Review: Juiced 2
Door Roderick op 30-09-2007 om 00:00
|
Bron: Gamed
|
Enkele jaren geleden brak er een hype aan rond het tunen van standaard wagens en met deze ‘gepimpte’ bakken te racen op plekken waar dat beslist niet mocht. Deze hype houdt lang vol en ontwikkelaars van games kunnen daar makkelijk op inspelen. De laatste aanwinst in het ‘autotuner’ genre is Juiced 2.
Need for Speed Underground was de eerste grote game die handig inspeelde op de hype en daarmee een behoorlijk succes was. De game draaide helemaal om het tunen van ‘normale’ wagens en het (alleen ’s nachts, want het blijft natuurlijk illegaal) racen met deze wagens. De game bood verschillende opties als het gaat om tunen waarbij vooral het visuele aspect voorop lag. In verschillende soorten races kon de speler het tegen de ‘heersers van de straat’ opnemen om dat uiteindelijk zelf te worden. Deel twee in die serie bracht een frisse update, maar was weinig bijzonders. Juiced ging ook mee in de tuning hype, maar deed het net even anders. Zo was het wel mogelijk om overdag te racen, was het meer arcade en probeerde men de nadruk te leggen op online. Helaas was de game weinig bijzonder in alles dat het deed.
De overstap naar de nieuwe generatie consoles heeft de Juiced serie wat betreft presentatie goed gedaan. De Hot Import Nights licentie is aan de game gekoppeld. Deze licentie is in Europa weinig bekend, maar kent in de V.S. de nodige aanhangers. Import Nights geeft al aan dat het voornamelijk om wagens gaat die niet uit de V.S. komen. We moeten dus vooral denken aan Japanse en Europese wagens. Laten de Japanners wereldwijd de populairste auto's om te tunen zijn, dus daar ligt geen enkel probleem. De game kent een flink aantal wagens waar je lekker mee aan de slag kunt en heeft alle officiële licenties van wagens en onderdelen in huis. Voor minder mag het eigenlijk tegenwoordig ook niet meer.
De presentatie in de Hot Import Nights stijl leidt je langs de verschillende racing events die je zult moeten winnen om vooruit te komen. De racing events kennen twee hoofdonderdelen met kleine variaties daarop. Allereerst het racing event waarbij je zo snel mogelijk en als eerste over de finish moet komen. Daarnaast zijn er de drift events waarbij je zoveel mogelijk driftpunten moet scoren door zo vloeiend mogelijk door lange bochten te glijden op gladde banen. Deze twee hoofdtypes kennen kleine varianten zoals Last Man Standing, waarbij je eerste moet worden zonder de barrières rond de baan te raken, Eliminator, waarbij elke ronde de laatste racer afvalt en Drift Obliterator, waarbij je een aantal driftpunten moet halen én eerste worden. Allemaal komen ze practisch op hetzelfde neer dus er is wat dat betreft wat weinig afwisseling. Deze modes zijn allemaal online te racen waarbij er nog een extra event bijkomt: de Pink Slip race. Voor deze race is een weddenschap af te sluiten waarbij je je eigen wagen kunt verliezen of deze van de persoon waarmee je wed kunt winnen: spannend!

De besturing verschilt enorm tussen de race events en de drift events. Tijdens de race events is het geen probleem om de auto in ideale lijn langs de baan te sturen en zo als eerste over de finish te gaan. Driften is hier dus niet nodig, tenzij je een stevige nitroboost nodig hebt om wat mensen in te halen. Door te driften is de NOx balk namelijk op te laden waardoor je voor een korte tijd een stuk sneller bent. De drift events besturen compleet anders. In deze events staat je wagen in no-time haaks op de richting van de baan en laat je door middel van het doseren van gas je wagen in een mooie beweging van de ene in de andere bocht glijden. Dat ziet er zeker cool uit, maar het werkt niet helemaal lekker, zowel in de racing events als in de drift events niet.
In de racing events is de besturing namelijk veel te licht. Je auto lijkt geen gewicht mee te hebben waardoor een bocht vrij precies en rustig benaderd moet worden wil het niet fout gaan. Doe je dit rustig, dan hoef je niet bang te zijn enkele plekken te verliezen. Neem je echter wat meer risico dan is het gevoel dat je de wagen met je eigen skills goed door een bocht gooit niet altijd aanwezig, vaak is het geluk (of pech). Ook is het vreemd dat, in een bocht, de camera sterk aan de zijkant van je wagen gaat staan. Hierdoor zie je niet precies hoe ver je kunt gaan met de snelheid in een bocht omdat je niet compleet zicht hebt op de manier waarop je de bocht ingaat en uitkomt. In de drift events heeft elke wagen een stuk meer gewicht en is het dus ook even wennen om deze wagen op de juiste manier in de bocht te krijgen. Het is dan ook een groot contrast om te zien dat de besturing in de drift veel minder gevoelig is. Hierbij geldt ook dat er even geoefend moet worden wil je een echte driftkoning worden.
Tussen de events is het natuurlijk nodig om je wagen te tunen. Onder de motorkap kan er simpelweg in verschillende stages voor een upgrade worden gekozen waardoor de wagen sneller wordt. Dit is zeer oppervlakkig, hoewel de game wel de keuze biedt uit tig verschillende merken voor alle onderdelen (waarbij je het verschil totaal niet merkt). Op visueel gebied is de auto te voorzien van dikkere bumbers, spoilers, velgen en ga zo maar door. Ook kun je de wagens bestickeren en van allerlei gekke kleuren voorzien. Het visuele aanpassen van de wagen is uitgebreid en biedt snel een leuk resultaat. Naar mate je verder komt in de game zul je steeds meer mogelijkheden hebben tot het verbeteren van de wagen, dus verwacht niet dat je er meteen alles mee kunt doen. Dit element zorgt er grotendeels voor dat het leuk blijft om door te spelen.
