Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(6) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Assassin's Creed Shadows
Split Fiction
Review:

ArmA II


Door MaartenL op 05-08-2009 om 16:42
Bron: Gamed

Ruim acht jaar geleden kwam Bohemia Interactive met Operation Flashpoint, een realistische en tactische FPS die ondanks zijn moeilijkheidsgraad toch aardig wat liefde van de PC gamers mocht krijgen. In 2007 bracht diezelfde ontwikkelaar ons ArmA dat ongeveer dezelfde opzet had. Ondertussen zijn we weer een tijdje verder en is het tijd voor ArmA II.

Nog later in het spel krijg je als speler de mogelijkheid om eens in de huid te kruipen van tank-commander en een helikopterpiloot waardoor je opeens haast een andere game voor ogen hebt. Je zal wel wat tijd nodig hebben om aan de besturing te wennen, maar daarna zal ook het rijden en vliegen goed aanvoelen. Niet dat de game daarmee makkelijker wordt want net zoals bij de infanterie-stages kan een goed schot je om zeep helpen. Als infanterie kan je misschien wel eens geraakt worden en opgelapt worden door een teamgenoot, maar als voertuig is het nefast game over.

Naast de zeer intensieve en uitgebreide singleplayer modus is er natuurlijk nog een multiplayer functie waarin je met 64 man een vooropgestelde missie kan voltooien of simpelweg oorlog kan voeren tegen elkaar. Goed teamwork en coördinatie staan centraal in deze modus want dezelfde regels blijven van kracht: one shot, one kill. Mocht je de bijgeleverde missies beu raken dan heb je nog de mogelijkheid om zelf je missies te maken zoals jij het wil. Deze editor vergt veel inspanning maar de resultaten die je er dan mee krijgt zijn ook echt prachtig te noemen. Hopelijk gaan er veel spelers deze optie benutten want user created content is zeker een plus.


Uit al het bovenstaande kan je alvast opmerken dat ArmA II een heftige game is, eentje die niet voor iedereen zal weggelegd zijn en al dat realistische oorlogsgeweld komt ook met enkele zware nadelen. De vrijheid en open omgeving zorgen zo bijvoorbeeld voor aardig wat problemen. Soms kan het wel eens voorkomen dat objectieven niet als compleet worden aanschouwd terwijl je toch net het doel hebt behaald en later kan het zijn dat je missie helemaal vastloopt hierdoor. Als je net een uur hebt gespeeld en terug moet laden naar het beginpunt, dan stijgt je bloeddruk exponentieel. Zeker als het enkele keren gebeurt.

Op grafisch vlak is het spel erg knap maar hiervoor zal je dan wel de nodige hardware voor nodig hebben. Daar waar nagenoeg alle games op very high detail of indien mogelijk ultra te doen zijn op mijn PC, was ik toch genoodzaakt om terug te schroeven bij ArmA II om het speelbaar te houden. Het audio gedeelte daarentegen is voor het grootste gedeelte goed in orde. Wapens klinken erg realistisch, maar dialogen komen erg geforceerd over bij momenten waardoor het verhaal niet echt goed overkomt. De dynamische radiomeldingen zullen wel wat gewenning vragen, maar ze informeren je wel degelijk zoals je verwacht.


Voor ArmA II zal je bakken geduld nodig hebben om het te voltooien. Je zal vaak sterven, soms voorzienbaar en soms compleet onverwacht en bij momenten zal het doorbijten zijn als er weer een bug de kop opsteekt. Toch krijg je er een aardige ervaring voor. De singleplayercampagne kan zeker meer dan 40 uur in beslag nemen om nog maar te zwijgen van de mission creator en het online gedeelte. Zie je al dat realisme wel zitten en heb je een aardig systeem in huis, dan zal je met ArmA II zeker geen slechte aankoop doen. Voor een bugvrije ervaring kan je echter best een poosje wachten.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   75
Graphics   85
Replay   80

Realisme tot het uiterste gedreven.
81


16:56  EA haalt meer omzet uit Wii dan PS3 en Xbox 360
16:14  Systeemeisen voor Resident Evil 5
 Reacties (8)
 Pagina: 1
Velqor op 05-08-2009 om 16:51 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Goede recensie, goede game.. alleen kan mijn simpele Quad core computertje dit niet aan

Master Killer op 05-08-2009 om 17:07 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Helden zijn meestal de soldaten die iets heel doms doen en het geluk hebben dat ze het overleven.

Gast (83.84.191.xxx) op 05-08-2009 om 17:07
denk dat ik hem wel haal als die wat goedkoper is :)

Gast (77.168.76.xxx) op 05-08-2009 om 19:09
zo een 81 jammer dat het zo buggie is verpest de rest van de game een beetje

MaartenL (Redacteur) op 05-08-2009 om 20:19 [Niv: 472 / Exp: 23598]
"Helden zijn meestal de soldaten die iets heel doms doen en het geluk hebben dat ze het overleven."

Dat geluk zul je vast en zeker niet hebben in ArmA II

En inderdaad Gast 77.168.76, het verpest toch wel soms je zin om te spelen en dat is erg jammer. Een maandje of 2 extra ontwikkeling had dit misschien kunnen voorkomen.

GekooktEi op 05-08-2009 om 20:39 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Hm, het grootste minpunt dat ik had bij de demo was de friendly AI die nogal retarded was, vooral op Expert, dan schenen ze nog dommer te worden. Ik neem aan dat dit gefixed of gepatched is bij de volle versie, aangezien je het niet noemt? En de vijandelijke "eagle eyes" waren toch ook al gepatched?

Ik kan deze lang niet draaien (demo wel op Low, full game voor geen METER zelfs niet als-ie zo staat dat ik echt niets meer kan zien van blurriness) dus ik wacht lekker op OF2. Daarom hoop ik ook dat die leert van de fouten van ArmA II en daardoor een betere game wordt.

MaartenL (Redacteur) op 05-08-2009 om 20:46 [Niv: 472 / Exp: 23598]
De AI van je team-mates was inderdaad beter na de patch, in de eerste missies heb ik zelden een vijand moeten afmaken.

Verder is de vijand nog steeds beestig goed in het spotten maar een beetje stealth kon er wel vanaf. Patchen moet je sowieso doen, al is het maar voor de optimalisatie van de engine.

Gast (84.87.239.xxx) op 06-08-2009 om 19:01
ENEMY...soldier...at....ONEhundred Meters

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
ArmA II
Type:
Game
Releasedatum:
03-07-2009
Ontwikkelaar:
Bohemia Interactive
Uitgever:
505 Games
Media:








Meer media