Review: Assassin's Creed
Door Gideon op 25-11-2007 om 14:27
|
Bron: Gamed
|
Assassins’s Creed werd ooit met een prachtige trailer aangekondigd door Ubisoft en ik zal ook niet ontkennen dat ik in de zevende hemel belande. Zou deze game dan eindelijk het stealthgenre naar een hoger niveau brengen? Zou deze game met zijn atletische hoofdpersoon en prachtige omgevingen een nieuw genre starten? In deze review kijken we of Assassin’s Creed de game is die Ubisoft ons beloofde.
Assassin’s Creed speelt zich grotendeels af in de tijd van de derde kruistocht. In het middenoosten, rondom de steden Damascus, Jeruzalem en Acre, stappen we in de schoenen van Altaïr. Altaïr is lid van het bondgenootschap der Hashashin. Dit bondgenootschap bestaat uit huurmoordenaars die het niet zo hebben op de tempeliers die zich op dat moment ook in het land bevinden. Wanneer een opdracht volledig uit de hand loopt wordt Altaïr teruggezet in rang, van een meester terug naar novice. Zijn wapens worden hem afgenomen en vreemd genoeg verliest hij zijn vaardigheden grotendeels, waardoor hij weer onderaan de ladder kan beginnen. Vanaf dit startpunt ontplooit zich een verhaal dat op zich best aardig is, al verdient het absoluut geen literatuurprijs. Dieptepunt is het feit dat Ubisoft krampachtig anderhalf jaar lang geheimzinnig deed over iets wat in pak en beet de eerste vijf minuten volledig uit de doeken wordt gedaan. Zonde, want het maakt de game extra langdradig en dat is juist het punt waaraan Assassin’s Creed wel vaker het hoofd stoot.

Als we nog even terugkijken op al die trailers die we in de afgelopen jaren voorbij zagen komen, dan springt het atletische vermogen van Altaïr meteen in het oog. Als een ware atleet ren je over de daken, spring je over afgronden en klim je op de hoogste toren. Dit systeem werkt erg goed, vrijwel alle gebouwen zijn te beklimmen op een simpele manier. Zo simpel zelfs, dat de uitdaging er een beetje uit gaat. Door het feit dat je tijdens het geheel zelf niet meer doet dan wijzen in de richting waar je heen wilt met de analoge stick en een aantal knoppen ingedrukt houden, ben je het na een minuut of 10 eigenlijk wel zat. Daar waar ik in Prince of Persia (waarvan The Sands of Time is ontwikkeld door hetzelfde team als dat achter Assassin’s Creed) het zweet in mijn handen had staan na enkele halsbrekende toeren, daar blijven de vingertopjes in deze game gortdroog. Het klimmen vereist weinig tot geen kunde en dat is een gemiste kans. Natuurlijk moet zoiets goed werken, maar dit is veel te simpel gemaakt. Ubisoft heeft er voor gezorgd dat vrijwel elk object en gebouw beklommen kan worden, waardoor je zeer veel vrijheid hebt in de paden die jij kiest terwijl je door de stad rent. Waar de meeste games duidelijk een standaard (verplichte) klimroute aangeven, daar kun je hier werkelijk zelf bepalen wat je doet en dat is nog niet eerder op deze manier vertoond.
Zoals gezegd ben je lid van het moordenaarsgilde, om het zo maar even te noemen. Voor deze heren zul je dan ook de nodige opdrachten moeten uitvoeren. Deze opdrachten volgen vrijwel altijd een soortgelijke opzet: verkennen en toeslaan. Wanneer je bijvoorbeeld iemand te grazen moet nemen in Jeruzalem, dan vertrek je eerst naar die stad toe. Dit doe je door een paard te grijpen en koers te zetten richting de stad. Deze buitenomgevingen zien er werkelijk prachtig uit, maar op het neerslaan van soldaten na is er helemaal niets te doen. Zonde, want nu vraag ik me oprecht af waarom er zoveel tijd in is gestoken, terwijl je er met een rotgang doorheen racet. Eenmaal bij de stad aangekomen kun je gegarandeerd een doekje gaan pakken om het kwijl van je controller te wrijven: wat ziet dat er allemaal super strak uit zeg! Een moment waan jij je werkelijk in het oude Jeruzalem met zijn kleine, stoffige straatjes, marktkramers en soldaten.

