Review: Motorstorm: Pacific Rift
Door Roderick op 09-11-2008 om 11:10
|
Bron: Gamed
|
Begin 2007 lanceerde de PlayStation 3 in Europa en met die lancering kwamen eigenlijk twee prima games mee. Resistance en Motorstorm. Beide games krijgen dit jaar een vervolg en Motorstorm: Pacific Rift is als eerst aan de beurt. Een makkelijk vervolg of een ware verbetering? Je leest het in de review.
Motorstorm bracht een hele boel leuke elementen naar het arcade racing genre, allereerst de combinatie van voertuigen in een race. Natuurlijk hebben we wel eens verschillende typen auto’s naast elkaar zien rijden en is de toevoeging van een tweewieler ook niet speciaal meer, maar in Motorstorm gaat dat even anders. Elk voertuig heeft namelijk een verschillend gedrag op de verschillende ondergrond die over de enorme banen verspreid zijn. Per voertuig bestaat een ideale route waarmee een rondje over de baan het snelst gaat. De intense gameplay en schitterende graphics maakten van de game een topper.
Motorstorm is echter geen topper zonder enorme problemen. De laadtijden in de game waren bijvoorbeeld veel te lang, waarbij zelfs het laden van een voertuig te lang duurde. Ook de hoeveelheid banen schoot flink tekort. De gamer met een credit card en een paar euro extra op de bankrekening kreeg uiteindelijk een stuk meer banen. Dit is echter niet voor iedereen mogelijk, je moet zoals gezegd een credit card hebben. Grootste probleem die ik persoonlijk had met de eerste Motorstorm was het gebrek aan een splitscreen modus. Samen met vrienden had ik zeker lol met de game, maar dat was alleen tegen de computergestuurde racers. Het zou pas echt intens worden als we tegen elkaar konden racen.

In Motorstorm: Pacific Rift zijn al deze problemen opgelost. Inmiddels is met maximaal vier spelers in splitscreen te spelen, laadt de game een heel stuk sneller en zijn er een boel meer banen aanwezig. Bovenop dit alles is er een Monster Truck toegevoegd, zijn er nieuwe racetypes aanwezig en is de singleplayer langer. De belangrijkste verandering aan het vervolg is echter de compleet nieuwe setting. Het eerste Motorstorm deel werd verweten eentonig te zijn door alleen in een woestijn plaats te vinden, dus met Motorstorm: Pacific Rift verlaat men de woestijn en heeft men gekozen voor een tropisch eiland. Dit tropische eiland laat verschillende omgevingen toe waar op geracet kan worden. De traditionele funfactor is door deze toevoegingen en de prima gameplay die we uit deel 1 al hadden alleen maar groter geworden.
Op het nieuwe tropische eiland is er het strand, de tropische bossen, een baan langs een waterval, een baan over een hete berg vol stenen en lava, een baan door een soort pakhuis met bijbehorende hillbilly farm en ga zo maar door. De afwisseling is in dit deel dus een stuk groter. De keuze voor het tropische eiland heeft invloed op de gameplay, naast de looks. Zo is er gebruik van water, dat je voertuig kan vertragen, maar ook je boost af kan koelen. Tevens is er vuur, dat er weer voor kan zorgen dat je boost wel heel snel oververhit. De verschillende routes die ideaal zijn voor verschillende voertuigen zijn nog steeds aanwezig, wat voor een enorme hoeveelheid diepte in een arcaderacer blijft zorgen. De verschillende voertuigen reageren ook nog steeds op elkaar. Met een motor moet je het bijvoorbeeld niet direct op willen nemen tegen een vrachtwagen, maar heeft wel truukjes om zich prachtig om (of over) auto’s heen te manoeuvreren. De nieuwe Monster Truck heeft compleet nieuwe voor- en nadelen.
