Metal Gear Acid was de eerste game die Konami aankondigde voor de PlayStation Portable. Zonder de leiding van Hideo Kojima, geestelijke vader van de Metal Gear saga, nam de game een nieuwe wending. Hideo Kojima heeft voor deze game de fakkel doorgegeven aan Masahiro Hinami (Producer - Vorig Project: Boktai), Shinta Nojiri (Director die onder andere aan de Game Boy versie werkte) en Tsubasa Masao (Designer van Zone of the Enders 2).
Het team bij Konami vond dat de gameplay vanuit de PlayStation 2-versie overzetten naar de PSP niet goed zou zijn voor de speelbaarheid van de game. Volgens hen is precisie controle niet mogelijk op een handheld. (Red- Waarschijnlijk hebben zij Metal Gear: Ghost Babel op de Game Boy Color niet gespeeld.) Dit was echter voor hen de reden om een geheel nieuwe spelconcept op te zetten.

In dit deel controleer je Snake niet meer rechtstreeks. Het development team koos ervoor om de game nog strategischer te maken door gebruik te maken van een systeem met kaarten. Elke kaart staat voor een bepaalde actie. In totaal zijn er meer dan 200 kaarten. Die kaarten bepalen of je een vijand kunt uitschakelen of dat je kunt vluchten.
Het gebruik van deze kaarten is vrij simpel gehouden. Het spel wordt gespeeld in rondes en iedere ronde mag eerst jij kiezen wat je doet waarna de computer aan de beurt komt. Elke ronde krijg je een aantal kaarten uit je Deck. Je selecteert de kaart die je wilt gebruiken en je speelt hem. Als het een Move kaart is, kun je acht vakjes bewegen in eender welke richting. Als je een wapen trekt, kun je de dichtstbijzijnde vijand doden.

Men greep ook de kans om enkele puzzelelementen toe te voegen aan de game. Konami maakte ook al bekend dat je Metal Gear Acid en Metal Gear Solid 3: Snake Eater via een USB kabel kunt linken. Hiermee krijg je onder andere nieuwe wapens en outfits. Je zult ook statistieken kunnen uitwisselen tussen beide games.
|