In de stad aangekomen is het de bedoeling om zo snel mogelijk één van de zogenaamde viewpoints op te zoeken. Deze viewpoints bestaan uit torens van kerken, moskeeën e.d., en door er bovenop te klimmen kun jij je kaart (een soort van GPS-systeem) met nieuwe informatie vullen. Hierna ga je naar de afgevaardigde van het moordenaarsgilde in die wijk van de stad en vraag je informatie op. Uiteraard is dit nog niet voldoende en zul je enkele klusjes moeten doen voor meer informatie over je slachtoffer. Dit is tevens het punt waarop Assassin’s Creed ongelofelijk op zijn bek gaat.
De klusjes die je moet uitvoeren bestaan uit het beklimmen van hoge gebouwen, helpen van burgers door soldaten af te rossen, gesprekjes afluisteren, zakken rollen e.d. De eerste drie keer dat je dit moet doen is het best aardig (en absoluut niet meer), maar daarna slaat de verveling alsmede ergernis gruwelijk toe. Je doet niet meer dan constant van punt A naar punt B lopen, daar voor de zoveelste keer de hulpeloze vrouw redden van de gemene soldaten, om daarna het volgende op je radar aangegeven punt op te zoeken. Ook acties als afluisteren zijn te absurd voor woorden. Door op een bankje te gaan zitten kun je ineens over een afstand van tientallen meters horen wat er gezegd wordt op een druk marktplein. Op zich redelijk vreemd, maar wat nog veel vreemder is, is het feit dat je nooit het idee hebt werkelijk iets ontdekt te hebben. Na een vaag gesprek waar ik negen van de tien keer geen touw aan vast kon knopen, trekt de game voor jou conclusies en heb je schijnbaar ineens iets geleerd over een nieuwe locatie. Tel daarbij op dat dit soort zaken zo’n tien jaar terug in games als Thief II al beter werden gedaan en we kunnen concluderen dat deze manier van tijdrekken, want meer is het niet, weinig fraai is.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
70 |
Sound |
80 |
Graphics |
95 |
Replay |
75 |
Een prachtige huls, met weinig inhoud.
|
75 |
|
|
|
15:51 The Club krijgt demo
14:13 Vergelijk Beowulf op PS3 en 360
|
Reacties (54) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
Gast (213.75.12.xxx)
op 25-11-2007 om 21:01
|
@Uchiha_Shadow
En die reviews zijn weer gebaseerd op een grote hype, het is een beetje makkelijk om te zeggen dat halo perfect is als je het niet eens zelf heb gespeeld
|
|
Uchiha_Shadow
op 25-11-2007 om 21:30
[Niv: 344 / Exp: 17178]
|
Oei, denk even na voordat je iets zegt.
Grote hype betekent niet meteen een hoog cijfer. Geloof je me niet? Scroll even omhoog.
En ik zei ook niet dat Halo 3 perfect is. Ik zei dat ie tot in de perfectie is uitgewerkt. Er bestaat geen perfecte game.
|
|
Niels
op 25-11-2007 om 22:19
[Niv: 46 / Exp: 2279]
|
Tja wel een beetje een raar cijfer niet? Goed het is snel repetitief. (maar welke game is dat niet? ik bedoel geeft God of War -om nu direct een grote naam te noemen- meer variatie?) ik geef toe dat de game zich een beetje liet teleurstellen door de hype errond. Maar anderzijds is dat nog geen reden om de game op die manier onrecht aan te doen!
Laten we eerlijk zijn, een 75 betekend "net iets beter dan gemiddeld" terwijl deze game -volgens andere gamesites/magazines/tv-programma's...- genoemd word als kanshebber voor game of the year. Vanwaar dit grote verschil? Voor mij is deze game zeker 95-100 waard. En zelfs als je het niet eens bent met dit hoge cijfer moet je toch toegeven dat een 75 gewoon belachelijk laag is voor een game van dit kaliber!
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 25-11-2007 om 22:24
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
Je kunt het ook anders bekijken Niels. Veel sites smijten met cijfers waarbij je bijna denkt dat het kunnen starten van een game zelf al voldoende is om er 70+ aan uit te delen. Wij zijn redelijk kritisch op games, mede omdat je er als consument zo langzamerhand 70 Euro voor neer moet leggen. Ik denk dat Gideon in zijn review keurig opsomt waarom de game een 75 scoort. Dit is nog steeds een mooie score, maar om genoemde redenen niet zo hoog als andere sites / bladen het geven.
