Review: Tabula Rasa
Door Cor op 20-11-2007 om 00:05
|
Bron: Gamed
|
Tabula Rasa is een MMORPG van de hand van Richard Garriott, die ook verantwoordelijk was voor Ultima Online, de eerst MMO. Met Tabula Rasa wil hij vernieuwingen doorvoeren in het genre. In hoe verre dat gelukt is, kun je hier lezen.
De opdrachten die je moet afhandelen bestaan veelal uit het standaard MMO aanbod. Ga naar punt X, schiet tien vijanden neer, en ga terug. Ook de bekende FedEx missies (breng een pakketje van punt a naar punt b) ontbreken niet. Veel van de opdrachten zijn dus weinig geïnspireerd. Toch is er tussendoor nog wel ruimte om wat verhaal te vertellen, maar dit wordt voor een groot deel uitbesteed aan de instances. Een enkele taak springt eruit doordat je hierbij een ethische keus moet maken. Laat je een dienstweigeraar vluchten of niet, en sta je toe dat een gevangene gedrogeerd en uitgehongerd wordt zodat hij gaat praten of niet. Sommige van deze vraagstukken laten je wel even nadenken. Er zijn alleen niet veel van dit soort interessante queesten, en het is ook jammer dat je keuze bij de meeste van deze missies niet echt uitmaakt. Doorgaans wordt het verdere verloop van de game er niet door beïnvloed, hoewel een enkele queeste wel effect heeft op de queesten die daarna komen.

De slagvelden voelen zo chaotisch als zou moeten bij een oorlog. Nieuwe soldaten van de Bane verschijnen uit het niets via dropships, en overal lopen patrouilles van zowel je eigen soldaten als de Bane. Per gebied zijn er altijd basissen waar je een nieuwe uitrusting kunt halen en missies kunt krijgen. Sommige van deze basissen kunnen door de Bane worden ingenomen. Ze beginnen dan een ware invasie met tal van dropships, en als ze een punt weten in te nemen kun je daar geen queesten meer krijgen. Vandaar dat het punt eerst weer teruggewonnen moet worden. Jammer genoeg pakt dit niet altijd even lekker uit. De strijd om deze controlepunten is een goed idee, soms is een doel zelfs het terugwinnen van een punt, maar sommige van deze punten worden zo goed verdedigd door de spelers dat ze nooit kunnen worden ingenomen door de Bane. Dit zie je vooral gebeuren in de begingebieden, waar spelers met een hoog level deze punten continu verdedigen, en elke Bane soldaat meteen de pan in wordt gehakt. Pas in de latere gebieden bereikt dit systeem zijn potentie, wanneer je met je shotgun Bane soldaten bij de vleet neerschiet en echt je best moet doen de basis veilig te houden.
De slagvelden zien er grafisch gezien goed uit: erg grauw, met overal wrakstukken en kraters. Wel worden deze gebieden na een tijdje wat eentonig, maar gelukkig heeft de game meer te bieden. Zo kun je weer tot rust komen in een buitenaards dorpje met een waterval en kabbelend riviertje, en zijn er ook genoeg groene en bosrijke gebieden over. Uiteindelijk is er dus wel genoeg diversiteit in de omgevingen. Ook op andere onderdelen ziet de game er goed uit. De soldaten van de Bane zijn leuk vormgegeven en zijn groot en imponerend, animaties zien er goed uit, en ook de lichteffectjes die de verschillende wapens met zich mee brengen zijn leuk.
De soundtrack van de game bestaat uit modern klinkende muziek, met goed gebruik van gitaren en drums. Leuke muziek om lekker mee te knallen. Ook de geluidseffecten van de wapens werken hieraan mee, hoewel de klank van de wat minder traditionele wapens (zoals de EMP geweren) soms wat gemaakt klinkt. De voice-acting is goed, hoewel er ook wat mindere stemmen bij zitten. Sowieso wordt er vaak niet meer gesproken dan de eerste regel tekst die je bij een quest ziet.
