Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Super Mario Galaxy


Door Joni Philips op 21-11-2007 om 00:22
Bron: Gamed

In 1997 verscheen Super Mario 64, een game die tien jaar lang ongeëvenaard bleef als Mario game. Dit jaar is er een game verschenen die Super Mario 64 van de troon kan stoten: Super Mario Galaxy. Is Super Mario Galaxy echt zo goed of schiet het spel tekort?

Het in 2002 verschenen Super Mario Sunshine was een goede game, maar in vergelijking met zijn voorgangers schoot het spel tekort. Nintendo had gelukkig niet veel moeite om in te zien waarom dit zo was, de game brak bijna compleet met de oude stijl en gaf Mario een nieuw en tevens onpopulair wapen. Nintendo keerde daarom terug naar de oude stijl van Mario, een Mario met (nieuwe) power-ups en de oude stijl gameplay en muziek. Verschillende deuntjes uit de oude Mario platformgames zijn zelfs integraal aanwezig waardoor je echt het gevoel krijgt een Mario van de oude school te spelen. De voice-acting is ook van hoog niveau, hoewel Charles Martinet (Mario & Luigi) en de andere stemacteurs niet zoveel werk hadden met Super Mario Galaxy. Het merendeel van de tekst wordt gelukkig nog steeds met tekstballonnetjes weergegeven.

Het doel van de game is opnieuw simpel: verzamel 120 sterren door het vervullen van allerlei opdrachten en versla ondertussen nog eens Bowser. Het verzamelen van sterren verloopt nu wel duidelijk anders dan in vorige games. In Super Mario Sunshine had je zo'n acht sterren per omgeving, een gemiddelde dat in Super Mario Galaxy een stuk lager ligt. De helft van de levels heeft één of twee sterren, de andere helft een zestal. De game telt hierdoor een ruim aantal verschillende omgevingen, waardoor je nooit echt vast komt te zitten. Je kunt gewoon naar een ander planetenstelsel trekken om sterren te vinden. Deze vind je door rond te lopen in de Comet Observatory, dat als beginomgeving voor de game dient. Vanuit dit eenvoudige 'ruimteschip' kun je dus alle andere omgevingen bereiken.

De meeste planetenstelsels bestaan uit meerdere planeten waarbij je deze één voor één doorkruist. De planeten zelf zijn redelijk klein en bevatten een puzzel en enkele vijanden. Op deze manier blijft het overzicht continu bewaard en kun je je gemakkelijk concentreren op de aanwezige vijanden en puzzels. Deze puzzels zijn geen grote hersenkrakers, maar simpele opgaven die je gemakkelijk kunt oplossen door gebruik te maken van de omgeving. Zo moet je bijvoorbeeld een kokosnoot tegen een bloem trappen om deze te doden waarna je verder kunt. Zo af en toe zul je ook een power-up moeten gebruiken. De meeste power-ups uit de vorige games zijn geschrapt, op de vuurbloem na. Nieuwe power-ups zoals een bijenpak, een springveer en een ijsversie van Mario hebben echter hun intrede gemaakt. Allen werken goed, het is enkel spijtig dat je ze zo weinig mag gebruiken, ze zorgen namelijk voor veel plezier.


Na het doorlopen van enkele planeten wordt het tijd om de ster te verdienen, hiervoor moet je meestal een iets moeilijkere puzzel oplossen of een baas verslaan. Naar aloude traditie moet je deze veelal twee of driemaal verslaan. In vroegere games kwam dit meestal neer op hetzelfde trucje meerdere malen toepassen, maar nu verschillen de fasen in het gevecht sterk van elkaar. Vaak moet je de oude strategie aanpassen om in dit deel van het gevecht nog te overleven. Een voorbeeld is Bouldergeist. In de eerste fase van het gevecht gooit hij rotsen op je en tovert hij één reeks rotsen uit de grond tevoorschijn. Dit is gemakkelijk te doorgronden. In de tweede ronde van het gevecht krijgt hij er echter plotseling twee handen waarmee hij veel sterkere aanvallen kan uitvoeren, waardoor je moet kiezen tussen frontale aanvallen, de armen uitschakelen of hem langs achteren benaderen. Elk van de baasgevechten laat je zo strategieën aanpassen, enkel de gevechten tegen Bowser verlopen telkens volgens hetzelfde stramien.