Overigens ga je inhoudelijk niet echt in op de review, enkel op het repetitieve aspect. Je redenatie vind ik echter niet sterk, enkel omdat sommige andere games dit ook hebben moeten we het maar door de vingers zien? Ik denk juist dat het repetitieve aspect hier bijzonder saai is omdat je constant hetzelfde aan het doen bent.
|
|
Gast (86.88.41.xxx)
op 25-11-2007 om 22:25
|
Uchiha Shadow "Er bestaat geen perfecte game."->
Dat vind jij Uchiha, het is iemands mening of er zoiets bestaat als een perfecte game.
Over Assasins Creed: Ik vind het cijfer veel te laag, maar ik zal wel eerlijk zijn om toe te geven dat de game eentonig 'kan' zijn voor sommige mensen.
Ik zelf speel Assasins Creed af en toe, en voor mij is dit juist fijn, zo weet ik wel iedere keer wat ik moet doen als ik weer eens wil spelen. De steden zijn prachtig gemaakt, en je hebt bijna geen laadtijden. Het feit dat het spel automatisch saved zodra je een opdracht (of vlag) voltooid, en dat je op dat moment gewoon kunt doorspelen, geeft je een gevoel van vrijheid. Je blijft in de game zitten zelfs tijdens het saven of laden.
Voor zij (de reviewer) die de game met verwachtingen gingen spelen zal de game nooit zo zijn, als voor zij (daar hoor ik dus bij) die de game gingen spelen en geen verwachtingen eraan hielden.
Dit is mijn beoordeling op de game:
Gameplay: 90
Sound: 95
Graphics: 100
Replay: 85
Cijfer: 95
Een mooie mix van Gameplay en Verhaal
|
|
Uchiha_Shadow
op 25-11-2007 om 22:38
[Niv: 344 / Exp: 17178]
|
Geen kwestie van mening, wel een kwestie van de definitie die je hanteert. Om dictionary.com maar eens te quoten wat betreft "perfect" :
"entirely without any flaws, defects, or shortcomings"
Als je die officiele definitie hanteert bestaan er geen perfect games.
@ Niels: 7,5 is niet iets beter dan gemiddeld, 7.5 is goed. Daarnaast geven Gamespy, IGN en Edge allemaal ongeveer dit cijfer, dus Gamed is niet de enige.
|
|
Gast (80.61.110.xxx)
op 25-11-2007 om 22:44
|
open einde want het word een tril *D ogie heb ik ergens gelezen.
|
|
Gast (84.104.105.xxx)
op 25-11-2007 om 22:54
|
Uchiha Shadow, hoe dom kan je zijn. Een game baseren op enkel en alleen reviews? Man ik heb de game zelf gespeeld. De singleplayer is kut, online is supervet maar de graphics zijn niet meer van deze tijd. Hoger dan een 8,5 zou deze game van mij niet krijgen. Over Assassins Creed gesproken, ik ben het niet eens met deze review, ik heb de game zelf en het is zo dat het na een tijd eentonig wordt, maar toch heb ik elke minuut supergenoten van die game. Wat een prachtige game is dat zeg!
|
|
Nelus
op 25-11-2007 om 23:14
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
Tss 95 tot 100? Nou ik dacht het niet. Het enige goeie zijn de graphics en het verhaal (of je het verhaal goed vind en boeit ligt ook weer aan de reviewer zelf) maar de gameplay is best saai op het free-runnen na. Vechtsysteem is bagger, AI is bagger, uitdaging is bagger, missies zijn bagger, missies per stad zijn precies hetzelfde. Allemaal punten van gameplay, en gameplay is het belangrijkst in het spel. Dus echt geen 9.5.
Die gast van de PU die een 9.9 gaf is oook echt een loser.
|
|
Fiercy Dragon
op 26-11-2007 om 08:19
[Niv: 66 / Exp: 3297]
|
bij de pu zijn ze zowiezo de weg kwijt de laatste tijd, met de hoogste haalbare score voor mario galaxy (hij zal het misschien wel waard zijn, maar doordat jurjen m reviewt ben ik bang dat het egwoon gedeeltelijk fanboy gedoe is...)
en ja, ook de 9.9 vind ik het niet waard...
|
|
Gast (145.118.32.xxx)
op 26-11-2007 om 08:44
|
ik vind dit cijver totaal onterecht
als je profesioneel kijkt naar de game verdient het hoger dan 7,5
eentonig staat er nouw als assasasin hoor niet als maar grof aantevallen het is een stealth game en het is geen hack and slash
en de nieuwe ervaring dat overral kan klimmen is juist goed en vernieuwend dus alle mensen die klagen dat eentonig is enzo dat voor komen onterecht deze game verdient een 9 hij heeft ze min punten maar zeg geef toe als goed naar kijkt dan is het next gen en halo krijgt op sommige sites een 10 als nouw kijkt naar hallo allemaal zelfde echt belachelijk als kijkt naar de orineletijd van assasins creed
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 26-11-2007 om 09:08
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Min of meer redelijk score.
