De Japanse ontwikkelaar Hudson Soft opende in 1973 de deuren, maar het duurde nog tien jaar voor het bedrijf zich waagde aan videospellen. In 1983 bracht het bedrijf verschillende videospellen uit, waaronder Bomberman.
Hudson begreep al snel dat Bomberman populair was en het werd hun belangrijkste inkomstenbron. Sinds de initiële game zijn er 67 spellen in de serie verschenen. Verschillende consoles en handhelds waaronder de Nintendo DS, kregen meerdere Bomberman spellen te verwerken. De nieuwste Bomberman op de DS heet Bomberman Story DS, wij keken of deze het even goed doet als de voorgaande delen. Bomberman Story DS verschilt in ieder geval sterk van Bomberman Land Touch! en Bomberman DS. Bomberman DS is een zeer traditionele Bomberman, terwijl Land Touch! een verzameling van minigames is. Bomberman Story DS aan de andere kant is een volwaardige RPG.
In de game moet de speciale agent Cheerful White (Bomberman) de Justice Departement helpen in een belangrijk onderzoek. Op mysterieuze wijze werden verschillende mensen ontvoerd en werd belangrijke wetenschappelijke data gestolen. Dit verhaal zal weinig succes kennen bij de gamers, het is allesbehalve spannend en de personages die je helpen, zijn zo ééndimensionaal als maar kan. De gameplay tijdens dit verhaal is ook niet echt spectaculair. Bomberman loopt rond in een 2D omgeving met 3D graphics. In deze omgeving vind je allerlei hindernissen zoals paaltjes en bomen, vijanden en power-ups. Bomberman kan hier vrij rondlopen en bommen plaatsen.
Deze bommen kun je ofwel neerplaatsen, ofwel kun je ze weggooien om zo vijanden van op een afstand te raken. Op die manier kom je zelf niet in gevaar, hoewel je daar niet ongerust over moet zijn. Cheerful White vindt onderweg genoeg power-ups om zijn gezondheid opnieuw bij te vullen. Er zijn ook verschillende soorten bommen te vinden, bijvoorbeeld de Bait Bomb die je in het begin krijgt. Deze bommen hebben speciale eigenschappen waarmee je meer vijanden tegelijk kunt uitschakelen. Dit zorgt voor extra ervaringspunten waardoor Bomberman snel in level stijgt. Het is en blijft een RPG, dus ervaringspunten zijn belangrijk.
De omgevingen zijn vergeven van de vijanden en het gooien van bommen blijft redelijk hetzelfde. De game wordt dus nogal snel repetitief, zeker dankzij het weinig inspirerende verhaal. Af en toe is er een minigame om de RPG actie te onderbreken, maar deze minigames stellen weinig voor en durven wel eens herhaald worden. Eén minigame is bijvoorbeeld het vormen van een brug. Hiervoor moet je bommen gooien op aandrijvende boomstammen zodat ze gedraaid worden en een brug vormen. Hierbij mag je echter geen enkele boomstam tweemaal raken en moet je op de lengte van de stam letten. Deze minigames zijn nogal vervelend, maar zijn wel de enige plekken waar het touchscreen gebruikt wordt.
Je hebt dus weinig reden om het verhaal uit te spelen, de game is echter geen mislukking. Sterker nog, het is één van de betere Bomberman games van de laatste jaren. Dit is te danken aan de Battle Mode. Deze mode biedt je de traditionele Bomberman multiplayeractie aan. In een twintigtal verschillende omgevingen neem je het op tegen één tot zeven andere spelers. Dit kan zowel alleen met de CPU en met vrienden. Offline kun je met acht vrienden spelen via gamesharing, terwijl je via WiFi met vier kunt spelen. Zowel on- als offline kunnen de spelers aangevuld worden met CPU tegenstanders om het extra spannend te maken.
Elk van de omgevingen in de game biedt speciale mogelijkheden, zo is er een stage met een automatische band waarop je bommen verder rollen of een level waarin je vanaf het begin al op volle snelheid zit. Ondanks dat het doel in elke omgeving hetzelfde is, zorgt dit voor veel variatie. Het doel in elke omgeving is als laatste over te blijven door power-ups te verzamelen en anderen te doden. Dit werkt ongelofelijk verslavend en het speelt beter dan in de vorige Bomberman games. Deze Battle Mode is de uitgebreidste Bomberman ervaring op de DS en dat doet de verhaalmode vergeten.
Grafisch gezien dwingt Bomberman de Nintendo DS niet tot het uiterste, maar alles ziet er goed genoeg uit. Bomberman is eigenlijk niet sterk meer geëvolueerd sinds de Super Nintendo op de animaties na. Dat is echter niet slecht want te geavanceerde graphics zouden afleiden van het bommen leggen en daarom heeft men gekozen voor redelijk eenvoudige graphics. Spijtig genoeg had Hudson niet door dat de muziek hetzelfde effect heeft als geavanceerde graphics. Het geluid klinkt slecht, vooral tijdens de Story mode. Tijdens de Battle mode is het geluid nog dragelijk, maar tijdens de Story kun je beter gewoon het geluid uit zetten.
Bomberman Story DS is een game met twee duidelijk verschillende gezichten. De Story Mode is een grote teleurstelling op alle gebieden. De Battle Mode aan de andere kant toont aan waarom Bomberman na zoveel jaar nog steeds zo populair is. Deze game is een aanrader voor elke Bomberman fan die eerder dit jaar Bomberman Land Touch! heeft overgeslagen. Heb je die wel in huis gehaald of ben je geen Bomberman fan? Dan biedt deze game je niets nieuw dat leuk is. Hudson Soft werkt ondertussen aan weer een nieuwe Bomberman met Bomberman Land Touch! 2. De RPG actie wordt dus gelukkig uit het volgende deel geschrapt.
|