Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Assassin's Creed Shadows
Split Fiction
Review:

Empire Earth III


Door Stefan L op 24-01-2008 om 11:01
Bron: Gamed

Empire Earth III is het vervolg op Empire Earth II: The Art of Supremacy. Deel drie is ontwikkelt door Mad Doc Software en uitgegeven door Vivendi Games. De fans van deze serie zullen gemerkt hebben dat de cijfers van Empire Earth sinds het eerste deel alleen nog maar gedaald zijn. Vandaag gaan we kijken of deel drie deze trend doorbreekt.

Ook het grondstoffen onderdeel is grondig veranderd. Bij de vorige waren er verschillende grondstoffen nodig en was het van belang dat je deze bronnen goed wist te beschermen. In dit derde deel zijn er maar twee dingen nodig, rauw materiaal en goud. Goud krijg je door het bouwen van een markt, er rijdt dan een wagen tussen de markt en jouw hoofdgebouw. Elke keer als de wagen aankomt krijg je er een bepaalde hoeveelheid goud bij. Hoe langer de aanvoerroute, hoe meer goud je krijgt. Het rauw materiaal moet je uit een bron halen, er zijn veel van deze bronnen en er is er altijd wel eentje dicht bij jouw basis in de buurt. Een bron is bijvoorbeeld een stapel stenen of een school vissen. Op zich is dit onderdeel wel goed uitgewerkt, maar door de reductie van het aantal materialen wat je nodig hebt kun je geen strategisch voordeel meer behalen door iemand van een bepaalde bron af te snijden, hij heeft er toch nog wel meerdere. Bovendien raken de bronnen ook nooit op. Dit verkleint wederom de verschillende bruikbare strategieën.


Al met al kan er gezegd worden dat dit spel te simpel is gehouden. Er zijn weinig facties, een beperkt aantal beschavingen, weinig verschillende units en de materialen voor een tank kun je blijkbaar uit een school vissen halen. Het wereldniveau draagt weinig bij aan het spelplezier en de verhaallijn ontbreekt. Als je alleen naar deze dingen kijkt, is het spel nog best wel vermakelijk en kun je er nog wel wat plezier aan beleven. Als je ook alle fouten in het spel meeneemt, wordt het een ander verhaal. Zo hebben je legers er bijvoorbeeld moeite mee om als één groep te bewegen. Dit gebeurt niet alleen door nauwe gangetjes maar zelfs op een open veld. Om de een of andere reden blijven ze erg snel hangen achter obstakels. Als je niet oppast zit je zo erg vast dat je elk mannetje afzonderlijk moet aanklikken en naar de juiste positie moet leiden. Verder is het slagveld amper te overzien als je een gevecht aangaat. Het enige wat je kunt doen is je leger het gevecht insturen en hopen dat het groter en sterker is dan dat van je tegenstander. Zoals je snapt, helpt dit het spelplezier niet.

Het spel ziet er visueel goed uit en is kleurrijk ingevuld. Dat dit een sterk punt kan zijn hebben we wel gezien aan de Warcraft serie. Het slachtveld is volledig in 3D waardoor je ook de mogelijkheid hebt om het gevecht van de zijkant te aanschouwen in plaats van bovenaf. De omgevingen doen ook leuk aan en passen bij het deel van de wereld waarin je vecht. Als je bijvoorbeeld in het Midden-Oosten vecht, zijn de provincies opgebouwd uit zand met hier en daar een paar tenten en oosterse kastelen. Het geluid is zelfs goed te noemen. De opmerkingen van de units zijn erg grappig en ze wisten dan ook regelmatig een glimlach op mijn gezicht te toveren. De omgevingsgeluiden passen goed bij de landschappen en ze weten de sfeer van het spel te versterken. Het geluid van de gevechten is levendig en voelt echt aan waardoor het past in het plaatje van een grote veldslag.


Dankzij alle fouten die er in de gameplay gemaakt zijn wordt het spel snel repetitief. Dit heeft als gevolg dat de houdbaarheidsdatum van het spel ernstig wordt verkort. Als je de gehele wereld wilt veroveren ben je nog wel even bezig maar het spel wordt te snel eentonig waardoor er weinigen zullen zijn die daadwerkelijk de wereld overnemen. Dankzij de online functionaliteit wordt de houdbaarheid van dit spel toch nog een beetje verlengd aangezien dit onderdeel wel goed werkt.

Over het algemeen kan ik zeggen dat het derde deel van de Empire Earth serie de neerwaartse spiraal weet door te zetten. Het spel is te kaal en simpel gehouden waardoor het niet op kan boksen tegen al het andere aanbod op dit gebied. Verder zijn er nog teveel bugs aanwezig om het spel echt leuk te maken. Het geluid en de graphics zijn wel in orde, maar ik verwacht dat dit spel niet heel erg lang gespeeld zal worden.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   40
Sound   70
Graphics   70
Replay   40

Het is officieel, Empire Earth is een B-serie geworden.
55


12:11  Devil May Cry 4 demo nu op Marketplace
10:52  Surfer Girl Update 4
 Reacties (10)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 24-01-2008 om 11:20 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Ik had het al zien aankomen van het moment dat ik de eerste screens zag. Het eerste wat in me opkwam was: "Shjit, ze hebben de reeks verknoeid."

Jammer dat ik gelijk had want ik heb enorm veel plezier gehad aan Empire Earth 1 & 2...

Niels op 24-01-2008 om 13:13 [Niv: 46 / Exp: 2279]
Idem, ik heb empire earth 1 kapotgespeeld, ik vind het erg jammer dat ze alle goede dingen (14 verschillende tijdperken, een enorme hoeveelheid grondstoffen enzovoort) hebben vervangen door stomme amternatieven, deze versie ga ik denk ik niet halen.

Stammetje91 op 24-01-2008 om 14:43 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Verkloot!

Gast (84.197.110.xxx) op 24-01-2008 om 17:04
Wa ne kutspel!

GekooktEi op 24-01-2008 om 19:34 [Niv: 483 / Exp: 24134]
horen dit soort spellen niet
ingewikkelder te worden dan
simpeler?

Lukas op 26-01-2008 om 11:00 [Niv: 27 / Exp: 1340]
Ja kvind het best jammer eigenlijk, khad er toch wel wat meer van verwacht

Gast (87.208.5.xxx) op 30-01-2008 om 13:56
nu al in de budgetbak bij Dynabyte....dat is geen goed teken.
Ik haal hem niet!

Gast (81.240.164.xxx) op 10-03-2008 om 19:06
moet je maandelijks betalen voor EE3 ?

Stefan L op 03-04-2008 om 20:56 [Niv: 28 / Exp: 1403]
@gast nee dat hoeft niet

Gast (213.10.47.xxx) op 06-04-2008 om 23:55
Dit spel is echt niks, waardeloze storyline in de single player mode. Skitmish multiplayer is ook minder dan de voorgaande delen. Graphics zijn ook matig.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Empire Earth III
Type:
Game
Releasedatum:
16-11-2007
Ontwikkelaar:
Rockstar New England
Uitgever:
Vivendi Games
Media:








Meer media