Ook de PSP heeft een nieuw Metal Gear deel gekregen. Opmerkelijk is dat het dit keer niet om een real-time stealth game zal gaan, maar dat je dit keer door gebruik te maken van kaarten je vijanden moet ontwijken.
Het duurt wel een tijdje voordat je Metal Gear Acid hebt uitgespeeld. Het spel bestaat uit een hele hoop 'stages' die je moet voltooien om verder te komen in het verhaal. Bovendien kun je deze 'stages' ook nog herkansen om een hogere score te behalen, aangezien je met een hogere score meer credits krijgt om nieuwe kaarten mee te kopen. De echte Metal Gear fans zullen het fantastisch vinden om het spel zo snel mogelijk uit te spelen en het liefst zonder ook maar één keer gevonden te worden. Op die manier verdien je namelijk de hoogste score. Metal Gear Acid heeft dus een lang genoege houdbaarheidsdatum voor de liefhebbers, maar daar zullen de meeste mensen niets van meekrijgen omdat ze voortijds al gestopt zijn.
Grafisch gezien zit Metal Gear Acid ook in orde. Het isometrische oogpunt doet zijn werk (op de eerdergenoemde problemen met de camera na), al vind ik het er allemaal niet zo heel bijzonder uitzien. De effecten en omgevingen, alles ziet er een beetje standaard uit. Vreemd is dat er tijdens het spel (te) vaak sprake is van slowdown, al helemaal als je je bedenkt dat dit ook gebeurt op momenten waarop er helemaal niets bijzonders aan de hand is. Wat wel uiterst mooi is, zijn de karakters en de filmpjes. De karakters zien er zeer gedetailleerd uit, al is er helaas vrij veel sprake van de welbekende kartelrandjes. Ook in Metal Gear Acid heeft de CODEC. De CODEC is het onzichtbare communicatiesysteem waarmee Solid met zijn meerderen in contact kan blijven.
Tijdens de CODEC gesprekken worden de characters door middel van tekeningen geschetst.
De gesprekken worden niet begeleid door stemmen. Dit is erg jammer, hoewel het waarschijnlijk een niet reële eis is om alle gesprekken (en dat zijn er een hoop) van stemgeluid te verwachten. Het is wel zo'n beetje het enige wat afbreuk doet aan de Metal Gear sfeer. Tijdens de levels wordt de actie begeleid door bombastische muziek, die uiteraard intenser wordt als je gevonden bent. Muzikaal is het spel zoals je van Metal Gear kunt verwachten bovengemiddeld. Het verdere geluid doet zijn werk, weliswaar af en toe een beetje dof.
|