Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(7) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Review:

Assassin's Creed


Door Gideon op 25-11-2007 om 14:27
Bron: Gamed

Assassins’s Creed werd ooit met een prachtige trailer aangekondigd door Ubisoft en ik zal ook niet ontkennen dat ik in de zevende hemel belande. Zou deze game dan eindelijk het stealthgenre naar een hoger niveau brengen? Zou deze game met zijn atletische hoofdpersoon en prachtige omgevingen een nieuw genre starten? In deze review kijken we of Assassin’s Creed de game is die Ubisoft ons beloofde.

Nadat je genoeg informatie hebt verzameld, kun je de moord gaan plegen. Persoonlijk vond ik dit het leukste, de game daagt je in latere missies ook uit om alternatieve routes te zoeken. Het voelt echt goed wanneer je het doelwit na de saaie zoektocht naar informatie eindelijk in het vizier hebt. De manier waarop je karakter zich slinks door de menigte voortbeweegt heeft een coolheidsfactor waar menig game-icoon jaloers op zou zijn en wanneer je eindelijk slaagt in de moord, geeft dit een behoorlijke kick. Helaas vond ik de manier waarop je de omgeving kunt gebruiken, op het klimmen na, ietwat beperkt. Zo kun je tussen monniken lopen, maar dit is allemaal zeer scripted; de game neemt de besturing dan zelfs van je over! Tel daarbij op dat de AI soms echt dramatisch slecht is. Wanneer je bijv. een soldaat vermoordt en snel plaats neemt op het bankje op twee meter afstand, dan zal de soldaat die aan de overkant van de straat staat het niet doorhebben. Wederom iets wat tien jaar geleden al beter uitgewerkt was in games.

Assassin’s Creed draait voor een groot gedeelte om sluipen, maar er wordt ook een flink potje geknokt. Hoewel dit erg tof oogt, stelt het wat betreft gameplay niet veel voor. Zo kun je met slechts één knop aanvallen, waardoor het als snel buttonbashen wordt. Er zit een combosysteem in, maar echt lekker werkt dit niet. Wanneer je na een uurtje in de game de mogelijkheid krijgt om te counteren wordt het geheel zelfs kinderlijk simpel, aangezien je gewoon wacht tot je tegenstanders aanvalt, waarna je deze met een druk op de knop afmaakt. Dieptepunt is wederom de AI van je tegenstanders: deze wachten met aanvallen op elkaar. Heel vriendelijk, maar weinig efficiënt als je iemand hebt omsingeld. In een game waarin stealth voorop staat hadden ze wat mij betreft best wat strenger mogen zijn; als je niet kunt ontsnappen, zou je dood moeten gaan. Klaar. Nu is niet ontsnappen niet zo’n probleem, je kunt je er vaak wel weer uitvechten.


De steden in Assassin’s Creed zijn werkelijk verbluffend mooi gebouwd. Alle drie hebben ze werkelijk een aparte stijl en de straten zijn druk bevolkt. Het is dan ook teleurstellend dat er zo weinig te doen is, naast de snel saai wordende opdrachtjes. De animaties van Altaïr zijn van zeer hoog niveau. Niet eerder bewoog een personage zich zo vloeiend door het beeld en de manier waarop gebouwen en objecten beklommen worden, daar kan de prins uit Perzië nog een puntje aan zuigen. Voeten worden werkelijk op uitstekende punten gezet en de handen grijpen precies die ene groef tussen de rotsen in. Ook het vechten ziet er stijlvol uit, met een camera die bij een instant kill filmisch het geheel in beeld brengt. Hoogtepunt zijn de stealthkills, waarbij je even het idee hebt dat de wereld stil staat; prachtig. Helaas bevat de game wel enkele vervelende glitches, waardoor je bijv. ineens toch niet aan die muur kunt hangen. Ook karakters verdwijnen hier en daar ineens spoorloos uit het zicht en de manier waarop soldaten zo af en toe als kamikaze piloten van een dak storten is slordig. Gelukkig is dit een klein smetje op de verder prachtig afgewerkte grafische pracht die je tegemoet komt.

De voice-acting is ook van hoog niveau. Helaas is er geen ondertiteling, wat de toegankelijkheid van de game ietwat verlaagd, helemaal omdat de stemmen met accenten soms lastig te verstaan zijn. Door de Arabische namen kun je zonder een geschreven versie hiervan te hebben gezien het verhaal soms lastig volgen. Van de doffe klap na een moord tot het tikken van de paardenhoeven op verschillende ondergronden; op dit punt verdient Assassin’s Creed een dikke voldoende.


