In 2007 verscheen de PlayStation 2 titel Final Fantasy XII, waarop dit jaar een vervolg verschijnt. Op 15 februari 2008 komt Final Fantasy XII: Revenant Wings uit op de Nintendo DS. Wij namen de game al eens onder de loep voor de release.
Revenant Wings begint één jaar na Final Fantasy XII. In het begin van de game word je geconfronteerd met vier hoofdpersonages uit het vorige spel met de aanwezigheid van Balthier, Fran, Penelo en Vaan. Samen trekken ze naar Bervenia waar ze Ifrit tegenkomen en twee rare kristallen vinden. Na dit uitstapje keren Vaan en Penelo terug naar Rabanastre waar ze een luchtschip veroveren, dat ze gebruiken om te reizen. Tijdens hun reis belanden ze per ongeluk in Lemurés waar ze de Aegyl Llyud ontdekken. Hij leert hen dat de Aegyl vechten met luchtpiraten die hun eiland aanvallen op zoek naar schatten. Vaan en Penelo besluiten om de Aegyl te helpen in hun strijd, wat leidt tot een typisch Final Fantasy verhaal dat iets luchtiger is dan gebruikelijk. Er is een komische toon aanwezig in de verhaallijn.
In tegenstelling tot zijn voorganger is Final Fantasy XII: Revenant Wings geen RPG, maar een RTS met elementen uit de Final Fantasy Tactics serie. De speler loopt rond in de wereld Ivalice tot hij een vijand tegenkomt, waarna het gevecht begint. In de gevechten kan de speler alle hoofdpersonages uit het origineel gebruiken. Er zijn echter ook drie nieuwe personages aanwezig. Tijdens het gevecht kan de speler commando's geven aan een personage door het personage aan te raken met de stylus. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om het doelwit van het personage te veranderen, hun Gambit aan te passen of om hen een bepaalde vaardigheid te laten gebruiken. Het automatisch laten vechten van personages via het Gambit systeem is nog steeds mogelijk. Op deze manier moet je zelf niet vechten indien je niet wilt.
De gevechten beschikken over de traditionele Final Fantasy elementen, waarbij vooral Summons een grote rol spelen. In dit spel gaan de Summons door het leven als Espers. Het oproepen van monsters leert de speler via het Ring of Pacts systeem. Elke plek in de ring is verbonden met een specifieke Esper die je kunt gebruiken. Het maximale aantal Espers is 51, maar zoveel plaatsen zijn er niet in de Ring. Het aantal beschikbare plaatsen hangt af van de capaciteit van het team. Tijdens een gevecht moet je de Summon Gate gebruiken om een Esper te gebruiken, maar bij het begin van elk gevecht roept elk personage automatisch twee Espers op indien dit toegelaten is. Bij het begin van het gevecht kan de speler vijf Espers selecteren die opgeroepen kunnen worden door een personage. Dit kan gaan van zwakke Cactuars tot de ultieme Espers als Ultima.
Buiten de gevechten is er in de game meer te doen dan de traditionele RPG actie. Het is bijvoorbeeld mogelijk om nieuwe voorwerpen te maken met behulp van een alchemieproces. De speler moet recepten verzamelen met de benodigde materialen om een voorwerp te maken. Daarnaast moet je ook op zoek gaan naar missies, er zijn verschillende extra missies in de game aanwezig. Deze extra missies bieden een hoop variatie en zijn moeilijker dan de gewone missie. In klassieke Final Fantasy stijl zul je hier pas echt strategisch te werk moeten gaan. Square-Enix lijkt met Revenant Wings een sterke Nintendo DS game af te leveren, eentje die grotendeels in elkaar is gestoken door een onafhankelijke studio. In tegenstelling tot The Con en Monster Summoner, de eerdere projecten van Think & Feel, lijkt dit wel een topper te worden. Final Fantasy XII fans zijn dus bijna verplicht om een Nintendo DS in huis te halen.
|