Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

Civilization IV: Beyond the Sword


Door Cor op 16-08-2007 om 09:02
Bron: Gamed

Civilization IV heeft in 2005 zeer goed gescoord en is door velen tot Game of the Year uitgeroepen. Ook de Warlords uitbreiding die een jaar later uitkwam werd goed ontvangen. Kan het succes herhaald worden met deze tweede uitbreiding?

Eindelijk! De Nederlanders hebben nu een eigen plaats in Civilization IV. De aanvoerder is Willem van Oranje, de manschappen spreken onze taal, het speciale gebouw is een dijk en de speciale eenheid is een sterk schip. De Belgen onder ons hebben pech, België is nog niet speelbaar. Naast de toevoeging van Nederland kent de uitbreiding meer nieuwe volken, gebouwen, technologieën en eenheden, zoals bijvoorbeeld een zeppelin of een privateer, een schip waarvan de nationaliteit verborgen is. Echter, als dit de enige veranderingen waren zou het een behoorlijk karige uitbreiding zijn. Dit is gelukkig ook niet het geval, Beyond the Sword voegt een aantal grote en kleine veranderingen aan de gameplay toe.

Eén van de kleine veranderingen is de toevoeging van willekeurige gebeurtenissen. Zo kan een stad door een goede visvangst meer voedsel krijgen of je relatie met een ander volk een bonus krijgen door een politiek huwelijk. Ook negatieve gebeurtenissen zijn mogelijk. Bij sommige gebeurtenissen krijg je de keuze om te reageren, zodat je het positieve effect kunt vergroten of het negatieve effect zo laag mogelijk kunt houden door geld uit te geven. Hoewel het een leuk element is en het wat realisme toevoegt, is het jammer dat de gebeurtenissen volstrekt willekeurig zijn. Zo kan het voorkomen dat jij bijna alle positieve effecten krijgt terwijl je tegenspeler te kampen heeft met bosbranden en overstromingen. Een andere verandering is dat je nu koloniën kunt creëren. Voor overzeese steden moet een hoog bedrag betaald worden voor onderhoud, en als je dit niet meer wilt betalen, kun je deze steden vrijmaken van je rijk. Vanaf dat moment worden die steden door de AI beheerde vazalstaten, die een grote positieve relatiebonus hebben tegenover hun voormalige moederland.


De veel grotere toevoegingen zijn spionage, corporaties en het apostolische paleis. Spionage geeft je de mogelijkheid om informatie over je tegenstanders te krijgen, maar ook om sabotage uit te voeren. Dit doe je door spionagepunten te verzamelen, op dezelfde manier zoals je cultuur en wetenschap krijgt. Deze punten kun je verdelen over je verschillende tegenstanders, en als je er genoeg verzamelt hebt krijg je langzaam aan meer informatie over een tegenstander. Zo kun je informatie over zijn steden zien en bekijken welke technologie hij aan het ontwikkelen is. Naast het verzamelen van de punten om informatie te krijgen kun je ze ook uitgeven via je spionnen. De spion is een onzichtbare eenheid die je naar vijandelijke steden kunt sturen.

Eenmaal daar kan hij tal van missies uitvoeren: het vergiftigen van de watervoorraad, de constructie van het huidige gebouw hinderen, technologieën stelen of religies beïnvloeden, het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Door deze acties kun je steden behoorlijk lam leggen, maar het wordt uiteraard niet op prijs gesteld als je spion gevangen wordt. Om je te verdedigen kun je contraspionage laten uitvoeren door je spionnen of gewoon veel spionagepunten verzamelen tegen die vijand, waardoor de kosten van zijn acties omhoog gaan. Spionage is een leuke toevoeging, hoewel deze niet voor elk type speler geschikt is. Gelukkig is het voor deze spelers niet al te lastig om zich tegen spionnen te weren, door via de schuifbalk een deel van je budget voor spionagepunten te gebruiken zal het saboteren al aardig verminderen.

Corporaties worden pas laat in de game actief en werken een beetje zoals de kerken. Het stichten van een corporatie kost je wel veel meer moeite. Er zijn zeven verschillende corporaties, en om er een te stichten moet je eerst de juiste technologieën hebben en daarnaast een great person en één of enkele grondstoffen. Het type great person en de benodigde grondstoffen verschillen per corporatie. Nadat je ze gesticht hebt kun je kantoren verspreiden via executives, die eigenlijk net zo werken als missionarissen. De corporaties kosten de steden waarin ze staan elke beurt geld, dus blind verspreiden zoals bij religies is hier geen handige optie. Naast kosten krijg je natuurlijk ook voordelen, bijvoorbeeld in de vorm van meer cultuur of wetenschap, of toegang tot een andere grondstof. Steden zonder aluminium kunnen bijvoorbeeld door het bouwen van Aluminium Inc. opeens wel deze grondstof krijgen. Wat corporaties echt krachtig maakt is dat je ze kunt verspreiden naar andere naties: zij krijgen dan weliswaar ook de bonussen, maar ze moeten ook de onderhoudskosten betalen, en de eigenaar van het hoofdkwartier krijgt er juist elke beurt geld bij.

