in het spel krijg je als speler de mogelijkheid om eens in de huid te kruipen van tank-commander en een helikopterpiloot waardoor je opeens haast een andere game voor ogen hebt. Je zal wel wat tijd nodig hebben om aan de besturing te wennen, maar daarna zal ook het rijden en vliegen goed aanvoelen. Niet dat de game daarmee makkelijker wordt want net zoals bij de infanterie-stages kan een goed schot je om zeep helpen. Als infanterie kan je misschien wel eens geraakt worden en opgelapt worden door een teamgenoot, maar als voertuig is het nefast game over.
Naast de zeer intensieve en uitgebreide singleplayer modus is er natuurlijk nog een multiplayer functie waarin je met 64 man een vooropgestelde missie kan voltooien of simpelweg oorlog kan voeren tegen elkaar. Goed teamwork en coördinatie staan centraal in deze modus want dezelfde regels blijven van kracht: one shot, one kill. Mocht je de bijgeleverde missies beu raken dan heb je nog de mogelijkheid om zelf je missies te maken zoals jij het wil. Deze editor vergt veel inspanning maar de resultaten die je er dan mee krijgt zijn ook echt prachtig te noemen. Hopelijk gaan er veel spelers deze optie benutten want user created content is zeker een plus.
Uit al het bovenstaande kan je alvast opmerken dat ArmA II een heftige game is, eentje die niet voor iedereen zal weggelegd zijn en al dat realistische oorlogsgeweld komt ook met enkele zware nadelen. De vrijheid en open omgeving zorgen zo bijvoorbeeld voor aardig wat problemen. Soms kan het wel eens voorkomen dat objectieven niet als compleet worden aanschouwd terwijl je toch net het doel hebt behaald en later kan het zijn dat je missie helemaal vastloopt hierdoor. Als je net een uur hebt gespeeld en terug moet laden naar het beginpunt, dan stijgt je bloeddruk exponentieel. Zeker als het enkele keren gebeurt.
Op grafisch vlak is het spel erg knap maar hiervoor zal je dan wel de nodige hardware voor nodig hebben. Daar waar nagenoeg alle games op very high detail of indien mogelijk ultra te doen zijn op mijn PC, was ik toch genoodzaakt om terug te schroeven bij ArmA II om het speelbaar te houden. Het audio gedeelte daarentegen is voor het grootste gedeelte goed in orde. Wapens klinken erg realistisch, maar dialogen komen erg geforceerd over bij momenten waardoor het verhaal niet echt goed overkomt. De dynamische radiomeldingen zullen wel wat gewenning vragen, maar ze informeren je wel degelijk zoals je verwacht.
Voor ArmA II zal je bakken geduld nodig hebben om het te voltooien. Je zal vaak sterven, soms voorzienbaar en soms compleet onverwacht en bij momenten zal het doorbijten zijn als er weer een bug de kop opsteekt. Toch krijg je er een aardige ervaring voor. De singleplayercampagne kan zeker meer dan 40 uur in beslag nemen om nog maar te zwijgen van de mission creator en het online gedeelte. Zie je al dat realisme wel zitten en heb je een aardig systeem in huis, dan zal je met ArmA II zeker geen slechte aankoop doen. Voor een bugvrije ervaring kan je echter best een poosje wachten.
|