Als we Cliff Blezinski mogen geloven kan de Gears of War serie voort blijven staan zolang de populariteit aan blijft houden, dit jaar kunnen we in ieder geval uit kijken naar een sequel.
IGN mocht aan de slag met de multiplayer van de game en kwamen met de volgene bevindingen thuis:
- Het coversysteem is niet zozeer aangepast, maar wel verbeterd. Blezinski geeft aan dat het systeem al zeer goed werkte, maar dat 'goed' niet voldoende was, het moest fenomenaal zijn.
- Er zijn nu vijf-tegen-vijf matches, één speler per team extra in vergelijking met het eerste deel. Niet alleen zijn spelers gewend om in teams van vijf te spelen, het zou ook beter aansluiten bij de maps.
- De mode Meat Flag is een variant op Capture the Flag, in dit geval is de 'Flag' echter een persoon. Als lopende vlag dien je uit de handen te blijven van andere spelers, er is echter nog niet bepaald welke karakters uit de singleplayer in deze rollen geplaatst worden. Op dit moment maakt het team gebruik van Franklin, dit hoeft echter niet zo te blijven.
- Wingman is een andere multiplayervariant, te spelen met een vijftal teams van twee personen. Als team open je de jacht op elkaar, tegelijkertijd moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je teamgenoot veilig blijft, alleen dan kun je respawnen wanneer je dood gaat. De maps waarop Wingman zich afspeelt zijn van gemiddelde grootte, dit houdt de gevechten spannend en hierdoor blijven ze vlot door lopen.
- Guardian is een vijf-tegen-vijf mode waarin één speler de rol van Guardian krijgt toegewezen. De Guardian is de sterkste speler in het team, maar tevens de zwakste schakel. Wanneer deze speler namelijk dood is, is de rest van het team zeer kwetsbaar. Het lijkt logisch om de Guardian achterin te houden bij je team, gezien zijn sterkte kunnen er echter andere tactieken bedacht worden.
- Zoals bekend zijn er nu de gevechten tussen karakters met een kettingzaag. Gedurende zo'n drie seconden dienen beide spelers zo snel mogelijk de B-knop in te drukken, degene die dit het beste doent wint het duel en zaagt de ander aan stukken. Gedurende zo'n gevecht dreigt er echter wel constant gevaar, wanneer je in een kettingzaaggevecht zit kan de vijand je nog altijd neerschieten.
- Het geweld is nog altijd aanwezig, volgens Blezinski is dit geweld echter nooit aanstootgevend, maar toch vooral hilarisch bedoelt.
- Nieuw zijn de draagbare schilden, hier kun je je achter verschuilen ter dekking of in de grond rammen voor een aanval.
- De graphics van Gears of War waren al zeer goed te noemen, met de sequel doet Epic Games hier nog een stapje overheen. Eén van de redenen dat de graphics beter zijn is volgens Blezinski de verandering in het licht, ze zijn van realistisch licht naar filmlicht gegaan. De uitleg hiervan is dat de karakters er nu vooral beter uit zien in tegenstelling tot realistisch. Andere effecten zijn realistisch water en zandzakken die langzaam leeg lopen als je er een gat in maakt.
- De multiplayer van Gears of War was al zeer goed, we moeten om die reden ook niet zozeer aanpassingen verwachten, als wel optimalisaties. De gevechten zijn strakker, beter en geconcentreerder, maar tegelijkertijd nog steeds vertrouwd. Epic heeft getracht een balans te vinden in de innovatie: genoeg om gamers tevreden te stellen, maar niet teveel om ze weg te jagen.
- Het is mogelijk om ranked en unranked matches in teamverband te spelen, middels een veto wordt vervolgens het level bepaald.
- De Player Cam is verbeterd, veiligheidscamera's zijn weggehaald en vervangen door gevechscamera's. Met deze camera's kun je de acties op de map volgen, of simpelweg de map verkennen zonder dat je je hierbij direct op de actie richt. Er zou tevens een camera komen die de beste, bloederigste en meest actievolle plaatjes bewaard om zo online te laten zien, Epic bleef hier echter nog stil over.