Op die manier kunnen tegenstanders makkelijk blut gemaakt worden, wat eigenlijk een beetje een goedkope methode is, ook omdat de AI nogal graag het verspreidingswerk voor jou doet. Zodra ze toegang hebben tot de corporatie graven ze hun eigen graf door de verspreiding. Je enige optie om je te beschermen tegen de corporaties is het aannemen van de state property of de mercantilisme civic. Je moet dus oudere civics aannemen die niet meer de meest efficiënte hoeven te zijn, wat niet een al te goede oplossing is. Het stichten van een corporatie kan je wel veel moeite kosten, te meer omdat het genereren van de juiste great person een tijdje kan duren. Als je een great scientist nodig hebt voor Aluminium Inc. kan het dat je een tijdje pech hebt en alleen maar engineers en merchants krijgt, zodat het sneller zou zijn geweest om zo snel mogelijk aluminium op te sporen op de kaart en daar een worker heen te sturen.


Zoals corporaties de kerken van de moderne tijd zijn, zo is het apostolische paleis de Verenigde Naties van de middeleeuwen. Het apostolische paleis is een wereldwonder, en eenmaal gebouwd kunnen alle naties die de religie van de eigenaar hebben op resoluties stemmen. De resoluties zijn van een wat eenvoudiger aard dan die van de VN: Waar de VN zich vooral richt op vooruitgang, door bijvoorbeeld mensvriendelijke civics op te dringen, daar richt het apostolische paleis zich meer op het bewaren van de wereldvrede en het beschermen van de eigen religie. Zo kun je door te stemmen oorlogen laten stoppen, vredesverdragen laten sluiten en handelsembargo’s afdwingen. Bij de Verenigde Naties kan er om de zoveel beurten gestemd worden, bij het apostolische paleis moet er vaak eerst aan bepaalde voorwaarden voldaan worden. In rustige tijden zul je dus enkel stemmen wie er nu weer de leider mag zijn, maar in roerige tijden zal er vaker gebruik gemaakt worden van de resoluties, en wordt het paleis een krachtig hulpmiddel. Het is het zeker waard om te zorgen dat de mensen aan jouw kant staan tijdens het stemmen.

Alsof dit allemaal nog niet genoeg is heeft de game ook nog een stapel toegevoegde scenario’s, waaronder hele bijzondere zoals het "Final Frontier" scenario dat zich in de ruimte afspeelt en het "AfterWorld" scenario dat Civilization weet te veranderen in een squad-based strategiespel. Met deze laatste merk je wel dat dit nooit de bedoeling was van de engine, het besturen van je squad voelt allemaal wat onwennig aan en de gameplay is nogal traag. Ook zijn er meer traditionele scenario’s aanwezig, zoals een scenario dat Charlemagne volgt of eentje die tijdens de Tweede Wereldoorlog afspeelt.


Over het geluid en de graphics kan ik kort zijn: aan de graphics is niets veranderd, behalve de toevoeging van de nieuwe gebouwen, eenheden en leiders. Deze zijn in de oorspronkelijke stijl gemaakt, zodat de toevoegingen goed passen tussen wat er oorspronkelijk was. Ook aan het geluid is er weinig veranderd, hoewel het een behoorlijke stijlbreuk is dat de stem van Leonard Nimoy niet gebruikt is om de teksten van de toegevoegde technologieën in te spreken. Beyond the Sword doet zijn naam eer aan. Waar Warlords met veel uitbreidingen voor de gevechten kwam focust Beyond the Sword meer op de overige aspecten van Civilization IV. De uitbreiding zit tjokvol met nieuwe dingen. Doorgewinterde spelers kunnen met de toegevoegde elementen weer een lange tijd vooruit en nieuwe strategieën bedenken.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   80
Graphics   80
Replay   90

Firaxis lukt het opnieuw een geweldige uitbreiding te maken.
85


10:24  Jack Black in nieuwe Double Fine game?
08:47  Alvin! Simon! Theodore!
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Gast (213.148.228.xxx) op 16-08-2007 om 09:16
kun je Spionage en Bedrijven ook "uit" zetten, voordat je met een nieuw spel begint (gewoon bij de map opties)? Want ik vond spionage altijd een nogal goedkope manier van handelen, net zoals die corporations nu.

Cor (Eindredacteur) op 16-08-2007 om 10:11 [Niv: 11 / Exp: 545]
Ik heb net even gekeken bij de 'custom game' optie, maar het enige dat ik daar kon uitschakelen van deze uitbreiding waren de random events. Ik ben dus bang dat dat je niet gaat lukken.

Gast (213.148.228.xxx) op 16-08-2007 om 12:12
Hmm ok, da's jammer, vooral omdat Nederland erin zit en ik nu niet zeker weet of ik em alleen daar voor wil kopen. Anyway bedankt voor de info ;-)

Master Killer op 16-08-2007 om 14:16 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Hoe zijn de Nederlandse stemmen? Zijn ze door Nederlanders ingesproken. Of door een Amerikaan die een twee weken cursus nederlands heeft gevolgde. En we Age of Empires III nederlands krijgen. Wat opzich wel grappig was.

Cor (Eindredacteur) op 16-08-2007 om 15:17 [Niv: 11 / Exp: 545]
Maak je niet druk, 't is een Nederlander. Wel allemaal door één persoon ingesproken.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Sid Meier's Civilization IV: Beyond the Sword
Type:
Game
Releasedatum:
20-07-2007
Ontwikkelaar:
Firaxis Games
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media