Persoonlijk is de game voor mij samen met Mass Effect zowat de belangrijkste release geweest voor dit jaar. Ik ben al bijna zo'n 20 uur bezig en zit nog niet eens door het verhaal. Zal me hiermee nog een wreed lange tijd mee kunnen zoet houden omdat ik enorm van de basics hou en die worden gewoon herhaald, dus dat is voor mij positief ^^
Mja, ik vond Spiderman 2 ook enorm leuk. :p
Het is maar wat je graag hebt in je games. Toch enigzins spijtig dat ze in al die tijd niet even een moment hebben genomen voor de zijmissies wat te doen verschillen...
Gewijzigd door MaartenL op 26-11-2007 om 09:09
|
|
Gast (62.234.17.xxx)
op 26-11-2007 om 09:21
|
k ben het helemaal met Gast (86.88.41.xxx) eens. Oke ht spel kan een beetje eentonig worden maar tog blijft het spannend en is het leuk om via de gebouwen van de bewakers te ontsnappen. er zitte wel teveel fouten in wat ervoor zorgt dat dit spel geen 10 krijgt maar een 9 is ook weer te laag _O_ _O_
|
|
Gast (82.94.72.xxx)
op 26-11-2007 om 10:55
|
@Uchiha_Shadow
ik zeg toch niet dat een hype altijd tot hoge cijfers lijdt, oei denk even na voordat je wat zegt. ik ben Gast (213.75.12.xxx) op een andere pc
|
|
P-Bwoy
op 26-11-2007 om 12:28
[Niv: 26 / Exp: 1299]
|
Het is bijna alsof ze een 75 geven ómdat andere media de game hoger beoordelen als ik Renés reactie lees. Ik ben het met Niels eens. Een game met zulke hoge production values, zo'n goed combat systeem en zo'n meeslepend verhaal geef je geen 75 omdat je de missies repetitief vindt en omdat je een paar glitches bent tegengekomen(Mass Effect anyone?)
|
|
Gideon
op 26-11-2007 om 13:50
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
Haha, nee, het is absoluut niet dat ik een 75 geef omdat andere media de game een hoog cijfer geeft hoor  Dan zou ik games als Resident Evil 4 of Eternal Sonata ook niet goed gescoord hebben.
Ik denk dat mij mening in de review al goed naar voren komt, maar een kleine toelichting kan er nog wel vanaf. Ik geef namelijk duidelijk aan dat de game grafisch echt subliem is en je merkt ook absoluut dat de productuevalue erg hoog ligt. Echter merk je ook dat de game gewoon gerusht is om het voor de kerst uit te brengen; een half jaar extra ontwikkelingtijd had de game makkelijk een dikke punt hoger kunnen opleveren. Waarom? Omdat je nu veel teveel saaie en nietszeggende opdrachtjes uitvoert. En een game kan nog zo mooi zijn, wanneer je constnat hetzelfde doet slaat de verveling veel te snel toe.
|
|
P-Bwoy
op 26-11-2007 om 16:03
[Niv: 26 / Exp: 1299]
|
Ok fair enough. Voor mij waren de gameplay fundamentals(combat & free-running in combinatie met het goede stadsdesign en klimwerk) voldoende om de repetitieve taken makkelijk over het hoofd te zien. Maar ik begrijp wel dat dat niet bij iedereen zo hoeft te zijn.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 26-11-2007 om 16:23
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
Ik wilde enkel aangeven dat een 7.5 al snel gezien word als een slechte score, maar dat dit vaak ook afhangt van de site / het blad dat hem geeft. Kijken we bijvoorbeeld naar de PU, een blad die al eerder werd genoemd in de reacties, dan maken ze zichzelf de laatste tijd belachelijk om alles maar hoge scores te geven. Iedere game die daar tegenwoordig een 85 - 90 scoort is nu slecht omdat er tegenover genoeg games staan die 90+ scoren. Wij spelen een game en koppelen daar een cijfer aan naar aanleiding van deze speelsessie(s), zeker niet kijkend naar wat een andere site er tegenover stelt.
