Review: Killzone 2
Door Joni Philips op 25-02-2009 om 08:05
|
Bron: Gamed
|
In 2005 startte Guerrilla Games de ontwikkeling van Killzone 2, een First Person Shooter die de PlayStation 3 tot het uiterste moest duwen. Nu is Killzone 2 effectief beschikbaar en wij kijken of de game de moeite is.
Qua besturing biedt de game meerdere varianten waartussen je vrij kunt kiezen. De originele besturing plaatst het schieten op de R1 schouderknop, wat niet ideaal is, maar de tweede besturing zorgt gelukkig voor verbetering. Bij het bewegen moet je ook rekening houden met de omgeving en het wapen. Nauwkeurig schieten met de sniper wordt plots een pak moeilijker als de raketten je om de oren vliegen. Draaien met een ingezoomd wapen verloopt ook trager. Spijtig genoeg kun je de besturing enkel aanpassen voor het lopen, bij de voertuigen wordt continu dezelfde besturing gebruikt. Plotseling zul je dus terug moeten schieten met de R1 en L1 schouderknoppen wanneer je plaatsneemt in de tank, het Exoskeleton of het automatisch machinegeweer van The Sun. Met deze segmenten wordt de normale actie succesvol opgebroken. Opvallend bij de besturing is het gebruik van de Sixaxis voor het plaatsen van bommen of het opendraaien van een klep bijvoorbeeld. Bij dit laatste moet je de schouderknoppen indrukken, de controller naar links draaien, de schouderknoppen loslaten, naar rechts draaien en herhalen. Op deze manier bootst de game de echte handbeweging na.

Over de AI is op voorhand ook veel geschreven, maar de vijandelijke AI is gevaarlijk genoeg om je het extreem moeilijk te maken. De vijanden maken goed gebruik van de cover, zijn voorzichtig en ze dragen een helm ter bescherming tegen een hoofdschot. Reken hun aantal erbij en Killzone 2 wordt geen eenvoudige game. Op de lagere moeilijkheidsgraad laten ze wel eens met opzet een steekje vallen zodat iedereen de kans krijgt om de game door te spelen. In Elite en dergelijke gaan ze zelfs een stap verder en gebruiken ze verregaand teamwerk om jou neer te halen. Gelukkig wil Killzone 2 een oorlog nabootsen waardoor je praktisch nooit alleen bent. Meestal word je vergezeld door Rico, Natko of Garza, maar je ziet ook veel naamloze soldaten. Af en toe zullen zij vijanden neermaaien, maar rustig zitten niets doen is geen optie want de game zullen zij niet uitspelen voor je. Guerrilla heeft hen met opzet niet te slim gemaakt waardoor ze je wel eens voor de voeten zullen lopen. Gelukkig gebeurt dit voornamelijk buiten de gevechten zodat je ze niet neerknalt.
Helghan is een grijzige planeet wat ook opvalt aan de donkere omgevingen, maar deze omgevingen zijn wel prachtig en groots. In de multiplayer heb je bijvoorbeeld een industriële omgeving met een adembenemende ravijn in het midden. In de omgevingen zijn meestal meerdere paden aanwezig zodat je een bepaald punt op meerdere manieren kunt bereiken. Minder variatie vind je spijtig genoeg in de vijanden, de veertien verschillende infanterietroepen van de Helghast tonen weinig verschil. Meer variatie was leuker geweest. Technisch steekt de game echter goed in elkaar. De game loopt continu vlekkeloos, zelfs tijdens de drukke gevechten waarbij tientallen AI personages over het scherm lopen en her en der ontploffingen gebeuren. De framerate blijft hierbij mooi overeind en de rookeffecten komen mooi uit. Sowieso kun je technisch weinig aanmerken op de game want de game heeft geen installatie en enkel bij het begin van een missie laadtijden. Op dit laadscherm kun je spelen met de Sixaxis want het scherm beweegt op basis hiervan. Tijdens de missie wordt simpelweg bovenaan het scherm gemeld dat er geladen wordt, maar jij kunt verder spelen.

