Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Review:

Sonic Unleashed


Door Rene Groen op 05-12-2008 om 07:40
Bron: Gamed

Gamers zijn tegenwoordig niet snel tevreden. De titels die we spelen moeten termen bevatten als ‘episch’, ‘groots’ en ‘gevarieerd’. Een combinatie van dit alles zouden veel games omtoveren tot een wereldhit, maar in het geval van Sonic Unleashed is het tegenovergestelde het geval.

Sonic was vroeger de mascotte van SEGA, de held die weerstand kon bieden tegen Mario en volgens velen zelfs een stuk toffer was dan de rode loodgieter. Iedereen zal weten dat de status van de blauwe egel in de loop der tijd gedaald is, waarbij zijn populariteit gelijk stond aan een doorsnee fanboy ten tijde van Sonic the Hedgehog. De reden hiervoor lag puur bij SEGA zelf, zij zochten namelijk krampachtig naar manieren om een heerlijk concept te vermengen met andere elementen, om het zo gevarieerder, grootser en vooral epischer te maken. Voor iedere game ongetwijfeld een frisse wind door het genre, voor Sonic meer een natte scheet in het gezicht.

Met Sonic Unleashed beloofde SEGA beterschap, en de eerste beelden bij het opstarten van de game doen goede dingen vermoeden. Sonic zit op het spoor van Robotnik en op hoge snelheid zigzagt hij tussen vijanden door om uiteindelijk bij zijn doel te komen. Net wanneer het lijkt alsof Sonic voor eens en altijd met zijn vijand af zal rekenen is deze laatste hem voor en ontneemt hem al zijn krachten, waarbij hij tegelijkertijd de wereld in brokstukken uiteen laat scheuren. Wanneer Sonic weer ontwaakt op aarde ontmoet hij een nieuw personage die zijn geheugen kwijt is, en gedurende het verhaal moet je dan ook helpen zijn geheugen terug te krijgen, met Robotnik afrekenen en de wereld weer in haar oude staat herstellen.


Bij dit vorige vergeten we echter een belangrijk punt, en dat is dat Sonic niet ontwaakt als Sonic, maar als Werehog. Wat is namelijk het geval, wanneer het nacht is transformeert hij in een grootse, harige, maar vooral sterkere versie van zichzelf. Deze transformatie is niet alleen een verhaalelement, maar daadwerkelijk van invloed op de gameplay. Het spel is namelijk in drie delen te splitsen: de levels van Sonic, de levels van de Werehog en de tijd waarbij je door werelden rondloopt. Deze laatste zijn waarschijnlijk het saaiste element uit de game, je loopt rond in een gebied en kunt praten met mensen, waarbij je later in de game ook opdrachten voor ze kunt vervullen. Dit laatste is vaak niet veel meer dan een level herspelen, maar dan door deze binnen een bepaalde tijd te voltooien, of met een afgenomen levensbalk. Helaas is het praten met mensen een saaie aangelegenheid, het beperkt zich vaak tot het wisselen van één zin tekst en voegt inhoudelijk niets toe aan de game.

Stukken leuker, of beter gezegd; het beste element van de gehele game, zijn de levels waarbij je als Sonic door levels heen raast. In een mix van 2D en 3D herleef je de glorietijd door op volle snelheid ringen te verzamelen, je van vijanden te ontdoen en uiteindelijk een zo scherp mogelijke tijd neer te zetten door de beste route te zoeken. Een nieuw element hierbij is de side-step, met een druk op de knop doet Sonic een zijwaartse stap naar links of rechts om zo makkelijker elementen te verwijderen. Als SEGA de hele game had opgebouwd uit deze elementen had er onderaan een mooie cijfer van een 80 of hoger gestaan, maar 'als' telt natuurlijk niet.


De nachtlevels zijn namelijk totaal anders dan de daglevels, nu dien je namelijk als de Werehog te spelen en snelheid is geen element dat daarin thuishoort. Het spel transformeert zich tot een beat ‘m up game waarbij je vijanden te lijf gaat zonder dat hier al teveel tactiek bij komt kijken. Afgezien van wat (overigens slecht uitgewerkte) platformelementen en matige puzzels is hier verder weinig te beleven, en dat is nu juist het grote probleem van de game. Waarom moet ik levels, levels die twintig tot dertig minuten duren, doorlopen als een rare weerwolf, om vervolgens slechts enkele minuten te mogen genieten van levels waarin Sonic schittert als in zijn beste dagen? Het is een zware opgave om je steeds weer door deze saaie, eenzijdige levels te werken.