De game heeft dus genoeg raakvlakken met eerdere MMO’s, maar weet ook genoeg elementen te vernieuwen. Jammer genoeg is niet alles even lekker uitgewerkt en is het ook niet helemaal foutloos. Er missen bijvoorbeeld belangrijke elementen, zoals rijdieren en een veilinghuis. Wanneer je uitrusting tegenkomt die je karakter niet kan gebruiken zal dit dus waarschijnlijk voor een habbekrats verkocht worden aan een NPC, in plaats van dat je een andere speler hiermee blij kunt maken. Gelukkig zijn deze zaken wel beloofd voor later, maar op het moment is het nogal vervelend het zonder te moeten stellen. Het crafting systeem is erg onduidelijk. Iets simpels als ammunitie is nog wel te maken, maar voor de moeilijker recepten (zoals bijvoorbeeld upgrades voor je wapens) heb je voorwerpen nodig die lastig te verkrijgen zijn. Daarbij kun je elk recept ook maar één keer gebruiken, dus als je eenmaal een leuke upgrade hebt gevonden en je wapen hebt verstevigd, ben je dit weer kwijt wanneer je een nieuw wapen koopt. Het is te hopen dat het verkrijgen van voorwerpen en recepten wat meer gestroomlijnd gaat wanneer er een veilinghuis komt.

Ook zijn er nog wel bugs achtergebleven: niet voltooibare missies, bijvoorbeeld, of het niet verschijnen van een baas of van een Logos. Ook een vervelend probleem is de lag die je wel eens tegenkomt. Het kan een hele tijd goed gaan, maar soms komt het voor dat acties pas enkele seconden later plaats vinden. In zo’n geval kun je zelfs door een stelletje groot uitgevallen wespen worden vermoord. Dit probleem komt ook deels voort uit de serververdeling van de game: de Verenigde Staten heeft drie servers, Europa maar één. Het valt bij het inloggen ook altijd op dat de Europese server veel voller zit dan de Amerikaanse servers, vooral in de avonden en weekends. Gelukkig worden er wel aan deze problemen gewerkt: bugs worden langzamerhand gefikst door patches, de server is laatst geüpgrade en er worden nog wel optimalisaties aan de code doorgevoerd. Uiteindelijk zullen deze problemen dus wel verdwijnen, maar op het moment voelt de game nog niet helemaal afgewerkt.
Er zijn gelukkig genoeg dingen die Tabula Rasa wel goed doet. Voor mensen die wat meer actie willen bij hun RPG zullen dit soort problemen dan ook niet te zwaar wegen. Wie langs deze problemen kan kijken zal een leuke MMO vinden die leuke, nieuwe dingen weet te introduceren.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
84 |
Sound |
78 |
Graphics |
78 |
Replay |
84 |
Geen 'leeg vel', maar wel een goede game.
|
82 |
|
|
|
00:05 Nieuwe Nanostray 2 video
00:05 Dynasty Warriors met datum
|
Reacties (3) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (77.248.183.xxx)
op 20-11-2007 om 14:59
|
Heb hem zelf ook gespeeld, vindt hem persoonlijk wat minder. Al ben ik wel met je eens dat er een aantal vernieuwende elementen inzitten.
Maar helaas is het voor mijn smaak te vrijheids beperkend. Te veel van dat soort MMO's gespeeld denk :(
Anyway, goede review verder.
|
|
Quore166V6
op 21-11-2007 om 23:01
[Niv: 6 / Exp: 288]
|
Hele nette oprechte review
Heb vanavond de collector's editie besteld. Ik laat me het komende weekend verrassen. Heb voorheen ook een jaar Planetside + uitbreiding gespeeld
|
|
Gast (213.236.112.xxx)
op 13-12-2007 om 09:42
|
Beta gespeelt en speel nog steeds TR. Er is zo veel verbeterd dat ik niet kan begrijpen dat men dit spel bekijkt alsof het nog een Beta is. Van alle MMO's die ik heb gespeeld heb ik met TR de meeste fun. Gewoon inloggen, een missie spelen of een basis aanvallen/verdedigen. Heerlijk. Voor iedereen die twijfeld, gewoon de trial proberen. Kost je niets en kijk of het leuk is.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|