Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

Assassin's Creed


Door Gideon op 25-11-2007 om 14:27
Bron: Gamed

Assassins’s Creed werd ooit met een prachtige trailer aangekondigd door Ubisoft en ik zal ook niet ontkennen dat ik in de zevende hemel belande. Zou deze game dan eindelijk het stealthgenre naar een hoger niveau brengen? Zou deze game met zijn atletische hoofdpersoon en prachtige omgevingen een nieuw genre starten? In deze review kijken we of Assassin’s Creed de game is die Ubisoft ons beloofde.

Assassin’s Creed speelt zich grotendeels af in de tijd van de derde kruistocht. In het middenoosten, rondom de steden Damascus, Jeruzalem en Acre, stappen we in de schoenen van Altaïr. Altaïr is lid van het bondgenootschap der Hashashin. Dit bondgenootschap bestaat uit huurmoordenaars die het niet zo hebben op de tempeliers die zich op dat moment ook in het land bevinden. Wanneer een opdracht volledig uit de hand loopt wordt Altaïr teruggezet in rang, van een meester terug naar novice. Zijn wapens worden hem afgenomen en vreemd genoeg verliest hij zijn vaardigheden grotendeels, waardoor hij weer onderaan de ladder kan beginnen. Vanaf dit startpunt ontplooit zich een verhaal dat op zich best aardig is, al verdient het absoluut geen literatuurprijs. Dieptepunt is het feit dat Ubisoft krampachtig anderhalf jaar lang geheimzinnig deed over iets wat in pak en beet de eerste vijf minuten volledig uit de doeken wordt gedaan. Zonde, want het maakt de game extra langdradig en dat is juist het punt waaraan Assassin’s Creed wel vaker het hoofd stoot.


Als we nog even terugkijken op al die trailers die we in de afgelopen jaren voorbij zagen komen, dan springt het atletische vermogen van Altaïr meteen in het oog. Als een ware atleet ren je over de daken, spring je over afgronden en klim je op de hoogste toren. Dit systeem werkt erg goed, vrijwel alle gebouwen zijn te beklimmen op een simpele manier. Zo simpel zelfs, dat de uitdaging er een beetje uit gaat. Door het feit dat je tijdens het geheel zelf niet meer doet dan wijzen in de richting waar je heen wilt met de analoge stick en een aantal knoppen ingedrukt houden, ben je het na een minuut of 10 eigenlijk wel zat. Daar waar ik in Prince of Persia (waarvan The Sands of Time is ontwikkeld door hetzelfde team als dat achter Assassin’s Creed) het zweet in mijn handen had staan na enkele halsbrekende toeren, daar blijven de vingertopjes in deze game gortdroog. Het klimmen vereist weinig tot geen kunde en dat is een gemiste kans. Natuurlijk moet zoiets goed werken, maar dit is veel te simpel gemaakt. Ubisoft heeft er voor gezorgd dat vrijwel elk object en gebouw beklommen kan worden, waardoor je zeer veel vrijheid hebt in de paden die jij kiest terwijl je door de stad rent. Waar de meeste games duidelijk een standaard (verplichte) klimroute aangeven, daar kun je hier werkelijk zelf bepalen wat je doet en dat is nog niet eerder op deze manier vertoond.

Zoals gezegd ben je lid van het moordenaarsgilde, om het zo maar even te noemen. Voor deze heren zul je dan ook de nodige opdrachten moeten uitvoeren. Deze opdrachten volgen vrijwel altijd een soortgelijke opzet: verkennen en toeslaan. Wanneer je bijvoorbeeld iemand te grazen moet nemen in Jeruzalem, dan vertrek je eerst naar die stad toe. Dit doe je door een paard te grijpen en koers te zetten richting de stad. Deze buitenomgevingen zien er werkelijk prachtig uit, maar op het neerslaan van soldaten na is er helemaal niets te doen. Zonde, want nu vraag ik me oprecht af waarom er zoveel tijd in is gestoken, terwijl je er met een rotgang doorheen racet. Eenmaal bij de stad aangekomen kun je gegarandeerd een doekje gaan pakken om het kwijl van je controller te wrijven: wat ziet dat er allemaal super strak uit zeg! Een moment waan jij je werkelijk in het oude Jeruzalem met zijn kleine, stoffige straatjes, marktkramers en soldaten.


In de stad aangekomen is het de bedoeling om zo snel mogelijk één van de zogenaamde viewpoints op te zoeken. Deze viewpoints bestaan uit torens van kerken, moskeeën e.d., en door er bovenop te klimmen kun jij je kaart (een soort van GPS-systeem) met nieuwe informatie vullen. Hierna ga je naar de afgevaardigde van het moordenaarsgilde in die wijk van de stad en vraag je informatie op. Uiteraard is dit nog niet voldoende en zul je enkele klusjes moeten doen voor meer informatie over je slachtoffer. Dit is tevens het punt waarop Assassin’s Creed ongelofelijk op zijn bek gaat.

