In 2002 ontwikkelde Ensemble Studios de PC titel Age of Mythology, dat snel een kritisch en financieel succes bleek. Nu komt Age of Mythology ook naar de Nintendo DS dankzij THQ en de Foundation 9 studio Griptonite Games.
Age of Mythology verschijnt eind 2008 op de Nintendo DS met de titel Age of Empires: Mythologies. Age of Empires: Mythologies gebruikt de engine van Age Empires: Age of Kings, maar in aangepaste vorm, deze vormt duidelijk een goede basis voor Mythologies. Age of Kings was de eerste Age of Empires titel op de Nintendo DS en deze scoorde in 2006 een 80 op Gamed. De engine van Age of Kings is overigens ook het enige wat wordt hergebruikt uit die game, het AI systeem bijvoorbeeld is compleet nieuw en de grafische engine is stevig onder handen genomen voor de nieuwe stijl. Griptonite wil hiermee voldoende variatie aanbrengen ten opzichte van de voorganger, het is niet zo dat deze dingen niet voldeden in Age of Kings. Het succes van Age of Kings was juist een reden om Mythologies te ontwikkelen.
De ontwikkeling van Mythologies startte ook onmiddellijk na de release van Age of Kings. Iedereen binnen Foundation 9 besefte meteen dat men een hit had. Age of Kings ontwikkelaar Backbone had echter andere plannen waardoor The Sims 2 DS ontwikkelaar Griptonite Games aan het werk mocht. Age Empires: Mythologies is een Turn Based Strategy spel waarbij de spelers om de beurt hun eenheden verplaatsen en elkaar laten aanvallen. De gameplay hierbij is te vergelijken met Advance Wars en Age of Kings. Elke beurt kun je alle personages een bepaald aantal vakjes bewegen waarna ze kunnen aanvallen indien een vijand in hun bereik staat. Elke eenheid heeft een bepaalde aanval, een bepaalde zwakte en een bepaalde sterkte. Deze sterktes en zwaktes moet je gebruiken om de tegenstander te verslaan. Tijdens deze strijd moet je ook gebouwen construeren om extra mogelijkheden te winnen.
Een klacht bij het origineel was de spelduur, een simpel gevecht kon lang aanslepen waardoor Age of Kings niet geschikt was voor een kort spelletje. In Mythologies heeft men de gevechten ingekort, een gevecht zal ongeveer twintig minuten duren waardoor de game beter geschikt is voor een handheld. Mythologies wordt echter niet korter in de totale speelduur, de game bevat drie campagnes - in tegenstelling tot Age of Mythology - waarbij de speler drie verschillende samenlevingen bestuurt. De speler begint in Egypte waar je de troepen van de Egyptische koningin helpt in haar strijd. Daarna verplaatst de speler zich naar Scandinavië waarin de speler samen met de Noormannen de Ragnarok moet vermijden. Uiteindelijk reis je ook af naar Griekenland waar je controle krijgt over de Grieken. De drie samenlevingen zijn ook bruikbaar in de multiplayer die offline en online speelbaar is.
Online multiplayer is een nieuwigheid ten opzichte van Age of Kings. Offline kun je nu ook gamesharing gebruiken zodat je maar één exemplaar van de game nodig hebt. Bij elke multiplayerpartij kun je de regels instellen. Met deze drie samenlevingen kun je spelen in vier verschillende omgevingen. Elk van deze beschavingen heeft een grote variëteit aan nieuwe eenheden waarbij de helden de belangrijkste zijn. Deze helden zijn onder andere mythologische beesten en goden uit de Griekse, Egyptische en Noorse geschiedenis. Je moet hierbij denken aan centauren, Hercules en Perseus. Je zult echter eerst tempeltjes moeten bouwen om een god te laten verschijnen. Bij het bouwen van deze tempeltjes kun je kiezen welke god je aanbidt. Deze magische wezens vormen ook je tegenstander, in Egypte moet je bijvoorbeeld tegen de god Anubis en de Kraken vechten. Hopelijk wordt het vechten tegen deze Goden ook een beetje leuk en blijkt Age of Empires: Mythologies een goede game.
|