Bioware is een zeer bekende naam op RPG gebied. Het bedrijf heeft een aantal stevige en goed geprezen RPG's gemaakt in de jaren dat ze actief zijn als ontwikkelaar. Het begon allemaal met de Baldur's Gate games, een serie RPG's die volgens vele RPG fans zonder twijfel de toppers van het genre zijn.
Zoals eerder al gezegd, put Dragon Age: Origins inspiratie uit eerdere Bioware games en dan kan op Baldur's Gate de nadruk gelegd worden. Zoals al te zien in de verschillende screenshots en trailers, wordt dezelfde manier van besturing gebruikt als in de Baldur's Gate serie. Het komt allemaal bekend voor. De interface, hotbars en menu's. Ook is het weer mogelijk om alles even op pauze te zetten, om je volgende stappen rustig te bedenken. Maar dit alles is meer een pluspunt dan een kritiekpunt.
Ook keuzes maken wordt weer belangrijk. Zo zijn er uiteraard meerdere manieren om problemen op te lossen. Alleen zal er ditmaal geen metertje zijn die laat zien of je goed of slecht bezig bent. Omdat het Dragon Age universum wat donkerder en grimmiger is dan we gewend zijn van fantasy universums, reflecteert dit ook in de keuzes die je moet maken. Het verschil tussen goed en kwaad zal dus minder duidelijk zijn. Wel is zeker dat jouw keuzes wederom effect gaan hebben op het verhaal en op je groepsleden. Zo is het mogelijk om ruzie te krijgen waarna een van je groepsleden je groep kan verlaten. Ook wordt er beloofd dat de keuzes groter effect gaan hebben dan ooit.

Er zullen ook vele mogelijkheden zijn om je karakter aan te passen aan jouw speelstijl en naar je eigen ideaalbeeld. Zo zijn er verschillende rassen en is er bekend gemaakt dat er drie basisklassen zijn, namelijk een Rogue, Warrior en Mage. Afgeleid van het feit dat ze basisklassen genoemd worden is het dus veilig om aan te nemen dat er dieper ingegaan kan worden op deze klassen. Daarnaast zijn er natuurlijk de Origin Stories voor je karakter en is er de mogelijkheid om je karakter sterker te maken door ervaring te verzamelen om levels te groeien, waarna je weer punten krijgt om je karakter verder te ontwikkelen met vaardigheden.
Dit betekent uiteraard dat je keuzes zal moeten maken. Gelukkig zijn daar dan je groepsleden. Dit zijn NPC karakters die zich bij jouw karakter aansluiten, naarmate je verder vordert. Je kan er helaas maar drie tegelijk meenemen, maar het is wel mogelijk om deze, net als jouw eigen karakter, aan te passen naar wens. Verder zijn ze uiteraard ook nuttig. Ze vechten met je mee, ze hebben hun eigen verhaal en hebben in sommige gevallen invloed op de dialogen.

Wat meteen opvalt, is hoe gedetailleerd de karakters en omgevingen eruitzien op het huidige beeldmateriaal. Dit geldt zowel voor vijanden als vriendelijke karakters. Tevens zijn er ook vijanden die een stuk groter zijn dan we gewend zijn. Zo zagen we al grotere versies van Darkspawns en zijn er ook werkelijk draken (Hoe kan het ook anders met zo'n titel). Ook wordt ons beloofd dat we grotere gevechten zullen meemaken. Kortom, veel goeds.
Een van de aankondigen liet ons helaas weten dat er geen multiplayermodus aanwezig zal zijn. Dit is vrij jammer, aangezien de potentie voor coöp multiplayer enorm is in deze game. Vooral omdat er een toolset meegeleverd wordt waarmee spelers hun eigen avonturen kunnen bouwen. Deze combinatie heeft ervoor gezorgd dat games zoals Neverwinter Nights na jaren nog een gezonde community heeft. Maar misschien is er nog hoop in de vorm van DLC.
Alles bij elkaar lijkt dit een RPG te worden om niet te missen voor zowel liefhebbers van het genre en andere gamers. Als we kijken naar de prestaties van Bioware tot nu toe, is er geen enkele reden om ons zorgen te maken. We moeten helaas nog een aantal maanden wachtten maar in de tussentijd zullen we vast nog warm gemaakt worden met veel beeldmateriaal.
|