Toen de Wii net uit was probeerden veel ontwikkelaars iets bijzonders te doen met de nieuwe besturing. Zo konden we nu sporten, zwaardvechten en schieten door te bewegen. Kororinpa volgde deze trend, in deze game moest je een knikker over verschillende parkoersen leiden. Het vervolg van de game is recentelijk uitgekomen, onder de naam Marbles! Balance Challenge.
De derde besturingsmethode is om de game te besturen met het Balance Board. Hiervoor is een aparte set parkoersen gemaakt, die simpeler van opzet zijn dan die in de normale modus. Dit omdat je met het Balance Board dingen als 90 graden kantelen lastig kunt doen. Deze parkoersen zijn weliswaar met de WiiMote te spelen, maar dan zit er weinig uitdaging in. Voor eigenaren van het Balance Board is het een leuke toevoeging, die je in staat stelt de game op een stukken actievere manier te spelen.

Tijdens het spelen van de parkoersen verzamel je schroot, dat je in de schrootfabriek kunt combineren om onderdelen te maken. Deze onderdelen kun je in de editor gebruiken om je eigen parkoersen samen te stellen. De editor geeft je voldoende opties om uitgebreide parkoersen te bouwen, hoewel de besturing van de editor niet altijd even intuïtief is. Om de interessantere onderdelen te maken moet je eerst vrij ver de verhaalmodus doorspelen om genoeg schroot te verzamelen, zodat je pas echt diverse parkoersen kan bouwen als je de verhaalmodus hebt uitgespeeld. De parkoersen die je hebt gemaakt kan je delen met je vriendenlijst. Hoewel het een leuke extra is is het jammer dat je enkel op een zo kleine schaal de parkoersen kunt delen. Het delen van parkoersen was een stuk interessanter geweest als er een centrale database voor zou zijn.
Een veelgehoord commentaar op het eerste deel was het lage aantal parkoersen. Dat deel kende er slechts veertig. Dit is in Marbles! Balance Challenge rechtgezet. De verhaalmodus kent dit keer tien omgevingen, die samen meer dan honderd parkoersen bevatten. Daarnaast zijn er honderd parkoersen voor het Balance Board. Wie deze heeft uitgespeeld kan daarna proberen om zijn tijden te verbeteren, of om een plekje te veroveren op de ranglijsten. Er zijn tien klassementsparkoersen waarvan de snelste tijden online worden bijgehouden. Tot slot kent de game nog een multiplayer die met 2-4 man offline te spelen is, waarbij het simpelweg het doel is om de eerste te zijn die de finish bereikt. Voor wie niet genoeg kan krijgen van de basisgameplay is er na de verhaalmodus dus genoeg te doen, hoewel veel mensen het waarschijnlijk wel genoeg vinden als ze het verhaal doorlopen hebben.
De game oogt erg kleurrijk. De tien verschillende soorten omgevingen zijn ieder erg verschillend neergezet. Ook de achtergronden achter de levels zitten goed in elkaar, en de verschillende effectjes ogen goed. Wel valt op dat de schaduw van je knikker soms op een compleet verkeerde plek getekend wordt, maar dat gebeurt maar zelden. Op het gebied van geluid kent de game enkel vrolijke deuntjes. Een deel ervan blijft enkel achtergrondmuziek, maar anderen zijn wat meer opvallend en blijven nog even hangen. Zoals te verwachten met dit type game zijn er verder weinig geluidseffecten, maar de effecten die er zijn klinken goed.

Marbles! Balance Challenge is een leuke game geworden, met genoeg uitdagende levels om je een tijd zoet te houden. Hij weet ook het aantal parkoersen en de functies flink uit te breiden over zijn voorganger. Soms levert de game wel wat frustratie op, maar als je hem later weer op pakt blijkt hij weer leuk te zijn. Het is jammer dat de besturing en de camera soms wat te wensen over houden, zodat je wel eens onnodig in de diepte valt. Gelukkig valt dit probleem voor het grootste deel van de game wel mee. Voor wie weer met knikkers wil spelen is dit een prima game.
|