Review: Anno: Create a New World
Door Cor op 20-06-2009 om 08:19
|
Bron: Gamed
|
Zo op het eerste gezicht zou je verwachten dat de Wii, vanwege de mogelijkheid om eenvoudig dingen op het scherm aan te wijzen, van alle consoles nog wel de beste besturing heeft voor strategiegames. Het is dan ook verrassend dat er van dit genre nog niet veel te bekennen is. Blue Byte brengt hier verandering in met Anno: Create a New World, waarin het bouwen van steden centraal staat.
In de latere missies, maar ook in de continuous play modus, zul je je tegen piraten moeten beschermen en kun je andere eilanden aanvallen. Dit doe je door soldaten inzetten. Het vechtconcept is erg simpel, en de besturing is niet altijd even plezierig. Er is maar één type eenheid, de soldaat. Via de tech tree kun je ze enkele upgrades geven, maar afgezien hiervan vecht je met precies dezelfde eenheden als je tegenstander. Het draait er dan ook simpelweg om om aan te vallen met zoveel mogelijk mannetjes en hopen dat je wint. Het bedienen van je legers is wat omslachtig: eerst klik je op de military mode knop, zodat je kan zien in welke gebouwen en schepen manschappen zitten. Vervolgens klik je zo’n gebouw aan, en daarna wijs je het gebouw aan dat je soldaten moeten aanvallen. Het bedienen van de schepen waarmee je je manschappen vervoert werkt ook wat vervelend: Je kan maar een boot tegelijk een opdracht geven, terwijl je maximaal vijf boten kan hebben. Het gevolg is dat je ontzettend veel blijft klikken op de overzichtskaart voordat eindelijk al je troepen onderweg zijn. Een simpel selectievakje zou het heel wat eenvoudiger maken. Hoewel het bouwen van een stad dus soepel werkt, is het aansturen van troepen en schepen wat omslachtig.
De campagne kent zeven missies. De eerste missies zijn vrij snel uit te spelen, met de latere ben je al snel een tot anderhalf uur bezig. De campagne geeft je erg langzaam toegang tot nieuwe gebouwen, zodat de eerste drie missies aanvoelen als een vrij lange tutorial. Ook daarna word je in de missies enorm bij de hand gehouden door de game, per submissie word je vaak precies verteld welke gebouwen je moet bouwen en waar je op moet letten. Pas in de laatste missie zul je voor het eerst een metropool bouwen, de grootste stadsoort die er bestaat. De campagnemodus is hierdoor vrij simpel, hoewel hij wel leuk is om door te spelen.

In de continous play modus zijn alle remmen los, en kan je bouwen zoals je wil. Door tal van parameters aan te passen (grootte, vruchtbaarheid, piratenactiviteit, aantal computerspelers etc.) kan je zelf bepalen hoe moeilijk je het wil hebben. Ook biedt de game een tweespeler modus, maar deze is vrij simpel: De tweede speler kan de eerste assisteren door hem op belangrijke dingen te wijzen, en door een productiegebouwtje sneller te laten werken of een kar die goederen vervoert sneller te laten rijden. Een volwaardige multiplayermodus is niet aanwezig.
Anno: Create a New World ziet er grafisch prima uit. Er wordt geen realistische stijl aangehouden, zodat je grappig ogende stadjes in felle kleuren krijgt. De omgevingen ogen ook allemaal erg vriendelijk, met helblauwe zeeën en diepgroen gras. Het zijn graphics waar je vrolijk van wordt. Een mooi detail is dat de steden van je buren uit de Orient een compleet andere stijl hebben dan je eigen, meer Europees ogende gebouwen. Wanneer je inzoomt zie je dat er ook op straatniveau genoeg kleine dingetjes gebeuren. Een nadeel is wel dat de framerate, die voor het grootste deel van de game erg goed is, bij grote steden met veel huizen wel eens flink wil inzakken. De game blijft goed speelbaar, maar het is wel hinderlijk.

De muziek volgt hetzelfde uitgangspunt: deze bestaat ook uit vrolijke deuntjes, en zelfs de muziek tijdens het vechten klinkt niet erg dreigend. Er is echter geen al te brede selectie muziek, dus je zult wel veel herhaling horen. De stemacteurs leveren ook goed werk, hoewel de teksten en de personages die ze moeten uitbeelden vaak wel wat cliché zijn.
