Misschien begrijp je het allemaal niet. Dat enthousiaste gedoe over die felgekleurde personages die als gekken op en neer springen op een chaotisch speelveld dat constant in beweging is. Misschien vraag je je zelfs af wat hier in godsnaam leuk aan moet zijn. Ik betwijfel of ik die vraag kan beantwoorden in deze review, eigenlijk zou je de game gewoon eens moeten spelen.
Vorige week hadden we al veel aandacht voor Super Smash Bros. Brawl. In een uitgebreide reeks features behandelden we het vechtsysteem, de gamemodes, de oude bekende personages, nieuwkomers en de geheime karakters. Dat die aandacht terecht was kun je al concluderen aan de hand van het cijfer onderaan deze pagina. Maar laat ik dat cijfer dan ook even onderbouwen.
Als je voor het eerst Brawl opstart zul je waarschijnlijk gelijk de Subspace Emissary induiken. Dit is het belangrijkste singleplayer gedeelte van de game en is een beetje gebaseerd op het speltype ‘Adventure’ uit Melee, maar dan met meer platformgedeeltes en minder vechten. Verder is er meer aandacht voor het verhaal, dat wordt verteld door middel van mooie tussenfilmpjes. Echt diepgaand wordt het echter allemaal niet en eigenlijk doen de tussenfilmpjes je vooral verlangen naar grootse 3D-avonturen met Donkey Kong, Pit en de andere Nintendo helden. Dat wil niet zeggen dat de Subspace Emissary niet vermakelijk is om te spelen. Het is namelijk wel vermakelijk, niet meer, niet minder. Het uitspelen van de Subspace Emissary zal je zo’n dikke tien uur kosten, maar dan heb je ook meteen het grootste deel van de stages en personages vrijgespeeld én je hebt kunnen wennen aan de verschillende karakters. Kortom, je bent klaar voor het echte werk.

Dat echte werk, dat is de multiplayer, die dit keer zowel online als op de bank met vrienden kan worden gespeeld. Je hebt de keuze uit een gigantische hoeveelheid Nintendo characters en andere bekende personages uit de wereld van de videogames, waarmee je het strijdtoneel betreedt. Vorige week beschreven we op Gamed al elk karakter uitgebreid, dus dat zal ik nu achterwege laten. Goed is in ieder geval dat de nieuwe karakters zeker niet onder doen voor de oude bekenden. En nog meer dan eerder is er verschil in het vechten met de personages, wie met Link alle gevechten wint kan best met Captain Olimar keer op keer falen. Dit resulteert erin dat iedereen al snel zijn of haar eigen favoriete karakters heeft die goed aansluiten op de eigen speelstijl.

Super Smash Bros. Brawl pak je gemakkelijk op, maar echt succes zul je pas hebben als je de verschillende aanvallen goed uit je hoofd kent en daarbij precies weet wanneer je ze moeten inzetten. Brawl is net als zijn voorgangers niet simpelweg op de knoppen rammen, al is dat wel dé manier om het spel te leren. Toevoegingen als de Smash Ball en Assist Trophies zorgen voor een wat grotere geluksfactor, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mario Kart pak je bij SSBB nog steeds eerder de winst op je eigen vaardigheden dan op geluk.
|