Assassin’s Creed kent geen multiplayer, waardoor de game volledig leunt op het singleplayer avontuur. Op zich niets mis mee, wanneer deze goed in elkaar steekt, maar helaas laat de game op gameplay gebied enkele flinke steekjes vallen. Maakt dit het avontuur slecht? Nee, absoluut niet, maar het niveau van een topgame wordt niet gehaald. De replaywaarde wordt hoog gehouden door in de game honderden vlaggetjes te verstoppen die gezocht kunnen worden. Een aardigheidje, voor diegenen die er trek in hebben, meer ook niet. Op de repetitieve onderzoeksmissies na is er vrijwel niets te beleven in de game, wat teleurstellend is. De beste vergelijking waar ik aan kan denken is Spider-Man 2: een prachtige game, die prima bestuurt wanneer je door de stad slingert, maar waar helaas ook de verveling te snel toeslaat door saaie missies. Assassin’s Creed oogt ook schitterend, de eerste drie uurtjes zul je het waarschijnlijk ook allemaal geweldig vinden, maar hierna slaat de verveling toe. Meer afwisseling is het toverwoord en hopelijk zien we dit terug in het tweede deel, want dat die komt staat al vast.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   70
Sound   80
Graphics   95
Replay   75

Een prachtige huls, met weinig inhoud.
75


15:51  The Club krijgt demo
14:13  Vergelijk Beowulf op PS3 en 360
 Reacties (54)
 Pagina: 1 | 2 | 3
Gast (217.121.36.xxx) op 25-11-2007 om 14:31
assassins creed zuigt hard

Urkie op 25-11-2007 om 14:59 [Niv: 71 / Exp: 3527]
Best laag cijfer maar ik ben het helemaals eens met dit cijfer, de game is te veel gehypt en kan zijn verwachtingen niet waarmaken, toch jammer.

Gast (77.251.22.xxx) op 25-11-2007 om 15:01
het is echt pressies zo als spiderman 2 gewoon leuk voor de eerste 2 keer maar daarna moet je je zelf gewoon dwingen het spel uit te spelen.

Rene Groen (Eindredacteur) op 25-11-2007 om 15:06 [Niv: 751 / Exp: 37556]
Het is bijzonder jammer dat de game zo eentonig is geworden. Ik denk dat dit spel, met een extra half jaar aan ontwikkeltijd, alle punten van kritiek had kunnen weerleggen en een fantastische game af had kunnen leveren. Helaas lijkt de ontwikkelaar toch te vervallen in repetitieve zaken waarmee het spel teveel steken laat vallen om de echte topper te worden waar we zo op hoopten.

Nelus op 25-11-2007 om 15:14 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Ik ben het eens met de review

Gast (82.170.162.xxx) op 25-11-2007 om 15:56
Eens met review, maar blijf het toch ook als een stap voorwaarts zien..........de stad, de annimaties, de sfeer

Roderick op 25-11-2007 om 15:58 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Ja het is sowieso te prijzen dat Ubi dit aandurfde, gelukkig zien we dit steeds meer naast alle makkelijke vervolgen etc.

Game moet ik zelf nog eens checken.

Lawliet op 25-11-2007 om 16:02 [Niv: 346 / Exp: 17280]
ik vond het een goeie game maar het werd inderdaad wel een beetje eentonig

Gast (77.250.42.xxx) op 25-11-2007 om 16:20
"De beste vergelijking waar ik aan kan denken is Spider-Man 2: een prachtige game, die prima bestuurd wanneer je door de stad slingert, maar waar helaas ook de verveling te snel toeslaat door saaie missies."

Toont aan dat de reviewer iemand is die het precies bij het juiste eind heeft als je het mij vraagt.

Uchiha_Shadow op 25-11-2007 om 16:22 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Toch een goed team, als ze ook al achter Sands of Time zaten. Hopelijk werken ze nu aan dat echte PoP vervolg waar we maanden geleden al artwork van zagen.

Props aan gamed dat ze niet met de hype zijn meegegaan (zoals zo veel reviews wel deden, ondanks dat ze dezelfde kritiek uitten ), het lijkt me nog steeds wel een leuke game om te hebben en op een bepaalde manier natuurlijk wel een stap voorwaarts. Maar je gaat niet vooruit als je tegelijk met die stap voorwaarts ook een stap terug doet

Paul_jambers op 25-11-2007 om 16:30 [Niv: 68 / Exp: 3394]
eerste 3 uur waren zeker vermakelijk maar zoals in de review staat wordt het daarna snel eentonog en saai vooral omdat de tekst van de mensen in de stad vaak hetzelfde is en ik toch vindt dat over daken springen soms niet echt lekker werkt

im2 op 25-11-2007 om 16:34 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Ik kan me wel vinden in de review. Hoe dan ook, ik blijf 'm nog een tijdje spelen...