De klusjes die je moet uitvoeren bestaan uit het beklimmen van hoge gebouwen, helpen van burgers door soldaten af te rossen, gesprekjes afluisteren, zakken rollen e.d. De eerste drie keer dat je dit moet doen is het best aardig (en absoluut niet meer), maar daarna slaat de verveling alsmede ergernis gruwelijk toe. Je doet niet meer dan constant van punt A naar punt B lopen, daar voor de zoveelste keer de hulpeloze vrouw redden van de gemene soldaten, om daarna het volgende op je radar aangegeven punt op te zoeken. Ook acties als afluisteren zijn te absurd voor woorden. Door op een bankje te gaan zitten kun je ineens over een afstand van tientallen meters horen wat er gezegd wordt op een druk marktplein. Op zich redelijk vreemd, maar wat nog veel vreemder is, is het feit dat je nooit het idee hebt werkelijk iets ontdekt te hebben. Na een vaag gesprek waar ik negen van de tien keer geen touw aan vast kon knopen, trekt de game voor jou conclusies en heb je schijnbaar ineens iets geleerd over een nieuwe locatie. Tel daarbij op dat dit soort zaken zo’n tien jaar terug in games als Thief II al beter werden gedaan en we kunnen concluderen dat deze manier van tijdrekken, want meer is het niet, weinig fraai is.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   70
Sound   80
Graphics   95
Replay   75

Een prachtige huls, met weinig inhoud.
75


15:51  The Club krijgt demo
14:13  Vergelijk Beowulf op PS3 en 360
 Reacties (54)
 Pagina: 1 | 2 | 3
Gast (217.121.36.xxx) op 25-11-2007 om 14:31
assassins creed zuigt hard

Urkie op 25-11-2007 om 14:59 [Niv: 71 / Exp: 3527]
Best laag cijfer maar ik ben het helemaals eens met dit cijfer, de game is te veel gehypt en kan zijn verwachtingen niet waarmaken, toch jammer.

Gast (77.251.22.xxx) op 25-11-2007 om 15:01
het is echt pressies zo als spiderman 2 gewoon leuk voor de eerste 2 keer maar daarna moet je je zelf gewoon dwingen het spel uit te spelen.

Rene Groen (Eindredacteur) op 25-11-2007 om 15:06 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Het is bijzonder jammer dat de game zo eentonig is geworden. Ik denk dat dit spel, met een extra half jaar aan ontwikkeltijd, alle punten van kritiek had kunnen weerleggen en een fantastische game af had kunnen leveren. Helaas lijkt de ontwikkelaar toch te vervallen in repetitieve zaken waarmee het spel teveel steken laat vallen om de echte topper te worden waar we zo op hoopten.

Nelus op 25-11-2007 om 15:14 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Ik ben het eens met de review

Gast (82.170.162.xxx) op 25-11-2007 om 15:56
Eens met review, maar blijf het toch ook als een stap voorwaarts zien..........de stad, de annimaties, de sfeer

Roderick op 25-11-2007 om 15:58 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Ja het is sowieso te prijzen dat Ubi dit aandurfde, gelukkig zien we dit steeds meer naast alle makkelijke vervolgen etc.

Game moet ik zelf nog eens checken.

Lawliet op 25-11-2007 om 16:02 [Niv: 346 / Exp: 17280]
ik vond het een goeie game maar het werd inderdaad wel een beetje eentonig

Gast (77.250.42.xxx) op 25-11-2007 om 16:20
"De beste vergelijking waar ik aan kan denken is Spider-Man 2: een prachtige game, die prima bestuurd wanneer je door de stad slingert, maar waar helaas ook de verveling te snel toeslaat door saaie missies."

Toont aan dat de reviewer iemand is die het precies bij het juiste eind heeft als je het mij vraagt.

Uchiha_Shadow op 25-11-2007 om 16:22 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Toch een goed team, als ze ook al achter Sands of Time zaten. Hopelijk werken ze nu aan dat echte PoP vervolg waar we maanden geleden al artwork van zagen.

Props aan gamed dat ze niet met de hype zijn meegegaan (zoals zo veel reviews wel deden, ondanks dat ze dezelfde kritiek uitten ), het lijkt me nog steeds wel een leuke game om te hebben en op een bepaalde manier natuurlijk wel een stap voorwaarts. Maar je gaat niet vooruit als je tegelijk met die stap voorwaarts ook een stap terug doet

Paul_jambers op 25-11-2007 om 16:30 [Niv: 68 / Exp: 3394]
eerste 3 uur waren zeker vermakelijk maar zoals in de review staat wordt het daarna snel eentonog en saai vooral omdat de tekst van de mensen in de stad vaak hetzelfde is en ik toch vindt dat over daken springen soms niet echt lekker werkt

im2 op 25-11-2007 om 16:34 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Ik kan me wel vinden in de review. Hoe dan ook, ik blijf 'm nog een tijdje spelen...