De game is de eerste echte bekende platformer die op de Wii verschijnt en het was dan ook afwachten hoe de besturing in elkaar steekt. Nintendo heeft ervoor gekozen om basisfuncties als rondlopen en springen te laten uitvoeren via de gewone knoppen van de controllers. Met de analoge stick loop je rond, met A spring je, druk je dan op Z maak je een sprong op je achterwerk. Met de D-Pad krijg je dan beperkte besturing over de camera, volledig manueel draaien tijdens de gameplay is niet mogelijk. Door het ontbreken van een gemakkelijk controleerbare camera is het bij de zwemstukken vaak onduidelijk hoe je moet zwemmen, maar dit komt relatief weinig voor. Buiten de zwemstukken werkt de camera perfect. Het is dus geen groot minpunt.

Super Mario Galaxy is ook één van de weinige Wii games die goed gebruik maakt van de bewegingssensoren van de controllers. Dit komt meestal neer op het schudden van de WiiMote of de Nunchuk, of het wijzen op het scherm met de Pointer in de WiiMote. Het schudden van de controller wordt gebruikt voor verscheidene taken zoals een spinaanval en het activeren van verschillende puzzels. Bijster origineel is het niet, maar het stoort niet en werkt goed. Tijdens het gamen moet je ook continu met de WiiMote op het scherm wijzen om Star Bits te verzamelen. Veel tijd om stil te staan heb je meestal niet, dus je moet tijdens het rondlopen op het scherm mikken. Het werkt in het begin nogal verwarrend, maar na een uurtje ben je er perfect mee weg. De multiplayer van de game draait ook rond het verzamelen van deze Star Bits, de tweede speler gebruikt zijn WiiMote om Star Bits te verzamelen en vijanden te manipuleren. Ideaal om een jonger kind of onervaren gamer in de game te betrekken terwijl jij speelt.


Voor zeer jonge kinderen zal de game namelijk toch net iets te moeilijk zijn. De moeilijkheidsgraad ligt niet zo hoog als bij Super Mario Sunshine, maar ook niet zo laag als bij New Super Mario Bros. Een zwakke gamer zal het spel zeker kunnen uitspelen, maar de echte uitdaging ligt in het verzamelen van alle sterren, wat je tweemaal moet doen om de game echt uit te spelen. Vooral de missies die je krijgt omdat er een komeet (met verschillend effect) een planeet passeert zijn uitdagend. Zo kan het zijn dat je op een planeet een bepaalde ster moet veroveren binnen een bepaalde tijd of een baas moet verslaan met maar één leven. Ook de verborgen sterren en de Green Trial Galaxies zijn niet mals. Doorwinterde gamers hoeven dus niet bang zijn dat dit spel te makkelijk is voor hen en dat ze gaan eindigen met honderden levens en zonder één keer af te gaan. Dat is ook al onmogelijk gemaakt door het feit dat je elke beurt opnieuw met vier levens begint.

De game ziet er absoluut prachtig uit voor de Wii, er is veel detail, de levels zitten nokvol en alles is mooi gekleurd. De game haalt het maximale uit de console van Nintendo en dit alles zonder enig neveneffect. De briljantheid van deze grafische pracht laat zich in een Miyamoto game echter zelden uit de technische kant van de zaak. Meestal ben je verbaasd door het leveldesign en dat is hier zeker niet anders. Het ene na het andere planetenstelsel weet te verbazen met een uniek thema dat tot in de puntjes is uitgewerkt. Enkel de planetenstelsels waarin je tegen eindbazen vecht, vallen op dat gebied tegen. Qua inhoud zijn dit herhalingen op de andere levels, maar gelukkig breng je hier zeer weinig tijd door, terwijl je van de echte unieke levels lang kunt genieten.