Heer Mida op 25-11-2007 om 17:12 [Niv: 4 / Exp: 190]
Van alle cijfers die ik van Assissin's Creed heb gezien, is dit toch een van de laagste. Maar ik protesteer niet, de game is zwaar overschat.

Gast (77.160.187.xxx) op 25-11-2007 om 17:33
Overschat?
Ik vind van niet. Het is een prachtige game met een ongekende omgeving, activiteit en mogelijkheden. Het is alleen jammer dat je dit na een aantal uurtjes allemaal al gezien hebt en er niets nieuws te beleven valt. In dat opzicht is het niet overschat maar kan het gewoon niet lang genoeg blijven boeien. Helaas

P-Bwoy op 25-11-2007 om 17:50 [Niv: 26 / Exp: 1299]
Ik ben het er zeker niet mee eens. Tuurlijk is de game repetitief, maar het fundament(de steden en de combat) zijn zó goed gedaan dat het de hele game leuk blijft. Combineer dat met het zeer ambitieuse en boeiende verhaal en ik heb intens genoten van deze game. Dikke 9!

Maar ja, ik ben geen redacteur he

Uchiha_Shadow op 25-11-2007 om 18:25 [Niv: 344 / Exp: 17178]
"Tuurlijk is de game repetitief, maar het fundament(de steden en de combat) zijn zó goed gedaan dat het de hele game leuk blijft"

Ik vind een 7,5 een goed cijfer voor een game die "leuk blijft". Dikke 9ens worden te makkelijk uitgegeven, je kunt dit niet vergelijken met Mario Galaxy of Halo 3, die tot in de perfectie zijn uitgewerkt.

FloriX op 25-11-2007 om 18:26 [Niv: 258 / Exp: 12906]
Heb de game de afgelopen dagen bij een vriend half uitgespeeld, en ik ben het volledig eens met de review. De game is prachtig qua graphics en omgevingen, de combat werkt ook prima (maar wel simpel na oefening) en de game is zwaar repititief. Je bent elke keer weer hetzelfde aan het doen: Beklim gebouwen om map uit te breiden, red 12 burgers, die wat side-quests en assasin iemand. Dus ik zou het een 8 geven ofzo.

Gast (77.249.89.xxx) op 25-11-2007 om 19:00
euhmmm... (70+80+75+95)/4 = 80 -_-

Fiercy Dragon op 25-11-2007 om 19:08 [Niv: 66 / Exp: 3297]
het cijfer is geen gemiddelde van de vier cijfers, maar het cijfer dat je voor de game geeft.

btw, ben het niet eens met de manier van cijfer geven, want ik vond de gameplay velen malen beter dan de replay waarde, omdat het allemaal repetitief is is juist de replay waarde laag, maar wat erin zit is wel allemaal redelijk goed uitgewerkt...

Gewijzigd door Fiercy Dragon op 25-11-2007 om 19:09

Rene Groen (Eindredacteur) op 25-11-2007 om 19:19 [Niv: 751 / Exp: 37556]
Gameplay is naar beneden getrokken door one-button combat.

Bats op 25-11-2007 om 19:20 [Niv: 32 / Exp: 1584]
ik ga `m morgen of dinsdag kopen, dan zal ik zien wat ik van AC vind, kan in ieder geval niet wachten omdat dit Free-Runnen/exploren blij mij zeer in de smaak valt!

dropop op 25-11-2007 om 19:49 [Niv: 13 / Exp: 632]
@Uchiha_Shadow
of Halo 3, die tot in de perfectie zijn uitgewerkt.
ik lach me een klomp

Subenu op 25-11-2007 om 19:52 [Niv: 33 / Exp: 1665]
grappig, ik ben het compleet oneens met de review
ik heb zelf op wat kleine glithes na weinig problemen gehad en elke keer als ik weer een sub missie moet doen doe ik het met groots plezier... het is gewoon 1 grote interactieve GTA in de middeleeuwen voor mij. Waren er maar meer games die zon vet free roaming systeem hadden


Gewijzigd door Subenu op 25-11-2007 om 19:53

Uchiha_Shadow op 25-11-2007 om 20:36 [Niv: 344 / Exp: 17178]
@ dropop:

ik heb zelf halo 3 nooit gespeeld, maar ik wou niet meteen voor een nintendo fanboy worden uitgemaakt ik neem aan dat de cijfers voor Halo 3 ergens op gebasseerd zijn, dus vandaar die opmerking

Paul_jambers op 25-11-2007 om 20:52 [Niv: 68 / Exp: 3394]
ik zou hem alleen al een 4 geven omdat het einde zo ongelovelijk slecht is wat heb ik me daaraan geirriteerd

 Pagina: 1 | 2 | 3

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Assassin's Creed
Type:
Game
Releasedatum:
11-04-2008
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media