Om de ervaring wat persoonlijker te maken biedt de game de mogelijkheid tot het aanpassen van je personage: je kunt hem er precies zo uit laten zien als je wil. Natuurlijk is dit niets nieuws, dus heeft men er iets aan toegevoegd. Elke racer krijgt namelijk een DNA profiel op basis van zijn rijgedrag en rijskills. Hoe beter je racet, hoe beter je DNA profiel wordt en daarmee word je een geduchte tegenstander. De balans in je DNA profiel bepaalt hoe je racet: ben je een agressieve drifter of een relaxte pro? In het DNA profiel is alles te vinden. Hoewel dit een leuk extraatje is en toont hoe gek de game is op statistieken (de game houdt echt álles bij) heeft het totaal niet het effect op de gameplay die het DNA profiel wil zijn. Het maakt eigenlijk niets uit hoe je DNA profiel is en hoe deze is ten opzichte van je tegenstander: winst of verlies hangt er niet vanaf. Dit hangt overigens ook niet af van de verschillende auto’s die eigenlijk allemaal op dezelfde manier besturen. Extra opvallend hieraan is dat de voorwielaangedreven wagens lekker meedriften in de driftevents.

Op grafisch gebied is Juiced 2 eveneens geen spetter. Door de keuze om de donkere omgevingen veel terug te laten komen zijn de banen vrij oninteressant. De banen bij daglicht zijn wel een stuk interessanter en zien er goed uit. Wagens kennen een redelijke hoeveelheid detail, waarbij het model goed overeenkomt met de werkelijkheid. De framerate is over het algemeen soepel, maar kan af en toe een duik nemen naar beneden. Wat daarnaast opvalt is de hoeveelheid karteltjes die ook hier aanwezig is: het had even wat strakker gemogen. De audio van de game is prima: dankzij de Hot Import Nights licentie zijn stemmen en muziek prima, maar het geluid van de wagens blijft helaas iets achter. Wel is goed te merken wanneer de wagen enkele performance upgrades heeft gehad.
Uiteindelijk is Juiced 2 een redelijke racer geworden die op geen gebied uitmuntende dingen weet te doen. De besturing is een beetje vreemd en verschilt veel tussen de drift events en de racing events, de career modus kent te weinig afwisseling en de gehele ervaring is wat weinig spannend. Ook op audiovisueel gebied weet de game niet boven het maaiveld uit te komen. Wat overblijft is een redelijke racer die alleen voor de beginnende of verslaafde tuningfreak leuk zal zijn.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
65 |
Sound |
75 |
Graphics |
70 |
Replay |
80 |
Redelijke racer.
|
70 |
|
|
|
00:01 PS3 prijsverlaging op 12 oktober?
21:19 200.000 PS3's verkocht in Frankrijk
|
Reacties (13) |
|
Pagina:
1
|
|
impulse
op 30-09-2007 om 07:56
[Niv: 57 / Exp: 2836]
|
ik vind dat de game er verre van mooi uitziet.
en ik het dan ook eens met deze score
mareu..er staat 360 dit komt tog aao voor de ps3..
moet er dan niet ALG staan... of gaan jullie voor die versie ook een revie
w maken..??
|
|
Roderick
op 30-09-2007 om 11:05
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Ik heb de 360 versie ontvangen, vandaar dat ik hier ook de 360 versie heb staan.  En idd, hij is ook op de PS3.
|
|
wa
op 30-09-2007 om 11:22
[Niv: 14 / Exp: 676]
|
Juiced is vermakkekijk maar als er andere racegames uitkomen moet hij het afleggen.
|
|
Gast (212.87.106.xxx)
op 30-09-2007 om 13:43
|
Juiced kan de pot op..
NFS ProStreet is dé shit!! :)
|
|
Gast (62.163.251.xxx)
op 02-10-2007 om 15:03
|
jammer dat het niet voor op de xbox is joh sinds de xbox360 uitkwam zijn alle xbox spellen uit de verkoop das kut man hahaha dat wordt sparen voor de xbox 360
|
|
Gast (213.34.235.xxx)
op 07-10-2007 om 09:39
|
:X k zeg niks
|
|
Gast (83.83.1.xxx)
op 21-10-2007 om 19:40
|
flut game heb de japanse gt5 gedownload is stukke beter weedy inda house :( :(
|
|
Gast (84.246.10.xxx)
op 22-10-2007 om 14:04
|
mooie kanker auto kanker mongol met je kanker kop *D
|
|
Gast (77.60.169.xxx)
op 23-10-2007 om 14:22
|
ik heb juiced 2 uitgespeeld ik vind het de beste racegame ooit met niewe dingen die ein zijn verwerkt
need for speed carbon vind ik een copie van most wanted te simpel makkelijk en het zal met niet verwonderen dat prostreet ook zuigt!!!!!!!!
juiced 2 rulez !!! :) :) :)
|
|
Gast (82.173.54.xxx)
op 08-12-2007 om 21:48
|
vet spel *D *D
|
|
Gast (145.116.237.xxx)
op 14-02-2009 om 12:59
|
wat is musckle car ,ik kan mij speel niet ferder spelen,als imand kan maij uitlegen zouik het fin vinden. tnx
|
|
Gast (81.245.251.xxx)
op 20-07-2009 om 15:12
|
zit ook vast voor de moment ! weet nie oe daj moet aan ne supercar geraken :(
|
|
Gast (81.205.173.xxx)
op 16-08-2009 om 14:07
|
*D *D *D *D *D *D *D *D _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ }> }> }> }> }> 8) 8) *D
need for speed underground 2
mijn lieveling
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|