Anno: Create a New World weet een nieuw genre voor de Wii te introduceren, en doet dit nog vrij goed ook. De game mist op sommige gebieden wel enige afwerking, maar laat dat potentiële stadbouwers niet tegenhouden. Zij kunnen zich na het voltooien van de campagne lang zoet houden met de continous play modus, en zullen meer strategische diepgang vinden dan op eerste gezicht wordt verwacht.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
82 |
Sound |
78 |
Graphics |
80 |
Replay |
82 |
Een vrolijke city builder voor de Wii.
|
80 |
|
|
|
08:47 Nieuwe video Crystal Bearers
08:04 Dertigtal screenshots Modern Warfare 2
|
Reacties (12) |
|
Pagina:
1
|
|
Qbrain
op 20-06-2009 om 08:21
[Niv: 16 / Exp: 803]
|
ik weet niet maar ik zie nu al een bug zitten in de screenshot... kijk maar is naar het inwoneraantal.
Btw, ik ben een groot anno fan, maar deze lijkt me echt nogal té klein. en vooral te kiddy
-Q
Gewijzigd door Qbrain op 20-06-2009 om 08:22
|
|
Gast (89.18.180.xxx)
op 20-06-2009 om 08:29
|
Ik denk niet dat RTS op de wii aanslaan.
RTS is iets voor pcgamers, en niet voor consolegamers.
|
|
Jerry Frederik
op 20-06-2009 om 08:36
[Niv: 10 / Exp: 499]
|
Anno is geen traditionele RTS. Het is meer gefocussed op city building. Om die rede denk ik niet dat het onder doet voor de PC versie. Er zijn immers geen snelle handelingen nodig, zoals bij traditionele RTS games.
|
|
Gast (89.18.180.xxx)
op 20-06-2009 om 08:38
|
Niemand zegt dat het onder doet..
|
|
ace_quorthon
op 20-06-2009 om 09:08
[Niv: 76 / Exp: 3786]
|
Ik zeg wel dat het onderdoet voor de pc versie! Al is het dan om een andere reden.
Als we kijken naar de nieuwe pc-game Anno 1404 zien we dat die een stuk uitgebreider en moeilijker is. De demo alleen al onthulde wat van de complexiteit, maar dat wordt het pas echt als je op meerdere plekken tegelijk bezig bent. In Anno 1404 zal het aantal schepen dat je kunt bezitten vast iets van 30 of 40 zijn, tov 5 in deze game. Warfare is ook complexer, en je hebt ook meer verschillende units (Warfare viel mij in elke anno altijd al tegen...).
Dit spel is klein gehouden omdat de Wii niet meer aankan, of omdat het voor een andere doelgroep gemaakt is. Naar mijn idee is deze versie van anno een versimpeling van zijn voorgangers, en dus ben je er snel op uitgekeken als je die allemaal gespeeld hebt.
Daarom sla ik deze lekker over en wacht ik nog een weekje op de pc versie
Gewijzigd door ace_quorthon op 20-06-2009 om 09:09
|
|
Qbrain
op 20-06-2009 om 10:31
[Niv: 16 / Exp: 803]
|
@Ace, je kan max 12 schepen hebben in de pc versie van anno 1404
-Q
|
|
ace_quorthon
op 20-06-2009 om 10:54
[Niv: 76 / Exp: 3786]
|
Serieus? Ik herinner me max 40 schepen bij 1701 als je 10.000 aristocrats had. Sowieso... je hebt er meer nodig dan 12 als je een aantal nederzettingen hebt en je eilanden wil beveiligen en bevoorraden.
Waar komt je info vandaan?
Gewijzigd door ace_quorthon op 20-06-2009 om 10:57
|
|
Kraanwater
op 20-06-2009 om 11:51
[Niv: 11 / Exp: 544]
|
ik ben de demo aan het spelen, maar hoe de **** krijg je het voor elkaar dat de schepen automatisch laden en lossen?
|
|
Gast (82.73.148.xxx)
op 20-06-2009 om 13:54
|
volgens mij is het niet create a new world maar:
1404: Dawn of Discovery??
|
|
ace_quorthon
op 20-06-2009 om 14:08
[Niv: 76 / Exp: 3786]
|
'volgens mij is het niet create a new world maar:
1404: Dawn of Discovery?? '
Dat is dus de pc versie. De wii versie is Create a new world
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 20-06-2009 om 14:11
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
Eigenlijk is Anno 1404 de Europese naam van de PC versie, Dawn of Discovery de Amerikaanse verzamelnaam voor alle versies.
|
|
JasperCLA
op 23-06-2009 om 15:27
[Niv: 94 / Exp: 4675]
|
Lekker wachten op de PC versie dus. Mooie review! En dat aantal schepen hangt gewoon af van het aantal inwonders dat je hebt
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|