Review: Star Ocean: The Last Hope
Door Gideon op 21-06-2009 om 10:33
|
Bron: Gamed
|
Tussen de Final Fantasy's, Dragon Quests en tegenwoordig ook de 'Tales of' games zou je Star Ocean spellen bijna vergeten. De serie die debuteerde als schuchter RPG'tje op de Super Nintendo en zich ontplooide tot een ware cult-klassieker met het tweede deel op de PlayStation is terug met een exclusief avontuur op de Xbox 360.
Tijdens het vechten bouwt een metertje zich op naarmate jij meer klappen uitdeelt of geraakt wordt. Wanneer deze meter volledig vol is, kun je een zogenaamde 'Rush Mode' activeren, waarna je aanvallen tijdelijk harder aankomen en je niet omver geslagen kunt worden. Tijdens deze mode is het ook weer mogelijk om nog sterkere speciale aanvallen in te zetten, welke rijkelijk in beeld worden gebracht. Het vechten in The Last Hope verveelt niet snel, aangezien je zelf volop bezig bent. Helaas wil het overzicht nog wel eens verloren gaan, helemaal omdat de camera te laag op het veld staat om zodoende de actie gedetailleerd in beeld te brengen. Dit wordt enigszins verholpen met een radar en een optie om de camera iets te kantelen, maar door de snelle gameplay blijft het behelpen. Het is een klein smetje op een gevechtssysteem dat verder genoeg diepgang biedt.

Star Ocean: The Last Hope is een gigantische game, wat alleen al blijkt uit de drie discs waarover het avontuur is uitgespreid. Jammer is dat, tegen het einde, je deze discs af en toe moet verwisselen als je terug wilt naar een eerder bezochte planeet, om bijvoorbeeld een sidequest nog op te lossen. Deze sidequests zijn er namelijk in overvloed. Zo heeft elk personage 100 (!) 'battle-trophies' welke te verdienen zijn. Dit zijn kleine opdrachten, zoals bijv. het verslaan van een bepaald aantal tegenstanders of het beëindigen van een gevecht op een bepaalde manier. Ook NPC (non-playable characters) en winkeleigenaren bieden je regelmatig extra opdrachten aan, buiten het hoofdverhaal om. In het hoofdmenu heb je de mogelijkheid om gevonden informatie nog eens rustig door te nemen in een uitgebreide bibliotheek vol met beschrijvingen van monsters, gebieden, ruimteschepen en wapens; en we weten allemaal hoe verslavend het is om de Pokédex... encyclopedie te vullen. Mensen die er, net als ik, van genieten om deze beschrijvingen te lezen doen met The Last Hope geen slechte aankoop.
Grafisch is Star Ocean: The Last Hope een typische Japanse RPG zoals we die al te vaak hebben gezien; men lijkt de next-gen hardware maar niet helemaal onder controle te krijgen. De karakters zien er mooi uit (hoewel het design te wensen over laat; het oogt ietwat ongeïnspireerd), maar bewegen in de filmpjes houterig, alsof ze de Tour de France hebben gereden op een fiets zonder zadel. Omgevingen zijn mooi en de draw-distance is goed, maar de velden ontkomen niet aan de nodige pop-up wanneer het karakters betreft, onzichtbare muren maken het er niet beter op en interactie is uit den boze. Het dieptepunt wordt bereikt wanneer de karakters sprekend in beeld worden gebracht; de lip-sync is waardeloos, duidelijk gebouwd rondom de Japanse voice-acting welke straalt in afwezigheid. Daarbij is de Engelse voice-acting matig, de volwassen karakters klinken best goed, maar de 'kinderen' (waarom zitten die er altijd in?!) zijn tenenkrommend irritant. Je begrijpt dat we het hier hebben over een mooi ogende game zonder ziel. Het oogt goed, maar beweegt matig. Lichtpuntje op audio-visueel gebied is de muziek, welke niet verveelt en op de goede momenten juist inzet.

Star Ocean: The Last Hope is een leuke RPG, maar doet wel degelijk onder voor het derde deel op de PlayStation 2. De game leidt grafisch aan het probleem wat we wel vaker zien bij Japanse RPG's; mooie graphics, houterige animaties. Gelukkig zit het met het geluid wel snor, net als met het overtuigende gevechtssysteem en het vermakelijk verhaal. De game biedt ontzettend veel extra's naast het hoofdverhaal; gamers die alles uit een spel willen halen zullen tientallen, misschien wel honderden uren kwijt zijn. De Xbox 360 bezitter mag zichzelf wederom verheugen op een goed rollenspel uit Japan, maar de echte klassieker, daar moeten we nog even op wachten. Final Fantasy XIII dan maar?
