Bassie en Adriaan, Mario & Luigi, Peppie en Kokkie … allemaal bekende duo’s die in hun eentje misschien wel nooit zo groot hadden geworden. Hetzelfde valt te zeggen voor Ratchet en Clank, het duo dat aan het einde van dit jaar terugkeert naar de PlayStation 3. Wij kijken alvast vooruit of het duo ook dit keer als eenheid kan fungeren.

De Ratchet & Clank games hebben bij mij altijd een juiste gamesnaar weten te raken. Achteroverleunend ben je zo uren verder, en het was dan ook jammer dat Quest for Booty juist na deze uurtjes tot zijn einde kwam. A Crack in Time zal hierbij gelukkig al aan het einde dit jaar het verhaal vervolgen, zonder al te ingrijpende verandering. Hoewel ik veel titels kan noemen waar vernieuwing hard nodig is om interessant te blijven, daar is een verfijning voor Ratchet & Clank voldoende om me wederom enthousiast te maken. Met extra wapens, een verdieping van het verhaal en grotere levels doet de ontwikkelaar precies wat ik wil: de beste elementen bewaren en andere elementen net even wat scherper maken. Ik kan niet wachten!
Ratchet & Clank: A Crack in Time wordt opnieuw een volwaardige retailgame zoals Tools of Destruction, maar hopelijk vergeet Insomniac Games Quest for Booty niet. In tegenstelling tot bij Tools of Destruction werd in Quest for Booty het platformen namelijk opnieuw centraal geplaatst in plaats van het vechten. Aan de eerste beelden van de game lijkt het echter spijtig genoeg dat opnieuw het vechten centraal staat. Dat is spijtig want door deze focus ging Tools of Destruction naar het einde toe vervelen. Op het gebied van vechten ziet A Crack in Time er alvast wel goed uit, de actie ziet er weer goed uit en nieuwe wapens zoals de Sonic Erupter klinken goed. Ik zal de game dan ook zeker in de gaten houden.
Ik sluit me volledig aan bij Joni. De Ratchet and Clank serie is eigenlijk steeds meer een third person shooter geworden in plaats van een platformer. Tools of Destruction kon je geen platformer meer noemen, ookal wordt de game vaak in dat genre geplaatst. De charme van Quest for Booty was dan ook dat daar veel meer platforming en wat puzzelelementen inzaten. Ik vond de game dan ook leuker dan Tools of Destruction, die na verloop van tijd eentonig werd door het schieten en de kleine werelden waar je even in en uit liep. Dit nieuwe deel moet dus meer platforming en meer afwisseling hebben dan Tools of Destruction. In de reeds vrijgegeven beelden zie ik toch wel wat goeds: er lijkt co-op in de game te zitten, wat weer érg veel toe kan voegen aan de ervaring. Voorlopig denk ik niet dat ik hem meteen in huis haal, maar ik hou de game wel in de gaten.

Nu beginnen wij misschien wat eentonig te worden, maar ook ik ga akkoord met Joni (en dus ook met Roderick). Ik ben nooit echt een Ratchet & Clank fan geweest op de PS2 - enkel deel drie heb ik even gespeeld, maar snel opzij gezet - maar op de PS3 heb ik beide versies uitgespeeld. Ik had gedacht dat ik Quest for Booty minder leuk ging vinden, aangezien het meer toegespitst is op platforming, maar uiteindelijk vond ik die game leuker. Ik vind het dan ook jammer dat Ratchet & Clank: A Crack in Time terug meer actiegeoriënteerd is. Then again, misschien proberen ze zo gamers te lokken en blijkt het volledige spel toch meer platformelementen te bevatten dan ze doen uitschijnen bij Insomniac Games. Een mens kan enkel hopen... Ik kijk er alleszins naar uit, want behalve de fijne gameplay zien die spellen er toch ook altijd hemels uit! En net zoals andere zaken in het leven, wil het oog ook wat.
|