Heer Mida op 25-11-2007 om 17:12 [Niv: 4 / Exp: 190]
Van alle cijfers die ik van Assissin's Creed heb gezien, is dit toch een van de laagste. Maar ik protesteer niet, de game is zwaar overschat.

Gast (77.160.187.xxx) op 25-11-2007 om 17:33
Overschat?
Ik vind van niet. Het is een prachtige game met een ongekende omgeving, activiteit en mogelijkheden. Het is alleen jammer dat je dit na een aantal uurtjes allemaal al gezien hebt en er niets nieuws te beleven valt. In dat opzicht is het niet overschat maar kan het gewoon niet lang genoeg blijven boeien. Helaas

P-Bwoy op 25-11-2007 om 17:50 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Ik ben het er zeker niet mee eens. Tuurlijk is de game repetitief, maar het fundament(de steden en de combat) zijn zó goed gedaan dat het de hele game leuk blijft. Combineer dat met het zeer ambitieuse en boeiende verhaal en ik heb intens genoten van deze game. Dikke 9!

Maar ja, ik ben geen redacteur he

Uchiha_Shadow op 25-11-2007 om 18:25 [Niv: 344 / Exp: 17178]
"Tuurlijk is de game repetitief, maar het fundament(de steden en de combat) zijn zó goed gedaan dat het de hele game leuk blijft"

Ik vind een 7,5 een goed cijfer voor een game die "leuk blijft". Dikke 9ens worden te makkelijk uitgegeven, je kunt dit niet vergelijken met Mario Galaxy of Halo 3, die tot in de perfectie zijn uitgewerkt.

FloriX op 25-11-2007 om 18:26 [Niv: 258 / Exp: 12906]
Heb de game de afgelopen dagen bij een vriend half uitgespeeld, en ik ben het volledig eens met de review. De game is prachtig qua graphics en omgevingen, de combat werkt ook prima (maar wel simpel na oefening) en de game is zwaar repititief. Je bent elke keer weer hetzelfde aan het doen: Beklim gebouwen om map uit te breiden, red 12 burgers, die wat side-quests en assasin iemand. Dus ik zou het een 8 geven ofzo.

Gast (77.249.89.xxx) op 25-11-2007 om 19:00
euhmmm... (70+80+75+95)/4 = 80 -_-

Fiercy Dragon op 25-11-2007 om 19:08 [Niv: 66 / Exp: 3297]
het cijfer is geen gemiddelde van de vier cijfers, maar het cijfer dat je voor de game geeft.

btw, ben het niet eens met de manier van cijfer geven, want ik vond de gameplay velen malen beter dan de replay waarde, omdat het allemaal repetitief is is juist de replay waarde laag, maar wat erin zit is wel allemaal redelijk goed uitgewerkt...

Gewijzigd door Fiercy Dragon op 25-11-2007 om 19:09

Rene Groen (Eindredacteur) op 25-11-2007 om 19:19 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Gameplay is naar beneden getrokken door one-button combat.

Bats op 25-11-2007 om 19:20 [Niv: 32 / Exp: 1584]
ik ga `m morgen of dinsdag kopen, dan zal ik zien wat ik van AC vind, kan in ieder geval niet wachten omdat dit Free-Runnen/exploren blij mij zeer in de smaak valt!

dropop op 25-11-2007 om 19:49 [Niv: 13 / Exp: 632]
@Uchiha_Shadow
of Halo 3, die tot in de perfectie zijn uitgewerkt.
ik lach me een klomp

Subenu op 25-11-2007 om 19:52 [Niv: 33 / Exp: 1665]
grappig, ik ben het compleet oneens met de review
ik heb zelf op wat kleine glithes na weinig problemen gehad en elke keer als ik weer een sub missie moet doen doe ik het met groots plezier... het is gewoon 1 grote interactieve GTA in de middeleeuwen voor mij. Waren er maar meer games die zon vet free roaming systeem hadden


Gewijzigd door Subenu op 25-11-2007 om 19:53

Uchiha_Shadow op 25-11-2007 om 20:36 [Niv: 344 / Exp: 17178]
@ dropop:

ik heb zelf halo 3 nooit gespeeld, maar ik wou niet meteen voor een nintendo fanboy worden uitgemaakt ik neem aan dat de cijfers voor Halo 3 ergens op gebasseerd zijn, dus vandaar die opmerking

Paul_jambers op 25-11-2007 om 20:52 [Niv: 68 / Exp: 3394]
ik zou hem alleen al een 4 geven omdat het einde zo ongelovelijk slecht is wat heb ik me daaraan geirriteerd

 Pagina: 1 | 2 | 3

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Assassin's Creed
Type:
Game
Releasedatum:
11-04-2008
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media