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
83 |
Sound |
70 |
Graphics |
75 |
Replay |
80 |
Beter dan Infinite Undiscovery, minder dan Till the End of Time.
|
77 |
|
|
|
10:59 Cricket plezier op Ashes Cricket 2009 screenshots
10:25 Left 4 Dead krijgt custom map support
|
Reacties (60) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
Gast (62.163.48.xxx)
op 22-06-2009 om 08:43
|
psp op tv aansluiten zuigt
|
|
Akatora
op 22-06-2009 om 08:48
[Niv: 142 / Exp: 7111]
|
40 euro voor hetzelfde spel zou ik ook neit weer halen, ik koop dus ook bijna geen remakes ports van Square.
@GAST
Niet als het spel 2d is zoals SO half is.
Games als Loco-Roce zien er exaxt zo mooi uit als op de PSP scherm.
Gewijzigd door Akatora op 22-06-2009 om 08:48
|
|
Thaihaku
op 22-06-2009 om 10:07
[Niv: 2 / Exp: 92]
|
Beter dan Infinite Undiscovery, minder dan Till the End of Time.
Niet helemaal mee eens ik vond Infinite Undiscovery zelfs beter dan Star Ocean: The last hope. Star Ocean voelt stijf aan qua gameplay en de cutscenes zijn niet erg intressant dat was bij IU niet zo. maar buiten dat beide games erg vermakelijk  de game is die 7,7 waard
|
|
Gast (84.27.37.xxx)
op 22-06-2009 om 13:40
|
Ik heb deel 1 2 en 3 niet gespeeld. Maar ben wel een RPG veteraan.
En ik moet zeggen dat deze review de game te weinig eer aandoet.
Misschien ligt het aan mij, maar ik erger me niet aan de voice acting. Ik vind namelijk niet echt belangrijk in het totale plaatje. Ook zijn de omgeving huge genoeg zelfs met de 'onzichtbare muren'. Maar ik weet niet waar je dat vandaan haalt, want ik heb in het hele spel nog geen ontzichbare muur gezien. Alle randen van de speelwereld zijn mooi verzorgt met of water of rotsformaties.
Ook vergeet je een paar cruciele gameplay elementen te vertellen. Zoals de Item Creation. Ook al is die niet zo heel goed uitgewerkt op sommige vlakken.
Wat ik wel minder vind is het verhaal, sommige dingen kloppen gewoon niet en het spel schrijft zichzelf soms zelfs tegen. Nu is in een RPG het verhaal heel belangrijk natuurlijk.
Het grote pluspunt aan de game is hoe uitgebreid die is. De post ending content is huge, dat zie je niet vaak bij een RPG. Meestla krijg je een new game + met wat kleine extras.
Maar goed, ik zou het een 84 geven.
|
|
ComboKiller
op 22-06-2009 om 13:56
[Niv: 5 / Exp: 239]
|
godverdomme, gewoon naar ps3 porten die handel zodat ik em kan spelen zonder dat ie hangt of crashed nuff said.
|
|
Gideon
op 22-06-2009 om 18:19
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
@gast; wanneer het hoofdpersonage niet over een steen van 12 centimeter kan stappen, dan noem ik dat een onzichtbare muur
|
|
Gast (62.194.229.xxx)
op 23-06-2009 om 00:04
|
ik zit al bijna bij disk 2 en het is wel vermakelijk ik vind 7,7 wel hoog heb genoeg spellen die tussen de 6 en de 9 zijn
hoopelijk maken ze de game wel een vervolg van
|
|
Gast (84.27.37.xxx)
op 25-06-2009 om 02:00
|
@ Gideon
Die muur staat wel midden in het veld en je kan er omheen lopen.
En dat soort dingen zijn we wel gewent van games.
|
|
lorenzogilds
op 25-06-2009 om 10:47
[Niv: 33 / Exp: 1638]
|
best laag maar ik haal hem als nog
|
|
Gast (80.126.80.xxx)
op 26-06-2009 om 02:38
|
ipv dat iedreen maar zeikt over star ocean is niet meer de serie die het was blabla (ga ergens anders huilen) vind ik dat mensen ook maar eens naar het verhaal moete kijke, want dat verget idreen maar voor het gemak. het is een mooi verhaal. en de muziek is ook best goed en het is kut da tje geen jap stemmen kan doen maarja die engelse zijn ook nie heel slegt
het is dnker en mn keyboard is ook donker dus ik zie niks vandaar typfouten
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
|