Naast dit alles voert Sonic ook een RPG element door. Of dit goed of slecht is laat ik in het midden, maar het zet je wel te denken. Waarom moet ik immers ervaringspunten uitdienen aan de snelheid van Sonic, dient de egel niet van zichzelf al als een sneltrein door een level heen te gaan? Het voelt om die reden ook meer als een krampachtige manier om vernieuwingen door te voeren, terwijl dit juist hetgeen is wat we tot de minpunten van de game kunnen bestempelen.


Op grafisch vlak volgt de game precies de lijn die we hierboven al beschreven hebben. De daglevels die we als Sonic spelen zijn kleurrijk en vrolijk en kennen, ondanks de snelheid, geen problemen om te spelen. Het zijn echter de nachtlevels en de werelden waar je rond loopt waar de problemen naar voren komen. Wanneer je tegenover veel vijanden staat zakt de framerate in en op veel punten krijg je veel problemen omdat de camera niet bij te stellen is. Omdat het spel gebruik maakt van een raar checkpointsysteem (ondanks het bereiken van checkpoints dien je soms toch een level geheel opnieuw te spelen) zul je meer dan eens een controller richting de TV werpen omdat je, buiten je eigen schuld om, weer opnieuw kunt beginnen. De stemmen zelf zijn van een zelfde wisselvalligheid, goede stemacteurs worden afgewisseld met mensen die totaal geen moeite doen om ook maar enige geloofwaardigheid uit je speakers te laten komen.

Sonic Unleashed is een game van hoge pieken en diepe dalen. Het team achter de game gaf aan met de Werehog levels te moeten komen, simpelweg omdat ze moeilijk alleen maar Sonic levels konden maken, daarmee zou het spel namelijk veel te kort worden. Dit is op zich niet erg, maar dan moeten de Werehog levels wel van een zelfde niveau zijn als die van Sonic, en dat is bij lange na niet het geval. Het spel is dan wel beter geworden dan Sonic the Hedgehog, maar kan daar totaal geen voldoening uit halen.
Beoordeling
Gameplay   50
Sound   60
Graphics   60
Replay   40

Krampachtige vernieuwingen doen Sonic Unleashed de das om.
51


07:40  Resistance 2
07:40  [Competitie] Super Smash Bros. Brawl
 Reacties (37)
 Pagina: 1 | 2
MarcianoNL op 05-12-2008 om 21:50 [Niv: 217 / Exp: 10864]
Dat valt erg tegen, sinds de aankondiging had ik hoop voor deze game en weer faalt Sega erin om een goede Sonic game neer te zetten. Ik zie Sonic nog steeds als de gamemascote naast Mario maar Sega moet echt meer uit die egel persen kwa games, het personage Sonic blijft vet. Goede review.

Gast (84.29.14.xxx) op 06-12-2008 om 09:11
slechte review. Het blijft allemaal een persoonlijke ondervinding. Ik heb sonic ook gespeeld en ik hou ervan dat ze alles hebben gedaan. Jammer dat de wherehog levels, niet gewoon sonic levels zijn met alleen platforming. De wherehog character zelf is geen sterk character, maar alles ziet er gelikt uit,ook de hub world vind ik zelf erg vet. Dat sonig langzamer is vind ik erg aangenaam. De oude sonic was ook geen vliegend beest.

Rene Groen (Eindredacteur) op 06-12-2008 om 10:22 [Niv: 752 / Exp: 37605]
Je geeft aan dat het een slechte review is, om me vervolgens op vrijwel alle punten gelijk te geven. Immers, de Werehog levels zijn niet goed uitgewerkt, het karakter is niet sterk en alles ziet er weliswaar redelijk uit, maar van begin tot eind zijn alle Werehog levels weinig gevarieerd. Bedankt dat je het dus toch op vrijwel ieder punt met me eens bent

No'tje op 06-12-2008 om 13:54 [Niv: 205 / Exp: 10254]
Het ziet er redelijk uit..
Jij valt niet serieus te nemen ik stop nu met discussiëren en de game heeft een dikke 8.6 verdiend. Misschien maak ik mijn eigen review wel als ik hem heb uitgespeeld. Ik ben nu verder in het spel, en ik weet dus waar ik het over heb.