- IGN was nog niet heel tevreden over de Security, dit echter vooral omdat het een map is die je moet leren kennen, iets waar ze in de speelsessie niet voldoende tijd voor hadden. Het favoriete level was River, een map die gescheiden is door een rivier. Door de gevechten bij de brug meer leven te geven zijn er ook torens geplaatst waar snipers aan de slag kunnen, IGN vindt het dan ook een map met een goede combinatie voor alle type spelers.
- Cliff Blezinski zegt geen druk te voelen bij het ontwikkelen van de game, ze laten hun hart tijdens de ontwikkeling spreken. Het team kijkt tevens naar de foute beslissingen bij het eerste deel, zo zouden ze het verhaal te weinig gevolgd hebben en teveel gekeken hebben de creatie van een blockbuster titel. Opvallend is dat het team vooral geen game wil maken die op Metal Gear Solid lijkt, een game die volgens Blezinski te passief is.
- Het team heeft totaal geen moeite met de ontwikkeling op de Xbox 360, ze maken schitterende plaatjes waar je een huis zou willen bouwen en je 's ochtends van je koffie wilt genieten.
Hieronder nog een nieuwe video in de vorm van een multiplayer special.
Jelle Havermans
op 26-06-2008 om 07:56
[Niv: 103 / Exp: 5158]
zal wel een verslavende multiplayer krijgen, als ze inderdaad alle mindere dingetjes fixen kan het bijna net zo leuk worden als COD 4.
chemos
op 26-06-2008 om 08:00
[Niv: 23 / Exp: 1133]
Ik speel nogsteeds bijna elke dag GOW1, gow2 zou daar verandering in kunnen brengen
JaMiEvld
op 26-06-2008 om 09:08
[Niv: 12 / Exp: 581]
ziet er egt suppppppppeeeeeerrrrrrrr wreed uit
Gast (85.147.12.xxx)
op 26-06-2008 om 09:21
Door deze game ga ik weer een Xbox halen.
Roderick
op 26-06-2008 om 11:52
[Niv: 417 / Exp: 20866]
Tof interview. De multiplayer krijgt heel veel nieuws mee en lijkt weer net zo veel gespeeld te gaan worden als deel 1. Ook de singleplayer moet haast wel geweldig worden. Mijn most wanted game van het jaar
Master Bates
op 26-06-2008 om 11:57
[Niv: 64 / Exp: 3216]
doe mij maar warzone gridlock 10/19 rounds
Gast (83.83.107.xxx)
op 26-06-2008 om 13:18
waarom moet ik elke keer inloggen als ik weer op gamed kom dat was eerst nooit
anyway... kan niet wachten
spartans
op 26-06-2008 om 13:36
[Niv: 205 / Exp: 10270]
nice!
im2
op 26-06-2008 om 14:28
[Niv: 574 / Exp: 28719]
De multiplayer van deel 1 heb ik nooit veel gespeeld maar met de nieuwigheden die ze deze keer brengen zal dat bij deel 2 wel anders zijn
Gast (62.195.170.xxx)
op 26-06-2008 om 14:30
Vette details..
Maar waarom zitten er spelfouten in dit artikel? Erg onprofessioneel...
Gast (212.187.38.xxx)
op 26-06-2008 om 14:39
- Het is mogelijk om ranked en unranked matches in teamverband te spelen, middels een veto wordt vervolgens het level bepaald.
Waarom moet je veto'en om een level te bepalen?
Ik heb daar geen zin in, ik wil gewoon als bij GEARS OF WAR 1 MIJN EIGEN MAP KIEZEN DIE IK ONLINE WIL SPELEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gast (84.82.53.xxx)
op 26-06-2008 om 21:48
en is Ofline Co Op 2 spelers XL story er ook in deel 2 van Gears of War 2 dan ga ik hem zeker halen.