Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Afro Samurai


Door Joni Philips op 05-04-2009 om 11:21
Bron: Gamed

In 1999 startte Takashi Okazaki de Afro Samurai manga, waarna animatiestudio Gonzo in 2007 een anime-adaptie lanceerde met Samuel L. Jackson in de hoofdrol. Met hulp van Namco Bandai maakt Afro Samurai nu ook de overstap naar de PlayStation 3 en de Xbox 360.

De videogame is gebaseerd op de anime wat betekent dat je alle belangrijke gevechten uit de anime zelf kunt beleven. In de game beleef je de avonturen van de samurai Afro die de dood van zijn vader wil wreken door diens moordenaar Justice te doden. Door Afro's vader te doden veroverde Justice de 'Number One' hoofdband wat de wraak van Afro bemoeilijkt. In de wereld van Afro Samurai is de drager van de 'Number One' hoofdband de machtigste man ter wereld. De drager van de 'Number One' mag enkel uitgedaagd worden door de 'Number Two' die continu wordt aangevallen door andere samurai, wat je ook onmiddellijk zult beseffen in de game. Op het moment dat de game begint, is Afro de drager van de 'Number Two' wat betekent dat hij zich continu moet verdedigen in zijn zoektocht naar Justice. De game focust zich echter niet alleen op het heden.

Afro Samurai laat je ook de flashbacks spelen waarin Afro's tocht naar de 'Number Two' getoond wordt. Op deze manier komt het volledige Afro Samurai verhaal aan bod en moet je de serie niet kennen om te kunnen volgen, wat zeldzaam is voor een licentiegame. Het biedt tevens een mooi uitgangspunt voor een game, want hierdoor bevat Afro Samurai verschillende, uiteenlopende baasgevechten. Het verhaal is niet het enige sterke punt van de serie dat de overstap maakt naar de videogame. De Afro Samurai animatieserie mocht op veel lof rekenen dankzij de stemmen en die lof mag bewaard blijven voor de game. Samuel L. Jackson keert terug in de huid van de hoofdrolspeler Afro en de mysterieuze Ninja Ninja. Ook de andere stemacteurs uit de serie keren terug naar hun personage in de game. De meeste dialoog is zelfs nieuw voor de game in elkaar gestoken.


Dit is een Hack & Slash wat betekent dat Afro Samurai onder andere concurrentie heeft van Devil May Cry 4, Ninja Gaiden Sigma, Ninja Gaiden II en Heavenly Sword. In tegenstelling tot Ninja Gaiden, Devil May Cry en co. is Afro Samurai echter een pak eenvoudiger. De game biedt wel een uitgebreid aanbod aan aanvallen aan, maar de game kan uitgespeeld worden zonder de combo's te beheersen. Je krijgt zelfs geen feedback of een combo geslaagd is. Het vechten zelf verloopt zeer standaard: je hebt een zachte en een harde aanval, een trap, een sprong en een blockbeweging. Door deze aanvallen te combineren kun je met gemak de meeste vijanden verslaan, maar dan mis je het leukste deel: de focus mode. De focus mode is een korte power-up mode waardoor het scherm zwart-wit wordt en Afro wordt een pak sterker. Nu kan hij gemakkelijk vijanden in tweeën delen.

Qua moeilijkheidsgraad weet Afro Samurai wel een redelijke uitdaging te leveren. In het begin zul je weinig last ondervinden van de vijanden, maar later bieden ze stevig weerwerk. Ze vallen telkens met een vijftal tegelijk aan en raken sterk bedreven in het pareren van jouw aanvallen. Spijtig genoeg telt de game ook enkele vijanden die moeilijk zijn omdat hun aanvallen oneerlijk sterk zijn. Het vechten is niet het enige element van de game. De game bevat ook verschillende platformgedeeltes, maar zij bieden weinig uitdaging. Je moet simpelweg op het juiste moment de knop induwen. Het grote probleem is dat deze stukken ongelofelijk lineair zijn want er is telkens maar één juist pad door zo'n gedeelte. Dit wordt vooral later in de game duidelijk wanneer je lange platformstukken opnieuw moet doen wegens een slecht geplaatst checkpunt en de oneerlijke baas die volgde na het stuk.

Het beste gedeelte van de gevechten zijn misschien niet de bewegingen, maar de muziek van RZA die de geest van de game echt weet te vatten. Hierdoor valt het gebrek aan goede geluidseffecten spijtig genoeg extra op. De game maakt eigenlijk een gebrek aan diepgang goed met een ijzersterke stijl. Afro Samurai heeft een prachtige cellshaded stijl waarmee de animatieserie echt tot leven gewekt wordt. Tijdens het vechten spat het bloed ook rijkelijk op je scherm zodat je echt merkt dat je de vijand afslacht. Ook de focus mode ziet er goed uit, lekker in zwart-wit tinten lichaamsdelen afsnijden zag er nooit zo goed uit. Op dit gebied heeft Namco Bandai een goede prestatie geleverd. Ook de technische kant zit Afro Samurai goed in elkaar, de framerate kan moeiteloos de actie volgen. Dat is misschien wel te danken aan de weinige variatie in vijanden. Je zult vaak twintig keer dezelfde vijand bekampen, wat de sfeer toch lichtjes verpest.


