Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

Army of Two


Door Roderick op 25-03-2008 om 13:20
Bron: Gamed

Het lijkt wel of de coöperatieve speelmodi deze generatie helemaal hot zijn. Games zo oud als Teenage Mutant Ninja Turtles deden het al en met Halo werd het de vorige generatie ook immens populair. Shooters zijn op dit pad gebleven want deze generatie bevatten veel games in dit genre eveneens een coöp mode. Army of Two gaat, eigenlijk net als Kane & Lynch, een stapje verder.

Army of Two is namelijk geheel gebouwd rond de coöperatieve modus. Alles in de game wordt met twee man gedaan en de beste uitvoering van zo’n beetje alle situaties moet ook met twee man gedaan worden. Niet alleen wordt er samen gevochten, zoals in Halo of Gears of War, maar ook andere kleine dingetjes moeten samen worden gedaan: het openen van deuren en het beklimmen van bepaalde gebieden (je helpt je partner omhoog op bepaalde plekken) gaat bijvoorbeeld ook allemaal samen en dat klinkt natuurlijk leuk voor de gamer die van coöp houdt (en wie houdt daar nou niet van), helaas is de uitwerking niet helemaal geweldig. Daarover in de komende alinea’s meer.

Allereerst het verhaal dat om twee jongens gaat die bij het Amerikaanse leger zitten. Deze twee knapen kunnen het allemaal iets te goed en willen een centje bijverdienen, de keuze voor de aansluiting bij een privéleger is dan ook een logische. Dit geeft de mannen de mogelijkheid om sloten geld binnen te halen voor afwisselende opdrachten. Tijdens één van deze opdrachten waar de twee worden ingezet komen ze erachter dat ze verstrengeld zitten in een veel groter plaatje. Het gaat natuurlijk allemaal mis en de twee soldaten komen op deze manier in steeds heftigere situaties terecht. Leuk excuus om een boel tegenstanders kapot te schieten, zullen we maar zeggen. Dat de soldaten voor een privéleger werken en dus afwisselende opdrachten krijgen geeft veel ruimte tot afwisseling in de plaatsen waar wordt gespeeld, dat is alvast positief.



Op deze verschillende locaties gaan meteen een aantal dingen mis. Allereerst de besturing zelf: het schieten had net iets beter aan kunnen voelen en daarmee had kunnen voorkomen dat je nutteloos patronen loopt leeg te schieten op een tweetal vijanden. Dit is te voorkomen door het Aggro systeem in de game. Dit systeem laat één speler de aandacht naar zich toe trekken terwijl de andere speler grotere vrijheid heeft om rond te lopen en zo de vijand van afstand aan te pakken. Dit systeem is leuk in theorie, en eigenlijk een iets verder uitgediepte variant van het begrip ‘flanken’ dat we uit andere shooters kennen.

Dit wordt gecombineerd bij een coversysteem waarbij je niet in cover ‘plakt’ (zoals in Gears of War of Rainbow Six Vegas) maar waarbij je volledige vrijheid hebt. Dit heeft positieve en negatieve kanten. Allereerst de positieve kant: er is meer vrijheid om snel uit cover te gaan en al schietend de nodige kills te maken. De negatieve kant: het coversysteem is waardeloos aangezien het richten niet lekker werkt en de vijand in statische situaties besluit maar wat blind te vuren. Consequentie: er moet beweging zijn. Dat initiatief wordt aan de speler overgelaten door het Aggro systeem. De ene speler vuurt wat af en de andere speler gaat, zoals gezegd, flanken. Dan komt de A.I. in het spel, want wanneer je als speler aan de wandel gaat, gaat ook de A.I. aan de wandel en dan wordt het vreemd.

De A.I. heeft namelijk geen flauw benul van wat er gebeurt en loopt maar wat rond: in cover, uit cover, bovenop cover, rennend door een open veld en wat nog het ergst is: vol op je af. De kracht van de vijand is dan ook niet die van een enkele vijand, maar de grote hoeveelheiden vijanden die de game op je af stuurt. Tot vervelens toe zie je horden domme vijanden op je af komen die niets anders dan dezelfde domme streken uithalen. Het maffe is, ze hebben ook nog meer dan eens succes omdat er voor de speler niet altijd een voordeel is te halen uit het Aggro systeem. Kill een paar vijanden terwijl je onopvallend bent en iedereen kijkt ineens weer naar jou. In het samenspel met een andere speler gaat dit meestal goed, want je kunt vrij snel je tactieken aanpassen, maar met de computergestuurde medestander is hier geen tijd voor. Grote tip is dan ook: speel de game met twee man. Yep, stating the obvious here.

Gaat het een keer niet helemaal goed, dan komt het frustrerende deel in Army of Two: je gaat maar niet dood. Tijdenlang kun je in een rood gekleurd scherm rondrennen terwijl je nog meer kogels opvangt. Wat uiteindelijk gebeurt is dat je half-dood gaat en op de grond zit. Vanuit die positie kan je teammate je wegslepen en healen en ben je zelf in staat nog wat af te vuren. Het hele proces van ‘shit, mislukte tactiek’ naar half dood gaan, wachten op je teammate, naar een rustige plek gesleept worden en ondertussen niet helemaal doodgaan, opgelapt worden door je teammate en weer opstaan duurt te lang en zorgt voor een onaangename speelervaring. Dood is dood en als er dan een revivesysteem in moet zou je als speler en teammate veel kwetsbaarder moeten zijn. Grote oplossing voor het eindeloze heen en weer gesleep bij mislukte tactieken: de “Restart from Checkpoint” knop in het pauzemenu.



