Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Assassin's Creed Shadows
Split Fiction
Review:

Tabula Rasa


Door Cor op 20-11-2007 om 00:05
Bron: Gamed

Tabula Rasa is een MMORPG van de hand van Richard Garriott, die ook verantwoordelijk was voor Ultima Online, de eerst MMO. Met Tabula Rasa wil hij vernieuwingen doorvoeren in het genre. In hoe verre dat gelukt is, kun je hier lezen.

Tabula Rasa speelt zich af in een weinig rooskleurige toekomst. De aarde is namelijk aangevallen door de Bane, een moordlustig ras dat het hele universum wil overheersen. De mensen hebben geen schijn van kans, en zijn ten dode opgeschreven, ware het niet dat een deel van de mensheid op wonderbaarlijke wijze weet te vluchten. Ze vinden namelijk portalen, in een ver verleden achtergelaten door een ander geavanceerd buitenlands ras, waarmee ze naar de planeet Foreas kunnen ontsnappen. Daar vinden ze bondgenoten waarmee ze de strijd tegen de Bane kunnen aanvangen. In de game speel je als één van de overlevenden, en je vecht mee in het leger.

De game wijkt door dit verhaal en setting al flink af van veel andere MMO’s, maar wat hem echt doet verschillen is het vechtsysteem. In deze game klik je niet meer op vijanden om ze aan te vallen of druk je op hotkeys om speciale vaardigheden te gebruiken. De besturing van de game doet veel meer denken aan een third person shooter. Dit betekent dat je met het toetsenbord beweegt, met de muis draait, kunt springen en bukken en ook zelf moet schieten. Toch steekt dit wel makkelijk in elkaar, de game is snel tevreden met waar je richt. De schade die je doet hangt ook niet af van het lichaamsdeel waar je op richt, maar wordt bepaald door de gebruikelijke MMO variabelen: de kracht van het wapen, je vaardigheid ermee, eventuele bonussen et cetera. Je eigen positie is tijdens de gevechten belangrijk, je kunt bijvoorbeeld dekking zoeken achter rotsblokken om even bij te helen en dan weer de strijd in te gaan. Gevechten in deze game kunnen door dit mechaniek behoorlijk hectisch worden, waardoor je ook veel meer het gevoel van een shooter krijgt. Zo haal je meer voldoening uit de gevechten en sta je minder stil bij het aantal ervaring dat je ervoor krijgt.


Je krijgt vijf wapenslots om je wapens snel uit te kunnen kiezen, welke je ook allemaal nodig gaat hebben. Er is namelijk een brede selectie wapens, zoals pistolen, shotguns en raketwerpers, en ook acht verschillende types schade die je kunt doen. Hieronder vallen dingen als fysiek, elektrisch en EMP. Deze schadetypes zijn telkens sterk tegen de ene vijand en zwak of onbruikbaar tegen de andere, dus het is van belang goed voorbereid op pad te gaan en een goede mix mee te nemen.

Bij bijna elke RPG is er magie te vinden, dat is hier niet veel anders. Je karakter heeft namelijk toegang tot speciale vaardigheden, welke hij kan krijgen omdat hij een ‘receptive’ is. Dat betekent dat hij de Logos kan begrijpen, een magische taal waarmee je materie naar je hand kan zetten. Deze Logos zien eruit als plaatjes, welke je overal op de wereld kunt tegenkomen en die je moet verzamelen. Afgezien van het feit dat deze je gemakkelijk ervaring kunnen opleveren, spelen ze ook vaardigheden vrij. Voor het uitschieten van een stroom elektriciteit heb je bijvoorbeeld het plaatje nodig voor 'energie'.

Tijdens het maken van je karakter lijkt het alsof er iets mist: je kiest een naam, een uiterlijk en een uitrusting, maar kunt geen keuze opgeven voor een bepaalde klasse. Dit komt omdat je deze keuzes pas tijdens de game maakt. Iedereen begint gelijk, als rekruut. Op level vijf moet je kiezen om soldaat of specialist te worden, en later maak je nog twee keer zo’n keuze zodat er uiteindelijk acht verschillende klassen zijn waartoe je kunt behoren. Deze klassen lijken uiteindelijk veel op wat veel andere MMO’s hebben, zo heb je hier ook weer tanks, helers en mensen die goed op afstand werken. Elke nieuwe klasse brengt weer nieuwe vaardigheden met zich mee. Het aantal vaardigheden is op zich niet zo groot, maar ze zijn wel divers. Onder zo’n vaardigheid valt het gebruik van een bepaalde klasse wapens, maar ook Logosvaardigheden waarmee je voor explosies kunt zorgen of het laten gooien van bommen op een bepaalde plek. Elke vaardigheid heeft vijf verschillende niveaus. Tijdens het levellen krijg je punten waarmee je ze kunt versterken, en zo kun je dus kiezen op welke terreinen jouw karakter zich toelegt.


Een interessante toevoeging bij dit klassensysteem is het klonen. Voordat je namelijk een volgende klasse kiest kun je een kopie van je karakter maken. Op deze manier kun je eigenlijk geen verkeerde keuze maken. Als de keus je niet bevalt, dan maak je hem gewoon opnieuw met de kopie. Ook kun je op deze manier gemakkelijk twee verschillende karakters maken: met je tweede karakter hoef je dan niet meer vanaf level één beginnen, maar kun je verdergaan bij de juiste vertakking. Helemaal mooi is dat je vaardigheidspunten teruggegeven worden aan de kloon en je deze dus opnieuw kunt investeren.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   84
Sound   78
Graphics   78
Replay   84

Geen 'leeg vel', maar wel een goede game.
82


00:05  Nieuwe Nanostray 2 video
00:05  Dynasty Warriors met datum
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (77.248.183.xxx) op 20-11-2007 om 14:59
Heb hem zelf ook gespeeld, vindt hem persoonlijk wat minder. Al ben ik wel met je eens dat er een aantal vernieuwende elementen inzitten.

Maar helaas is het voor mijn smaak te vrijheids beperkend. Te veel van dat soort MMO's gespeeld denk :(

Anyway, goede review verder.

Quore166V6 op 21-11-2007 om 23:01 [Niv: 6 / Exp: 288]
Hele nette oprechte review

Heb vanavond de collector's editie besteld. Ik laat me het komende weekend verrassen. Heb voorheen ook een jaar Planetside + uitbreiding gespeeld

Gast (213.236.112.xxx) op 13-12-2007 om 09:42
Beta gespeelt en speel nog steeds TR. Er is zo veel verbeterd dat ik niet kan begrijpen dat men dit spel bekijkt alsof het nog een Beta is. Van alle MMO's die ik heb gespeeld heb ik met TR de meeste fun. Gewoon inloggen, een missie spelen of een basis aanvallen/verdedigen. Heerlijk. Voor iedereen die twijfeld, gewoon de trial proberen. Kost je niets en kijk of het leuk is.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Tabula Rasa
Type:
Game
Releasedatum:
19-10-2007
Ontwikkelaar:
NCSOFT Austin
Uitgever:
NCSOFT
Media:








Meer media