Super Mario Galaxy is zo'n game die eens in de tien jaar verschijnt, een game die een ongelofelijke hype kent en nog beter blijkt te zijn dan beloofd. De game is niet de meest revolutionaire game en tevens niet perfect, dankzij de zwemstukken, maar de gameplay is ijzersterk en het spelplezier enorm. Ook het sublieme leveldesign wat voor een perfecte grafische score zorgt, de lange levensduur en het goede geluid moeten geroemd worden. Super Mario Galaxy is dan ook een perfecte Wii titel die iedereen blij zal maken, zelfs mensen die traditioneel niet gaan voor titels als Mario. We kunnen wel stellen dat een nieuwe klassieker geboren is.
Beoordeling
Gameplay   95
Sound   95
Graphics   100
Replay   100

Mario toont dat hij nog steeds heer en meester is.
98


00:22  The Orange Box
00:21  Vier video's voor Mass Effect
 Reacties (31)
 Pagina: 1 | 2
Tecnomic NL op 21-11-2007 om 00:25 [Niv: 164 / Exp: 8218]
Als er een reden is om de Wii aan te schaffen is Mario Galaxy dat wel. Wat een fantastische game lijkt me dit. Het feit dat dit deel weer de kwaliteit van Mario 64 haalt zegt genoeg.

Nelus op 21-11-2007 om 00:43 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Ik ga hem ook zeker kopen

Zuigertje op 21-11-2007 om 02:48 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Vind dit spel wel meevallen.
Op een of ander manier kan ik niet langer dan 1,5 uur achter elkaar spelen.
kheb atm 30 sterren, nog niet echt veel volgens mij.

De leveldesigns zijn trouwens wel meesterlijk en bizar, kheb zoiets nog nooit gezien. En alleen hiervoor vindik al dat het een hoog cijfer verdiend.

Gast (81.244.110.xxx) op 21-11-2007 om 03:45
102 sterren in 4 dagen }> Still counting... En steeds opnieuw wordt ik verast! Prachtig spel man. Can't wait to get the 241th star XD

Gast (84.193.247.xxx) op 21-11-2007 om 07:25
Ja dit is echt een gegronde verklaring waarom gamen zo tof is.

Stammetje91 op 21-11-2007 om 08:38 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Om een of andere reden kan ik me nooit langer dan een kwartier/half uur 'verdiepen' in een Mario-spel. Ik kan me dus ook echt niet vinden in de hoge cijfers. Wel cool voor de Wii-bezitters, want die wachten geloof ik al een tijdje op een echte topper.

Uchiha_Shadow op 21-11-2007 om 09:36 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Ik niet, hoor, Metroid Prime was echt al een topper, beste FPS game die ik ooit heb gespeeld (ik hou namelijk niet van FPS games met MP als uitzondering).

Wat een super game is dit, echt heerlijk. Veel dichter bij perfectie kan gewoon niet, dus het cijfer is terecht.

Moet ik meteen bij vertellen dat dit de eerste 3D Mario game is die ik leuk vind, 64 en Sunshine waren niet echt mijn ding.

Roderick op 21-11-2007 om 10:15 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Samen met Resident Evil 4 is dit de best scorende game op Gamed. Denk ook niet dat we deze generatie een hoger scorende game zullen zien. Wel vroeg dat 'ie valt, maar het lijkt me, als ik de review zo bekijk, de beste kandidaat ook. Wordt nog wel eens tijd om een Wii te kopen zo.

Gast (80.126.40.xxx) op 21-11-2007 om 10:31
9.8 voor een spel dat je erg snel kan uitspelen is te hoog. Het is een fantastisch spel maar voor die-hard gamers gewoon te makkelijk.

Gast (145.118.199.xxx) op 21-11-2007 om 11:00
100 voor graphics? Deze site neem ik niet meer serieus...

Gast (81.241.151.xxx) op 21-11-2007 om 11:02
@ Gast (145.118.199.xxx):
Lees de review, dan weet je ook waarom.

Joker op 21-11-2007 om 11:39 [Niv: 67 / Exp: 3369]
Gelukkig is de snelheid van uitspelen van de diehard Nintendo nerd niet de maatstaaf, Gast (80.126). Hopelijk gaan de rest van de reacties niet alleen om het cijfer. Deze is wel extreem hoog, wat mij wel heel nieuwgierig maakt.

Gast (78.20.39.xxx) op 21-11-2007 om 11:49
@ gast (145.118.199.xxx):

Dan zal je bijna alle media over videogames niet meer mogen serieus nemen... als je kijkt op gamerankings zie je dat Mario Galaxy de beste reviews gekregen heeft van alle games. Al jaren stond Zelda Ocarina Of time daar vast te roesten en het was alsof geen enkel spel die plaats ooit zou kunnen innemen... Mario galaxy moet dus toch echt wel iets speciaals zijn, niet?

