Bioware is een zeer bekende naam op RPG gebied. Het bedrijf heeft een aantal stevige en goed geprezen RPG's gemaakt in de jaren dat ze actief zijn als ontwikkelaar. Het begon allemaal met de Baldur's Gate games, een serie RPG's die volgens vele RPG fans zonder twijfel de toppers van het genre zijn.
En nu komt Dragon Age: Origins in beeld. Een RPG die in veel opzichten geïnspireerd is door hun eerdere werk aan de Baldur's Gate games. In de eerste jaren heeft Bioware eigenlijk vooral games geproduceerd die gebaseerd zijn op een bestaand universum. Baldur's Gate en Neverwinter Nights zijn bijvoorbeeld gebaseerd op het Forgotten Realms universum, Star Wars: Knights of the Old Republic op het Star Wars universum en zo is er nog de game Sonic Chronicles, welke op het Sonic Universum is gebaseerd. Pas een aantal jaar geleden is Bioware begonnen met het uitgeven van games gebaseerd op hun eigen franchises. Denk aan Jade Empire (Alhoewel dit een van de weinige Bioware games is die vrijwel vergeten is) en Mass Effect.
Een van de franchises die Bioware al een aantal jaar aan het uitwerken is, is de Dragon Age franchise. Hiermee keren ze terug naar hun roots, namelijk de fantasy setting. Maar er is een groot verschil tussen het Dragon Age universum en andere fantasy settings. Het Dragon Age universum zal een heel stuk grover zijn. Er komt veel meer bloed en seks aan te pas dan we meestal gewend zijn bij dit thema. Dit komt uiteraard terug in de sfeer maar ook in het verhaal en de gameplay. Zo zal er een seksminigame inzitten en spat het bloed door de lucht.

Een groot deel van de aandacht is gericht op het verhaal, zoals we gewend zijn bij Bioware. De wereld van Dragon Age: Origins wordt geteisterd door een oud kwaad, genaamd de Darkspawns. En uiteraard is er een groep om tegenstand te bieden aan deze duisternis, in de vorm van een legendarische groep ridders genaamd de "Grey Wardens". Jouw karakter voegt zich uiteindelijk bij deze groep strijders, om samen met een groepje mede-helden dit kwaad te bestrijden. Dit allemaal gaat gepaard met meer dan genoeg side-quests, zoals we die gewend zijn in RPG's, en meer dan genoeg dialoog. Het klinkt misschien cliché, maar Bioware zegt een aantal unieke draaien te kunnen geven aan dit concept.
Zo zijn er bijvoorbeeld Origin Stories. Origin Stories zijn korte hoofdstukken aan het begin van de game, die jouw karakter vormgeven. Afhangende van je ras, en in sommige gevallen je klasse, krijg je per combinatie verschillende Origin Stories. Dus wanneer je de game opnieuw speelt, kun je een compleet ander begin krijgen. De gebeurtenissen in je Origin Story hebben ook betrekking op de rest van de game. Zo kun je een oude vriend of vijand weer tegen het lijf lopen die het verhaal net anders laat lopen dan je in eerste instantie gewend bent. Daarnaast wordt door middel van deze verschillende Origin Stories ook bepaald hoe de wereld op jouw karakter reageert.

Maar het verhaalelement is zeker niet het enige aandachtspunt van deze game. Gevechten, karakterontwikkeling en interactie met de wereld om je heen gaat ook een grote rol spelen. Speciaal hiervoor heeft Bioware een nieuwe engine opgebouwd. Zo is er ditmaal de mogelijkheid om vriendelijke karakters per ongeluk te raken, kunnen er kleine legers tegen elkaar vechten en zijn er heel wat interessante mogelijkheden om de vijand te bestrijden.
Het is bijvoorbeeld mogelijk om verschillende magische spreuken te combineren voor een verwoestend effect. Denk hierbij aan het bevriezen van vijanden om ze vervolgens in stukjes te slaan. Of spreuken combineren met de omgeving voor een verwoestend effect. Ook de niet magische vaardigheden beloven indrukwekkend en tactisch te zijn. Zoals gewend spelen we deze vrij door levels te groeien met de karakters en er punten in te investeren.
|