Met Afro Samurai levert Namco een vloeiend actiespektakel wat ook opvalt aan het totale gebrek van een HUD of iets dergelijk. De gezondheid van Afro en zijn vijanden kun je letterlijk zien aan het bloed op hun kledij en de focus wordt aangeduid door een klein kristal dat aan Afro hangt. Het volledige scherm blijft hierdoor vrij voor de actie, maar spijtig genoeg is dat niet voldoende om de actie goed in beeld te brengen. Het vechten in Afro Samurai wordt namelijk gehinderd door de camera. De camera werkt niet automatisch mee zodat je tijdens gevechten regelmatig vijanden moet zoeken met de rechter analoge stick. Op deze momenten ben je dus eigenlijk weerloos wat in grote ruimtes met veel vijanden voor frustratie zal zorgen. Elke aanval kan namelijk jouw combo onderbreken dus je moet in elke richting kunnen blokkeren om schade te vermijden.

Afro Samurai is een redelijk korte ervaring, maar na het uitspelen speel je een nieuwe moeilijkheidsgraad vrij. Het levert echter geen nieuwe ervaring op zodat de game na een vijftal uur definitief in de kast belandt. In zijn totaliteit is Afro Samurai een leuke Hack & Slash, maar in vergelijking met zijn concurrentie brengt Afro Samurai te weinig mee. De focusmode is vermakelijk, maar de weinige variatie in vijanden, het weinig betekende level-up systeem, de lineaire platformdelen en de kleine nadruk op combo's zijn duidelijke minpunten in een genre dat reeds de nodige toppers kent. Fans van het genre kunnen dan ook beter wachten op een Ninja Gaiden Sigma 2 of een God of War III om aan hun honger te voldoen, of simpelweg wachten op een budgetversie. Afro Samurai is namelijk geen €60 waard, dat geld kun je beter besteden aan de serie.
Beoordeling
Gameplay   70
Sound   80
Graphics   80
Replay   50

Afro Samurai is een knappe game, maar de uitwerking kon beter.
73


21:12  Nieuwe video .hack//Link
09:50  Mortal Kombat team wil weg van Midway
 Reacties (13)
 Pagina: 1
GekooktEi op 05-04-2009 om 11:28 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Het lijkt mij toch leuk, vooral die slashes waarmee je custom dingen can afhakken .

Budget bak maar *eerder heb ik toch wslk geen console*

Maar wacht even, ik lees het nog eens, als je hem na 5 uur weer in de kast legt, is dat dan een 7 waard? Kan je dat uitleggen?

Gewijzigd door GekooktEi op 05-04-2009 om 11:29

Joni Philips (Eindredacteur) op 05-04-2009 om 11:55 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Omdat de lengte vooral doorweegt op de replay, en minder op de totale score. Die 5 uur dat je nodig hebt om de game een keer uit te spelen, zijn namelijk wel leuk.

Gewijzigd door Joni Philips op 05-04-2009 om 11:56

Gast (194.123.158.xxx) op 05-04-2009 om 12:02
Ik heb hem ook uitgespeeld en moet zeggen dat ik me zeer vermaakt heb met deze game. Ik vind deze score ook meer dan terecht! Aangezien hij op veel sites gebashed word en ze daar niet hebben geprobeerd het spel serieus uit te spelen, en dus maar een slecht cijfer hebben gegeven. Zeker de moeite waard om dit spel te kopen als je niets beters te spelen hebt!

endwar op 05-04-2009 om 18:05 [Niv: 16 / Exp: 808]
ziet er goed uit wel denk dat ik hem ga halen

Zuigertje op 05-04-2009 om 20:47 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Wrom heeft de replay een score van 50... Het zou een 0,0 moeten zijn volgens de review.

Slaat zowieso nergens op dat deze game slechts 1 puntje lager scoort dan Ninja Gaiden 2. Dus met een speelduur van 10 uren en enige replayability scoort deze ook een 8,3? Net als Ninja Gaiden?

Gewijzigd door Zuigertje op 05-04-2009 om 20:51

Joni Philips (Eindredacteur) op 05-04-2009 om 21:02 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Ons replaycijfer is misschien verkeerd genoemd, replay staat bij ons voor speelduur. Dus bij een speelduur van 10 uur zou dat al stijgen tot een 60-70 afhankelijk van hoe leuk die extra 5 uur levels zou zijn. Dat betekent echter niet dat het eindcijfer zou stijgen tot 83. Het eindcijfer is geen gemiddelde.

im2 op 05-04-2009 om 21:02 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Afro Ninja heeft duidelijk meer succes:
http://www.youtube.com/watch?v=BEtIoGQxqQs

massacre me op 05-04-2009 om 21:58 [Niv: 9 / Exp: 455]
lol@im2duvi

Stammetje91 op 06-04-2009 om 10:37 [Niv: 302 / Exp: 15113]
@Joni
Replay heeft geen hol te maken met speelduur. Het spijt me hoor, maar dat is wel heel ver gezocht.

Joni Philips (Eindredacteur) op 06-04-2009 om 13:09 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
En toch staat replay bij ons voor totale speelduur.

Zuigertje op 06-04-2009 om 14:35 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Hoe ver moet het komen om een replay van 25 te scoren?... Een speelduur van 2 uur ofzow

Gast (77.161.140.xxx) op 07-04-2009 om 02:48
mooie game vooral voor manga/anime fans van de serie
score is meer dan terecht

Gast (114.125.0.xxx) op 19-04-2010 om 13:36
:(

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Afro Samurai
Type:
Game
Releasedatum:
27-03-2009
Ontwikkelaar:
Bandai Namco
Uitgever:
Atari
Media:








Meer media