De besturing van de voertuigen verdient nog wat verbetering. Elk voertuig verschilt enorm wat betreft besturing en zoals we van Motorstorm verwachten hebben verschillende ondergronden verschillende effecten op de voertuigen in de game. De ideale weg vinden zorgt er dus voor dat je zo weinig mogelijk moeite hebt met de besturing in de game, die toch vrij pittig is. Het wordt helemaal pittig aangezien sommige voertuigen (de rally car met name) alleen maar gemaakt lijken om te glijden. Dit voelt niet goed en geeft je het gevoel dat het gebrek aan controle niet aan jouw skills ligt, maar aan het voertuig. Ook is de besturing soms niet precies genoeg voor de enorme hoeveelheid obstakels die soms op en rond de banen liggen. Verder niets dan complimenten over de gameplay: de game kent veel diepte en uitdaging voor een arcaderacer, maar blijft toch lekker simpel, een prima formule.

Motorstorm is een uitstekend ogende game en Pacific Rift doet daar nog een klein schepje bovenop. De verschillende omgevingen zien er stuk voor stuk goed uit. Dankzij de variatie in omgevingen is ook het kleurgebruik in de game een stuk gevarieerder geworden en zijn de effecten spectaculairder dan in deel 1. Verwacht dus mooiere crashes, betere lichteffecten en meer gedetailleerde omgevingen. De soundtrack is, net als in het eerste deel, opzwepend en past perfect bij de game. Geluidseffecten zijn helaas minder goed. Dit komt doordat het geluid van de boost alles overstemt, eentonig is en heel snel begint te vervelen. Het geluid van de motor had in verhouding een stuk luider gemogen.
Met het vergroten van de funfactor, het toevoegen van een stuk meer variatie, het verbeteren van de problemen van het eerste deel en dan eindelijk die splitscreen modus is Motorstorm: Pacific Rift een topper in het genre geworden. Simpele, maar doeltreffende gameplay die toch een nette hoeveelheid diepte heeft, waar vind je dit anno 2008 nog? Heb je zin in vele dolle avonden racen met vrienden, dan is dit je game.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
87 |
Sound |
74 |
Graphics |
91 |
Replay |
85 |
Fun²
|
89 |
|
|
|
11:17 Engelstalige screens Theresia: Dear Emile
11:09 Screens SEGA Mega Drive Ultimate Collection
|
Reacties (31) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
S1xtuS
op 09-11-2008 om 18:38
[Niv: 27 / Exp: 1344]
|
demo vond ik kut, dus ga hem niet halen
|
|
Gast (80.126.109.xxx)
op 10-11-2008 om 11:46
|
dit spel is echt waanzinning. wat me opviel is dat in het begin niet veel mensen dit spel online speelde.
maar doordat dit spel waarschijnlijk goeie mond op mond reclame heeft. zie je steeds meer mensen dit spel online spelen.
dit is zondermeer beste offroad arcade racer ooit gemaakt.
wat wel zo is , is dat het spel moeilijk is voor beginners. het is ook meer een game voor hardcore gamers.
ik heb gisteren het complete festival goud gehaald.
dus mensen die dit spel niet leuk vinden kan op 2 dingen wijzen.
1. ze houden niet van offroad race games.
2. ze zijn niet goed genoeg en dissen dan het spel.
dus ik denk dat we er wel van uit kunnen gaan dat het punt nummer 2 is.
ach voordat soort mensen is er altijd nog de game Pure. leuke race game ook alleen meer voor casual.
|
|
Gast (92.66.111.xxx)
op 11-11-2008 om 11:24
|
De demo was pauper dus ik haal hem ook niet.
|
|
Gast (193.190.238.xxx)
op 13-11-2008 om 19:33
|
ubervet spel ben al vrij ver :)
|
|
Gast (81.243.249.xxx)
op 17-11-2008 om 21:30
|
_O_
|
|
Gast (91.180.135.xxx)
op 01-12-2008 om 19:56
|
demo vond ik wel "vet" om het op z'n hollands te zeggen (heb niks tegen Nederlanders) kdenk dat ik dit spel wel haal
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|