Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Review:

Space Siege


Door Cor op 24-08-2008 om 11:44
Bron: Gamed

Dungeon Siege 1 en 2 zijn bekende actie RPG's van Gas Powered Games, die in het verleden goed ontvangen zijn. Recentelijk is Space Siege verschenen, een spirituele opvolger van Dungeon Siege. Of deze net zo goed is, kun je hier lezen.

Zoals de naam al doet vermoeden is Space Siege de sci-fi tegenhanger van Dungeon Siege. In plaats van een weg te hakken door kerkers heen ben je in deze game bezig aliens af te slachten op een ruimteschip. In de game is de aarde aangevallen door de Kerak, een buitenaards ras, en de mensheid vlucht weg op massieve ruimteschepen. Jij speelt met Seth Walker, een lid van het Allied Security Force, en bent aanwezig op het schip Armstrong. Dit schip wordt onderweg door de Kerak aangevallen. Het is jouw rol om de overlevenden te redden en de Kerak van het schip te verwijderen. Het verhaal is niet bijster origineel, maar dat is ook niet wat je hoeft te verwachten van een actie RPG. Wel kent het plot enkele twists die het verhaal wat meer interessant weten te houden, hoewel deze plotwisselingen wel aardig cliché zijn en je ze al vaak ver van tevoren vermoedt. In de game vind je ook data pads die geluidsopnamen bevatten van verschillende mensen aan boord, zoals je ze bijvoorbeeld ook vindt in Doom 3 of Bioshock. Dit weet het verhaal wat meer substantie te geven door de gebeurtenissen vanuit andere oogpunten te belichten.


Wat de gameplay betreft hoef je enkel van objective naar objective te gaan op het schip, en onderweg alle vijanden neerschieten die je tegenkomt. De levelopbouw is hierbij bijzonder lineair, dus je krijgt weinig keuzes over de kant waar je heen wil gaan; vaak hoef je alleen maar gangenstelsels te volgen die vanzelf van ruimte naar ruimte leiden. De besturing werkt voornamelijk met de muis: je vuurt je wapen af door met de rechtermuisknop op een vijand te klikken en je loopt met de linkermuisknop. De nummertoetsen op je toetsenbord dienen om verschillende vaardigheden te activeren. Onder deze vaardigheden vallen bijvoorbeeld zaken als het doen van een sterke afstandsaanval of het activeren van een tijdelijk schild. Ook het gooien van granaten of het neerzetten van afweergeschut hoort bij je vaardigheden. Een gemis met de besturing is dat je Seth niet kunt verplaatsen met het toetsenbord. Dit betekent dat wanneer je vijandelijk vuur wil ontwijken je moet ophouden met schieten om snel ergens te klikken om weg te rennen, iets wat nogal vervelend werkt. Lopen en schieten tegelijk is onmogelijk. Een ander puntje met de besturing is dat je de besturing niet kunt aanpassen, iets wat je van een pc game toch wel mag verwachten.

De AI van de vijanden in de game is niet erg goed. Vijanden komen vaak in twee soorten: de ene loopt op je af om je van dichtbij aan te vallen, de andere blijft op een afstandje stilstaan en op je schieten. De tactieken van de vijand kennen verder niet meer diepgang, je hoeft niet te verwachten dat ze bijvoorbeeld dekking gaan zoeken.

Je hoeft in de game geen rekening te houden met een inventaris, want deze ontbreekt volledig. Je kunt maar een handjevol items oppakken, zoals healing kits of granaten, die hun eigen sneltoets hebben. Ook kom je om de zoveel tijd een nieuw wapen tegen, dat toegevoegd wordt bij de lijst van wapens die je hebt, en die je kunt uitkiezen wanneer je wil. Wat je echter het vaakst tegenkomt in de game zijn upgrade materials, die je bij een werkbank (welke bijna overal staan) kunt gebruiken om je karakter of wapens te verbeteren op verschillende vlakken. Het systeem zorgt ervoor dat je nooit hoeft te pauzeren om je inventaris te rangschikken of je spullen te verkopen, en houdt de actie er dus goed in, maar het heeft het grote nadeel dat het verzamelen van 'loot' compleet uit de game ontbreekt. Het vergaren van een goede uitrusting is bij veel actie-RPG's een belangrijke drijfveer, die in Space Siege ontbreekt. Doordat je geen inventaris hebt, kun je je karakter ook niet uitrusten met unieke armor of bijzondere wapens.


De game kent wel een skill tree, zoals gebruikelijk in veel RPG's. In de game krijg je geen experience. In plaats daarvan krijg je na het afmaken van een missie twee punten die je op de skill tree kunt verdelen. Dit geeft je wat mogelijkheden je karakter uniek te maken, hoewel de opties voor verschillende paden vrij gelimiteerd zijn; je kunt enkel kiezen uit combat en engineering. Daarbij komt ook dat de meeste keuzes neerkomen op het verbeteren van een of andere statistiek: de ene upgrade geeft je bijvoorbeeld een hogere kans op critical hits, de andere verhoogt je armor. Er zijn maar weinig opties op de skill tree die je nieuwe vaardigheden geven die je tijdens een gevecht zou kunnen gebruiken, waardoor het verdelen van punten op de skill tree een weinig interessante gebeurtenis wordt.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   57
Sound   68
Graphics   63
Replay   55

Deze actie RPG mist een flinke dosis RPG.
59


11:45  Het Zweedse LEVEL met cijfers
11:32  [Exclusief] Home betascreens
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Butoden op 24-08-2008 om 20:51 [Niv: 18 / Exp: 918]
Jammer, leek me wel de moeite waard.

Robert op 26-08-2008 om 09:24 [Niv: 206 / Exp: 10294]
ik vond de demo anders best wel oke, een 59 klinkt dan ook wel een beetje te negatief.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Space Siege
Type:
Game
Releasedatum:
22-08-2008
Ontwikkelaar:
Gas Powered Games
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:








Meer media