Lawliet op 21-11-2007 om 12:17 [Niv: 346 / Exp: 17280]
ik denk dat brawl ook een hoge score krijgt

maar galaxy is prachtig! een meesterwerk een must have voor iedere gamer

Uchiha_Shadow op 21-11-2007 om 12:28 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Je kunt 'm snel uitspelen, maar om 100% te krijgen ben je veel, veel langer bezig.

EDIT: Voor het eerst in een Mario game vond ik de zwemstukken trouwens echt super leuk, vooral door de shells. Maar ik ben het er wel mee eens dat de camera niet perfect is.

EDIT2: En het vliegen is trouwens *geweldig*. Echt, ik had niet verwacht dat dit zo lekker zou lopen.

Gewijzigd door Uchiha_Shadow op 21-11-2007 om 12:33

Joni Philips (Eindredacteur) op 21-11-2007 om 13:01 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
De scores lijken inderdaad hoog, maar de review legt imho perfect uit waarom de game zo sterk scoort. Klagers lezen dus best eens de review na. (Een replaywaarde hangt trouwens niet alleen af van de tijd om het einde van de game te bereiken, maar ook van het plezier van het spelen, de beloning voor het uitspelen en de lengte om hem 100% uit te spelen)

mercy0001 op 21-11-2007 om 13:08 [Niv: 157 / Exp: 7862]
98 maar ik had best wat meer verwacht...
ga hem binnen enkele dagen halen

willem_liu op 21-11-2007 om 13:16 [Niv: 79 / Exp: 3969]
Heb het spel eindelijk kunnen vinden en kopen. Overal uitverkocht bij mij in de buurt. Uiteindelijk in een nabij gelegen gehucht bij de speelgoedzaak gevonden.
Het is echt een schitterend spel. En grafisch ook zeer terechte score aangezien ik in geen enkele opzichte eraan herinnert wordt dat ik op een veredelde GameCube zit te spelen.
Het gebruik van de Wii-mote in bepaalde levels is ook erg leuk gedaan. Bijvoorbeeld het lopen op een bal. Zeer spannend level om te doen op maximale snelheid

LUPUS op 21-11-2007 om 15:17 [Niv: 81 / Exp: 4043]
Ik denk niet dat het spel nu al te beoordelen is als een klassieker. Het is nog altijd niet zo'n grote stap als Mario 64 toen was.

Wel zit het tjokvol fantastische ideeën en opdrachten die gewoon megavet zijn om te doen. Mario is terug en op zijn sterkst sinds Mario 64. Eindelijk een reden om een Wii te kopen!

lil_mik3 op 21-11-2007 om 15:48 [Niv: 15 / Exp: 743]
heb um al uitgespeeld helaas maar was egt een TOP game cijfer is verdient (Y)

Uchiha_Shadow op 21-11-2007 om 16:10 [Niv: 344 / Exp: 17178]
Alle 120 sterren al? Niet slecht.

lil_mik3 op 21-11-2007 om 17:00 [Niv: 15 / Exp: 743]
ik heb er 117 een paar lukken me nog niet okej zo goed als uitgespeeld

Gast (82.170.162.xxx) op 21-11-2007 om 17:22
Vette top game.

legodavid op 21-11-2007 om 17:42 [Niv: 14 / Exp: 691]
Jammer dat je Boo Mario maar 2 of 3 keer hoeft te gebruiken... Ik vind dat echt het leukste pakje! Ik vind het er zo grappig uitzien als andere Boo's met een hartje boven hun hoofd achter je aanzweeft! Geniaal spel!

Gast (213.93.237.xxx) op 21-11-2007 om 18:25
@ Lupus nou ten tijde va nmario 64 was de gamewereld er oo kal behoorlijk snel overeens en bij Ocarina of tiem ook ,dus we kunne nbest beoordelen dat deze game een klassieker is , dat is die namelijk al gewoon. Beste platform game van deze generatie ,zonder twijfel. E nmisschie nis dit wel de beste mario ooit. JA de beste ,inclusief de 2-D delen al blijf mario dros 3 mijn persoonlijke favoriet. Eerst maar een wii scoren dan en galaxy spelen _0_

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Super Mario Galaxy
Type:
Game
Releasedatum:
16-11-2007
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media