Het grootste probleem aan Army of Two is dat het geen indruk achterlaat. Tijdens het typen zit ik me te bedenken wat voor missies ik heb gedaan en ik kan me maar één level direct herinneren: het vliegdekschip, welke echt de moeite waard is. Dit level heeft helaas ook het meest last van de wispelturige A.I. De rest van de levels zijn me niet bijgebleven en dat is zonde. Daarbij geldt ook nog eens dat de game erg kort is: in zes uur is de game uit te spelen. De game zal vast eens met een maat herspeeld worden, maar bij meer dan één keer zal het waarschijnlijk blijven. De game heeft verder een prima presentatie en uitstekende graphics gecombineerd met een lekkere framerate. Ook de tussenfilmpjes zijn van goede kwaliteit en is het geluid, op het geluid van de wapens en granaten na, in orde.

Uiteindelijk is Army of Two een matige game geworden, met goede ideeën die maar matig zijn uitgewerkt. De algemene ‘shooter-mechanics’ zijn niet goed genoeg, de wispelturige A.I. is bij tijden vervelend, het ‘revive-systeem’ werkt traag en uiteindelijk is de game nog erg kort ook. Op het moment dat je, na een uur of zes op de teller, de game uitgespeeld hebt en terugdenkt aan de game ben je eigenlijk de eerste helft alweer vergeten, iets dat de kwaliteit van de titel wel een beetje bestempelt. Army of Two is dus, eigenlijk net als Kane & Lynch, een minder geslaagde poging om het coöperatieve spelen in games een stap verder te brengen. Ben je echt fan van het spelen met een vriend, dan is het huren van de game de beste optie.
Beoordeling
Gameplay   69
Sound   79
Graphics   84
Replay   65

Niet goed genoeg uitgewerkt, te kort en te snel vergeten.
69


13:34  Oneerlijke achievementhoeren worden aangepakt
11:37  Packshot Kung Fu Panda
 Reacties (12)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 25-03-2008 om 13:31 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Fewie zeg, ik had het zoal een beetje verwacht toen ik het even in de winkel had gespeeld. Ben ik even blij dat ik voor Lost Odyssey ben gegaan

Gast (77.162.234.xxx) op 25-03-2008 om 14:06
Heb hem ook even een paar uur gespeeld om hem daarna om te ruilen voor R6 V2, veel vetter en mooier.

MarcianoNL op 25-03-2008 om 15:07 [Niv: 217 / Exp: 10864]
Ik heb hem zelf ook + uitgespeeld.
En heb me enorm vermaakt met de game hij is echter geen hele goede game, vooral de ai van je medestander is enorm slecht.
draagt die je als je beschoten bent precies voor de vijand en probeert je te healen lekker is dat

GekooktEi op 25-03-2008 om 16:39 [Niv: 483 / Exp: 24134]
@ MarcianoNL:

xD

prangstar op 25-03-2008 om 16:51 [Niv: 99 / Exp: 4926]
ik ben het met de revieuw eens maar toch ook niet.

single player = 5.5
online coop = 8.7

single player is simpel weg kut. puur door de slechte A.I.

in coop online vind ik het een van de betere games. het is supervermakelijk met zijn 2e die levels door te knallen. graphics en geluid super vet.

maar door de slechte single player snap ik het wel.

wapens upgraden is ook hard.
PS3 online is ie kut, 360 niet

TwinBlade op 25-03-2008 om 18:33 [Niv: 8 / Exp: 403]
Ik ben het gedeeltelijk met jullie eens. Ik vond de game echt de shit, helemaal met die flauwe komische noten erin. (jeweetwel, laten struikelen bij ingangen enzo) Ik moet wel toegeven dat ik de game compleet met een vrien gespeeld heb. (van 12.00 tot 04.00 en toen de volgende ochtend verder.) Samen hebben we hem 2x uitgespeeld (op normal en professional) en ik vond het echt vet. Met zn tweeen is het echt een leuk spel. Maar met een AI professional uitspelen zal wel niet te doen zijn.

Ik heb alleen een probleempje. Ik snap het online systeem niet. Op de een of andere manier heb ik problemen om een game te vinden. (WTF alleen quikmatch?) en met een vriend een game joinen lukt al helemaal niet. Iemand tips?

Timmy667 op 25-03-2008 om 20:48 [Niv: 17 / Exp: 838]
Zou leuker als ze er geen singleplayer in ahdden gedaan en gewoon het hele spel gebasseert hadden op coop online en offline.
OF gewoon een keertje Coop met zn 5en ofzo

Jord-O op 26-03-2008 om 10:00 [Niv: 153 / Exp: 7628]
had ik wel gedacht, is door EA gemaakt, hebben ze effe snel gedaan om wat geld te scoren

Gast (213.119.7.xxx) op 26-03-2008 om 18:46
69, wat een toeval :p

Gast (82.173.151.xxx) op 27-03-2008 om 10:22
zijn ze gay? (69) whaha childish :P

Gast (80.56.114.xxx) op 27-03-2008 om 22:44
deze game moet ik echt hebben

Gast (78.27.41.xxx) op 25-05-2008 om 23:06
wat ik niet snap is dat ene level met dat van berg afspringen. je kan nix doen en je stoot steets tegen de muur aan! en dat kost je leven en dan ga je dood. echt vaag

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Army of Two
Type:
Game
Releasedatum:
07-03-2008
Ontwikkelaar:
EA Montreal
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media