Rene Groen (Eindredacteur) op 06-12-2008 om 17:59 [Niv: 752 / Exp: 37605]
Precies, het ziet er redelijk uit, en de 60 is daar een goed cijfer voor. Het valt me op dat games die volgens mensen 'redelijk' bevonden wordt ook maar meteen een 80+ moet scoren, wij scheiden echter de kaf van het koren en geven alleen de echte topgames een 80+. Dit kun je streng noemen, misschien zelfs onrechtvaardig, maar een redelijke game hoort simpelweg geen hoog cijfer te krijgen, dat is weggelegd voor de toptitels.

dark lars op 06-12-2008 om 19:23 [Niv: 108 / Exp: 5400]
fable 2 ziet er anaders ook redelijk uit en die krijgt een veel hogere score voor gfx zodat de totaal score beter is. Hoezo is wat ik nu zeg niet waar?

Rene Groen (Eindredacteur) op 06-12-2008 om 19:31 [Niv: 752 / Exp: 37605]
Het is helemaal waar wat je zegt, Fable II kreeg op grafisch gebied een veel hoger cijfer omdat de game dit verdient. Gebieden waren daarin gevarieerd, steden leefden, personages zagen er tof uit en zo kan ik nog wel even doorgaan. Als ze dit ook bij Sonic Unleashed hadden gedaan was het grafische cijfer hoger, en daarmee ging het totaalcijfer wellicht ook wat omhoog.

Gewijzigd door Rene Groen op 06-12-2008 om 19:31

Gast (84.29.14.xxx) op 07-12-2008 om 15:20
de graphics verdienen wel zeker hoger. Ik ben zelf een 3d modeller en weet zelf ook wel wanneer iets er erg goed uit ziet of niet.De Daglevels zijn meer dan voldoende om de graphics een 8 te geven.

Assasins creed is ook zeker niet gevarieerd, is bijna allemaal hetzelfde, maar de graphics (de engine, de bump mapping, displacement mapping, etc. Alles is goed. Dat zijn de graphics ) of iets gevarieerd is of niet hoort bij een andere onderdeel te vallen en niet bij de graphics.

En ja ik geef je gelijk op de punten die je aangaf. Maar jij vind dat punten om het een onvoldoende te geven. Ik vind de positieve punten meer dan voldoende voor een 8-

Rene Groen (Eindredacteur) op 07-12-2008 om 20:16 [Niv: 752 / Exp: 37605]
Je mag dan wel een 3D Modeller zijn, ook jij moet begrijpen dat één derde van een game (Sonic levels, Werehog levels en de hub wereld) niet voldoende is om de game dus maar een 80 te geven.

Gast (85.147.21.xxx) op 08-12-2008 om 08:43
ook de hub worlds zien er goed uit. En de wherehog levels zien er ook goed uit alleen minder. Als de daytime levels een 9 verdienen en de wherehog een 7 is het nogsteeds een 8. Kwa graphics. Dat je persoonlijk de game een 5 waard vind , dat kan natuurlijk. Niet iedereen waardeert bepaalde keuzes.

Het is alleen zonde dat veel mensen een game door slechte reviews overslaan , terwijl ze hem als ze hem naderhand in de afprijsbak kopen toch echt super vinden. Dat ondervind ik zelf heel erg vaak en dan voel ik me toch beetje getricked, omdat je vertrouwd op reviewers.

Ik bemerk toch dat de mening van reviewers heel persoonlijk is en niet echt in de context van iedereen ( of de groep voor wie de game eigenlijk grotendeels is ) schrijven.

No'tje op 08-12-2008 om 18:11 [Niv: 205 / Exp: 10254]
@ Rene

Heb hem inmiddels uitgespeeld maar ik de problemen meer vinden in dit review:

http://www.gamer.nl/doc.php/49007/Sonic-Unleashed/1

Dan alsnog vind ik hem een minstens 7 waard naar mijn mening.

Gewijzigd door No'tje op 08-12-2008 om 19:43

Tempt op 10-12-2008 om 15:53 [Niv: 26 / Exp: 1323]
Had echt zoveel hopen van deze game.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Sonic Unleashed
Type:
Game
Releasedatum:
28-11-2008
Ontwikkelaar:
SEGA Sammy Holdings
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:








Meer media