Qua stemmen heeft Guerrilla gekozen voor een mix waarbij je onder andere Britse en Amerikaanse stemmen zult horen, die ook goed bij hun personage passen. Radec en Visari klinken angstaanjagend en bevelend, Sev en zijn teamgenoten klinken dan weer stoer. Ook tijdens de missies hoor je ze regelmatig spreken, maar op deze momenten beweegt hun mond spijtig genoeg niet. De dialogen zijn spijtig genoeg meestal van Starship Troopers niveau wat veel onnodige, stoere praat inhoudt. Beter is het om te luisteren naar de geluidseffecten en de muziek (die te weinig gebruikt wordt) die van hoger niveau zijn. De kogels knallen echt om de horen, zeker als je een geluidsinstallatie hebt die 7.1 Channel Surround ondersteunt. Met Killzone 2 leverde Guerrilla Games dus een sterke topper af, maar omdat de game niets revolutionair biedt en een weinig memorabel verhaal bevat, lijkt hij niet onvergetelijk te worden. Over vijf jaar zullen we de titel waarschijnlijk vooral herinneren als de belangrijkste en beste exclusieve FPS op de PlayStation 3. Op deze manier is Killzone 2 echter wel een verplichte aankoop voor de PlayStation 3 eigenaar.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
93 |
Sound |
90 |
Graphics |
95 |
Replay |
95 |
Een overtuigende titel die in elke PlayStation 3 collectie hoort.
|
93 |
|
|
|
08:13 The Last Remnant naar Steam
08:03 Vijftal video's Retro Game Challenge 2
|
Reacties (87) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
Gast (194.171.7.xxx)
op 27-02-2009 om 06:26
|
Handig ja, daar hebben we ook een DRAADLOZE controller voor Joni.
|
|
Weslii
op 27-02-2009 om 09:58
[Niv: 167 / Exp: 8338]
|
WTF meot je nu met een kabeltje gaan spelen?
Wat een boutcontroller.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 27-02-2009 om 10:48
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
Tja, ik vind het uploaden van controllers zo vervelend dat ik altijd al met dat kabeltje speel. Zeker sinds God of War 2, die game is niet uitspeelbaar op de pS3 zonder kabel.
|
|
Gast (84.86.149.xxx)
op 28-02-2009 om 14:44
|
vet vet :9
|
|
reptile
op 28-02-2009 om 17:54
[Niv: 33 / Exp: 1654]
|
WAT EEN KUT BESTURING, EN KANKER VERTRAGING!!!!!, DIT IS EEN FEIT
|
|
reptile
op 28-02-2009 om 18:28
[Niv: 33 / Exp: 1654]
|
wat een teleurstelling
|
|
reptile
op 28-02-2009 om 18:33
[Niv: 33 / Exp: 1654]
|
't is onmogelijk om normaal te richten!!!
|
|
Gast (83.82.104.xxx)
op 01-03-2009 om 12:02
|
Get a life reptile. Besturing is gewoon goed.
Instellen is ook een vak.
Stop met gamen jij, als je niet kan mikken.
|
|
Gast (77.163.215.xxx)
op 01-03-2009 om 19:44
|
Sorry maar ik vind er niks aan :O had zelf een wat diepgaander verhaal verwacht maar dat kwam er dus niet van
(en ga nou niet de ''ik weet het beter'' of fanboy uithangen want dit is mijn mening :)
|
|
Gast (94.212.240.xxx)
op 01-03-2009 om 23:15
|
ik ben een pro met killzone 1 en heb deze meerdere malen uitgespeeld ik heb de demo ook ff goed onder zocht en ik heb dus hele hoge verwachtingen van deze game 8)
|
|
Gast (94.215.71.xxx)
op 17-03-2009 om 18:21
|
|
|
Gast (94.215.71.xxx)
op 17-03-2009 om 18:22
|
kan je als je niet online speelt ook andere badges spelen?
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
|