Sinds kort is het alweer vierde deel van de RPG serie Suikoden uit. Dit maal heb je verschillende schepen onder je hoede, in het begin een kleine zeilboot en later complete vloten. In de review bekijken we of Suikoden IV net zo goed is als de ondergewaardeerde eerdere delen.
De verhalen van de verschillende delen zijn altijd al de speerpunten van de Suikoden serie geweest. Altijd draait het weer om verschillende landen en keizerrijken die met elkaar in oorlog zijn. Op zich niet veel bijzonders maar de verschillende intriges en de manier van vertellen hebben het altijd al zeer boeiend gemaakt om Suikoden te spelen. De basis van het verhaal is realistisch maar zoals in elke RPG zijn er altijd wel weer wat surrealistische elementen te vinden zoals verschillende mythologische monsters.
In het vierde deel van deze serie begin je als nieuwe rekruut bij de marine van het staatje Razril. Al snel voer je patrouilleopdrachten uit en breng je goederen naar een naburig stadje. Alles is vredig en als er al vijanden zijn, ontstijgt dit niet het niveau van een middelmatige bandiet. Maar uiteraard kan het niet zo blijven in een RPG. Na een tijdje wordt je onrechtvaardig uit de marine gekickt en gedegradeerd tot een verschoppeling die dient te overleven met minimale hulpgoederen. Ook blijkt de beruchte Troy bezig te zijn met een heuse invasie op allerlei staten. Tijd voor onze naamloze held (tenminste, je mag hem zelf een naam geven) om in actie te komen!
Ook in Suikoden IV wordt weer gebruikt gemaakt van de zogenaamde 'random encounters'. Als je dus rondloopt in een gevaarlijk gebied, kan er op elk moment omgeschakeld worden naar een apart vechtscherm. In het vechtscherm geef je je vier (in tegenstelling tot de vorige Suikoden-delen waarin je zes karakters in de gevechten kon gebruiken) gekozen karakters orders. Vervolgens volgen ze deze orders op in volgorde van hun snelheidsstatistiek. Ondertussen maken de vijandelijke monsters uiteraard ook nog hun beurten.
Het vechtsysteem
Onder de verschillende orders vallen de standaard acties zoals aanvallen of verdedigen, waarmee je de toegedane schade van de tegenstander kunt verminderen. Ook kun je een aantal runes equipen waarmee je verschillende magische aanvallen kunt uitvoeren. Tot slot kun je ook nog verschillende comboaanvallen loslaten op de vijand. Dit zijn aanvallen die je met meerdere karakters kunt uitvoeren. Sommigen zijn zelfs uit te voeren met vier verschillende karakters. Op zich is het gevechtssysteem van Suikoden IV niets bijzonders, maar het ziet er zeer dynamisch uit doordat alle acties snel achter elkaar uitgevoerd worden.
|