Overigens snap ik mensen niet die zelf aan geven dat de game zeer repetitief is, maar tegelijkertijd wel een score tussen een 90 - 100 toekennen. Een stukje repetitiviteit tot daar aan toe, maar constant dezelfde opdrachten doen? Kom op mensen.
|
|
godfathersnake
op 26-11-2007 om 16:42
[Niv: 3 / Exp: 167]
|
als er nu een online mode was dan was het spel pas af gelijk een coop dat zou pijs fijn geweest zijn fijn met bv 10 spelers door de stad die soldaten een poepke laten ruiken fijn met zijn 10 over de daken springen 10 is maar een voorbeeld met 2 zou het ook al fijn zijn geweest
|
|
Gast (217.136.141.xxx)
op 26-11-2007 om 17:56
|
ik heb hem al thuis liggen pas gekocht voor 65 en t'is zeer goed gemaakt en gameplay is ook goed
|
|
Digital Knight
op 26-11-2007 om 20:34
[Niv: 12 / Exp: 600]
|
Ik ben het ook helemaal eens met deze review, van mij had de game zelfs een lager cijfer gehad.
Ik vind ook de graphics prachtig, en de sfeer meesterlijk gedaan, geluid vind ik trouwens wisselen van kwaliteit, want sommige stemmen zijn met hoge kwaliteit ingesproken, terwijl andere echt een lage bitrate hebben (Denk aan de bedelaars op straat, en andere gesproken stemmen, zoals de informanten)
En inderdaad, ik ben het volledig eens met Gideon wat betreft de information gathering quests.
Iedere logica ontbreekt hier.
Vaak waren de gesprekken die je afluisterde voor een zakkenrol missie logischer dan gesprekken die je daadwerkelijk af moest luisteren.
De informanten missies hebben een nutteloze timer van 3 minuten waarin je onzinnige dingen moet doen als vlaggen verzamelen of een paar zogenaamde achtervolgers uitschakelen, die blijkbaar na 3 minuten ineens verdwijnen in het niets.
Dit alles zijn best wel een smet op een game met werkelijk enorme potentie.
|
|
Gast (213.93.237.xxx)
op 26-11-2007 om 23:28
|
Wil jij ,rene groen nu met droge ogen gaan beweren dat jij meer credebility hebt dan een Jan mijroos van de PU wahahahahaha Laat me neit lachen gast. Jij werkt voor een amateur game sitje ,die gast zit al minstens 15 jaar of langer diep in de games wereld man. Ga toch weg.
Gears of war is ook repetetief en belachelijk kort ,en is verder oo kalleen mooie gfx maar die krijgt bij jullie zelfs voor de pc versie hoog ,die overal vet laag scoort ,rot toch op man! Je wil gewoo ninteressant doen emt je lage cijfers net als al die andere recesenten :r.
Ga lekker call of duty 10 spelen ofzo ,ultra modern warfare 9999einz einzeinz1111eleven!!!111
|
|
Gast (86.88.41.xxx)
op 27-11-2007 om 00:02
|
Gast (213.93.237.xxx): Ik ben het met je eens wat betreft de bewering dat de PU zichzelf belachelijk maakt. Die gasten weten dus echt wel waar ze het over hebben, en zij geven games ook cijfers die ze verdienen.
Ik vind 7,5 laag voor deze game, maar zou je een 7,5 voor een disney game zou geven, dan vind ik het weer hoog.
Bij de PU beoordelen ze de game zonder naar reviews te kijken van andere sites.
Graag wat meer respect voor de PU.
|
|
Gideon
op 27-11-2007 om 16:11
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
@ Gast; ik heb de recensie gedaan, niet Rene  Wat dat betreft haalt dat je argument wel een beetje onderuit....
En wat betreft PU of Jan; prima gasten, alleen wat deze game betreft ben ik het absoluut niet met Jan eens en als ik eerlijk ben: ik verwacht dat hij de game absoluut geen 99 zou geven als je hem dat nu nog zou vragen.
|
|
Gast (86.87.196.xxx)
op 27-11-2007 om 18:12
|
Hahaha, die Rene....Gamed en kritisch :9
85 27-11-2007
75 26-11-2007
75 25-11-2007
91 25-11-2007
35 23-11-2007
95 22-11-2007
60 22-11-2007
95 21-11-2007
98 21-11-2007
92
De laatste cijfers die Gamed heeft gegeven...8 v/d 10 spellen krijgt een 8 of zelfs nog hoger. Dat noem ik niet kritisch
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
|