Misschien begrijp je het allemaal niet. Dat enthousiaste gedoe over die felgekleurde personages die als gekken op en neer springen op een chaotisch speelveld dat constant in beweging is. Misschien vraag je je zelfs af wat hier in godsnaam leuk aan moet zijn. Ik betwijfel of ik die vraag kan beantwoorden in deze review, eigenlijk zou je de game gewoon eens moeten spelen.
Het nadeel hiervan is dat nieuwe spelers vaak niet echt mee kunnen komen met de gevorderden. Gelukkig biedt de game je de mogelijkheid om een potje op allerlei punten aan te passen waardoor het spel toch weer spannend kan worden en uitdaging blijft bieden voor iedereen. Deze opties zijn ook toegankelijk als je online speelt tegen mensen waarvan je de Friendcode hebt. Als je tegen onbekenden speelt zijn er helaas maar 2 modes toegankelijk. Daarbij is er online regelmatig sprake van lag, mis je de interactie met je medespelers en moet je vaak enige tijd wachten totdat een potje begint. Door dit soort dingen blijft SSBB toch gewoon het leukst in de offline meerspelerstand.

Wat er dan precies zo leuk is? Nooit weten hoe een potje zal gaan lopen, tegenspelers verrassen met goed getimede aanvallen, voorwerpen die opeens verbazend handig werken en soms ontzettend tegenvallen, tactieken die toch niet blijken te werken, smash ballen waar iedereen als een gek op af springt, zwaardgevechten, vechten in de lucht, spelers van het speelveld afslingeren en met een hamer iedereen kapot slaan. Het is moeilijk uit te leggen, maar Smash zit gewoon zó goed in elkaar en elk rustig potje veranderd binnen de kortste keren in een hectisch slagveld.

Dit alles geldt voor alle delen in de Super Smash Bros. serie en eigenlijk biedt Brawl vooral meer van hetzelfde. Toevoegingen als een Stage-builder, spectator mode, co-op, nieuwe personages, nieuwe voorwerpen, nieuwe levels en keuze in muziek zijn leuk en maken Brawl de beste in de serie, maar uiteindelijk zul je met Melee net zoveel plezier kunnen hebben. De intrede van een online mode, meer toegankelijkheid voor nieuwe spelers (door variabele moeilijkheidsgraden) en een uitgebreidere singleplayer (Subspace Emissary en Events) zijn echter geen kleine dingen en zorgen ervoor dat je meer dan waar voor je geld hebt bij de aanschaf van Super Smash Bros. Brawl.
|